View : 17 Download: 0

Ludwig van Beethoven의 Violin Sonata No.8, Op.30, No.3에 관한 분석

Title
Ludwig van Beethoven의 Violin Sonata No.8, Op.30, No.3에 관한 분석
Other Titles
A Study of L.v.Beethoven's Violin Sonata Op.30, No.3
Authors
김환희
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회 작품 중에서 고전주의 음악의 대표 작곡가 Ludwig van Beethoven의 「Violin Sonata Op.30, No.8」을 분석 하여 작곡가의 배경과 음악적 특징, 의도를 연구하여 연주함에 있어 도움을 주는 것에 목적을 둔다. 음악 역사상 고전음악의 대표 선구자이며 동시에 낭만음악의 선구자로 뽑히는 Ludwig van Beethoven(1770~1827)은 고전주의 음악을 완성하였을 뿐 아니라 낭만주의 음악의 문을 연 교량적인 역할을 한 음악가이다. 베토벤은 그의 일생동안 10곡의 Violin Sonata를 남겼다. 그중 「Violin Sonata No.8, Op.30 No.3 G Major」는 1801년에 시작되어 1802년에 완성되어진 베토벤의 작품양식 시기 구분상 모방의 시기라 불리는 제1기 작품으로 고전주의 양식을 이용한 전통적이고 일반적인 소나타 구조의 범위 안에서 베토벤의 대담성과 독특한 화성처리 등 개성이 돋보이는 성숙된 기법으로 쓰여졌다. 이 작품은 3악장 구성으로 각 악장의 대조가 두드러진다. 제 1악장은 Sonata형식, 제 2악장은 3부 형식으로 Minuet적이지만 Rondo형식도 가지고 있어 두 형식을 겸하고있다. 제 3악장은 Rondo형식으로 되어있으며 대위법적인 구성이 자주 쓰였고 Violin과 Piano가 동등하게 취급되었다. 선율은 주제의 발전적인 형태와 고전주의의 균형적인 요소를 강조하고 있으며 Piano의 음역이 확대되는 특징을 가지고 있다. 본 논문은 이러한 연구결과를 토대로 베토벤의 초기작품인 「Violin Sonata No.8, Op.30 No.3」의 분석을 통하여 그의 음악을 좀 더 넓게 이해하고 실제 연주에 도움을 얻고자 한다. ;Ludwig van Beethoven(1770-1827), who is one of pioneers in creation of romantic music as well as a representative composer of classical music in music history, composed ten works of sonata for violin and piano throughout his life. Beethoven's music can be divided into three periods. Beethoven violin sonata Op.30-No.3 was composed between the first and the second period which was a transition in Beethoven's music life. This sonata is well balanced and harmonized which can be the characters of classical period sonatas. This sonata has three movements, in the first movement, Beethoven uses a typical of Sonata form. It is in 6/8 beat and Allegro assai. The work consists of total of 202 bar. The first subject is in tonic key while the second subject is prevailed over by d minor and Dominant contrastingly. The second movement, di Minuetto, has in the form of A-B-A' ; it has an irregular 3-part structure with the shorten intermediate part. It consists of a total of 196 bars. The third movement has a 5-parts structure of A-B-A-C-A' . It is a simple Rondo form. More over, since the coda part is expended into 54 bars, it could be seen sa 6-part structure. And due to the generalized contrapuntal structure, crossing over parts are expressed frequently, and violin and pianos are treated equally. In addition, compared to the seven works of his Violin Sonata written previously, this is characterized by more florid melodies of Violin and more extended of compass of Piano. By analyzing the Beethoven Violin Sonata No.8, Op.30-No.3, this study attempted to understand the overall structure further, his general music world.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE