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Felix Mendelssohn-Bartholdy의 칸타타 Lauda Sion Op. 73 연구

Title
Felix Mendelssohn-Bartholdy의 칸타타 Lauda Sion Op. 73 연구
Other Titles
A Study on cantata Lauda Sion Op. 73 of Felix Mendelssohn-Bartholdy
Authors
곽연용
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
칸타타(cantata)는 아리아(aria), 레치타티보(recitativo), 중창(duet, trio ,quartet), 합창(chorus)등으로 이루어진 대규모 성악곡의 한 형식으로써, 16세기말과 17세기 초반에 걸쳐 생성된 이태리 피렌체의 모노디(monody)에서 기원되었다. 초기의 칸타타는 주로 통주저음(basso continuo)의 반주가 딸린 독창곡 형식 이었고, 세속적인 내용의 가사를 사용한 곡이 많았으나, 프랑스와 독일 등의 다른 나라로 퍼져 나가면서 점차 오늘날과 같은 형식으로 발전하게 되었다. 특히, 독일에서의 칸타타는 프로테스탄트 교회음악으로 사용되면서 초기 이탈리아의 양식과는 다른 모습으로 발전했는데, 원래 사용되던 교회 합창곡에 오페라적인 레치타티보와 아리아가 융합된 다악장 구조의 모습을 갖추게 된 것이다. 독일 칸타타의 대표적 작곡가로는 요한 세바스티안 바흐 (Johann Sebastian Bach, 1685-1750)를 들 수 있는데, 그의 칸타타는 무려 200여곡에 달한다. 펠릭스 멘델스존(Felix Mendelssohn-Bartholdy, 1809-1847)의 칸타타 「라우다 시온」(Lauda Sion)은 바흐 칸타타의 영향을 많이 받은 작품이다. 구조적으로도 바흐의 형식을 취하고 있지만, 사용된 음악의 어법도 바흐적인 요소가 많다. 푸가(fugue)와 카논(canon)을 사용한 4악장과 6악장, 대위법적인 모방의 형태를 취한 1악장과 2악장이 그 예이다. 독창자와 합창의 교창(response song) 형식인 3악장, 선법성가(modal chant)를 정선율(cantus firmus)로 사용한 5악장에서는 바흐의 기법 외에도, 이전 시대의 다른 음악요소들을 많이 사용하였음을 알 수 있다. 이런 관점에서 볼 때, 이 작품은 낭만주의적 성격을 지녔다고 정의하기가 어려워진다. 따라서 본 논문에서는 19세기를 낭만주의 시기로 등식화 했던 견해를 벗어나서 19세기의 공존했던 여러 다른 음악사조들을 연구하였다. 낭만주의(Romanticism) 외에도 비더마이어(Biedermeier), 역사주의(Historism), 사실주의(Realism), 민족주의(Nationalism)등의 사조가 그 시기에 존재했음을 간과할 수 없기 때문이다. 또한 이를 통해 알 수 있는 것은, 19세기의 음악이 이전시대의 음악과 분리된 것이 아니라, 연속되어 있다는 것이다. 19세기의 많은 음악 작품들이 빈고전주의(Wien Classical Music)의 형식과 기법을 사용하고 있고, 라우다 시온만 보더라도, 이전시기 음악의 특징을 보여 주고 있기 때문이다. 이 작품에서는 반음계 진행이 많이 사용 되었고, 감화음(diminished chord)과 7화음(7th chord)도 자주 등장한다. 또한 능수능란한 전조도 매우 특징적이다. 1곡과 2곡, 3곡과 4곡, 7곡과 8곡은 종지되지 않고 서로 연결되어 있는데, 이것은 각 악장의 가사들이 연관되어 있는 것을 표현하기 위한 것으로 보인다. 이 작품의 가사는 13세기에 토마스 아퀴나스(Thomas Aquinas, ca. 1225-1274)가 ‘그리스도 성체 축일’ (the Feast of Corpus Christi)을 기념하기 위하여 지은 시로써, 트렌트 공회(Council of Trent) 가 제정한 시퀀스(sequence)중 하나이고, 멘델스존은 그리스도 성체축일 600주년을 기념하는 예식을 위해 이 곡을 작곡하였다. 초연은 1846년, 벨기에 리즈(Liege)의 성마틴 성당(Church of St. Martin)에서 이루어졌고, 총 8곡 중 6번째 곡은 초연 이후 출판이나 연주가 이루어지지 않았다가 1954년이 되어서야 발굴되었다. 따라서 오늘날에도 6악장이 생략된 편집본이 출판되기도 하고, 이 악장을 연주하지 않는 경우도 많다. 이곡은 멘델스존의 다른 합창작품들, 특히 오라토리오에 비하면 상대적으로 덜 유명하지만, 효과적인 오케스트라 반주와 가사에 부합되는 극적인 표현력, 아름다운 선율과 조화로운 전체 구성 등에서 결코 다른 작품들에 뒤처지지 않는다는 평을 받고 있다.;The cantata - a form of large scale vocal music - which includes forms of aria, recitative, duet, trio, quartet, and chorus, originated in monody, which was created in Florence, Italy from the late sixteenth century to the early seventeenth century. The earliest examples of cantatas were generally solo pieces, accompanied by basso continuo, and many of them were set to secular texts. However, as the cantata spread to other countries such as France and Germany, it developed to the present form. Particularly in Germany, as it was used for Protestant church worship, it developed in a different way from that of the early Italian cantata. Operatic recitative and aria were fused with the previously - used Church chorale structure, yielding a multi-movement form. The most representative musical composer of the German cantata was Johann Sebastian Bach (1685-1750) who composed as many as two hundred cantata works. Lauda Sion, composed by Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) is one work, hugely influenced by Bach’s cantatas. It takes its structure not only from Bach’s but also the mode of musical expression. For example, the fourth and sixth movements use fugue and canon, while the first and second movements take the form of contrapuntal imitation. It can also be realized that Mendelssohn utilized not only Bach’s techniques, but also ones from previous eras. The third movement consist of a solo and response song form for chorus, and the fifth movement uses modal chant as a cantus firmus. From this point of view, this work can be hardly defined as that of Romanticism. Therefore, in this thesis, the focus is on researching various other musical trends present in nineteenth - century music, moving away from a formulated view that the nineteenth century was mainly characterized by Romanticism. This is because one cannot ignore the existence of Biedermeier, Historicism, Realism and Nationalism during the same period as Romanticism. Also, it should be noted that nineteenth century music is not separated from that of previous ages, but is a continuum. Many compositions in this period use the style and technique of Wien Classical Music, and in considering Lauda Sion it can be seen that it shows characteristics of the music of previous periods. In this work, a chromatic scale was used frequently, and diminished chords and seventh chords appear often. Skillful modulation is also very notable. The first and second, third and fourth, seventh and eighth movements do not terminate, but are connected. This is to express the connectedness of the text in each movement. The text of this work is a poem written by Thomas Aquinas in the thirteenth century to commemorate the Feast of Corpus Christi. It was one of the sequences established by the Council of Trent, and Felix Mendelssohn-Bartholdy composed this piece for a ceremony celebrating the six hundredth anniversary of the Feast of Corpus Christi. The first performance took place in the Church of St. Martin, in Liege, Belgium in 1846. The sixth movement among the total eight was only discovered in 1954, as it was not published or performed after the first performance. Therefore, some edited versions are still published without the sixth movement, and it is sometimes not performed. Compared to other famous pieces by Mendelssohn, such as his oratorios, this is less well-known, but is widely accepted to have an effective orchestral accompaniment, theatrical expression incorporated in the text, beautiful melodies and well-balanced structure.
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