View : 20 Download: 0

EG SPEECH를 이용한 조음치료가 정신지체 청소년들의 마찰음 향상에 미치는 효과

Title
EG SPEECH를 이용한 조음치료가 정신지체 청소년들의 마찰음 향상에 미치는 효과
Other Titles
Effect of Phonologic Treatment for Youth with Mental Retardation by using EGSPEECH
Authors
우혜영
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 언어병리학협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 정신지체 청소년들에게 EGSPEECH를 이용하여 조음 치료를 했을 때 마찰음의 능력이 향상하는지를 검증해 봄으로써 조음치료에 있어서의 컴퓨터 보조 학습(CAI)의 유용성을 고찰해 보고자 하였다. 경도 정신지체 청소년 3명을 대상으로 EGSPEECH를 이용하여 조음 치료를 했을 경우 조음 오류를 보이는 마찰음이 어느 정도 향상되는지에 대해 살펴보았다. 실험 설계는 대상자간 중다 기초선 설계를 사용하였고, 중재 프로그램은 EG SPEECH 웹 사이트를 이용하여 구성하였다. 평가는 매 회기 중재 전에 ‘문장 완성하기’ 과제를 통해 이루어졌으며, 중재 종결 후에는 향상된 마찰음이 ‘이야기 만들기’ 과제에서도 일반화되어 나타나는지 평가하였다. 마지막으로 유지 단계는 일반화 단계 이후 2주간의 휴지기를 거쳐서 3회기 동안 중재에 대한 유지 효과를 기초선과 동일한 조건에서 평가하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. (1) EGSPEECH를 이용한 조음치료를 실시한 결과 대상자 모두 문장 완성하기 과제에서 마찰음 능력이 향상되었다. (2) EGSPEECH를 이용한 조음치료를 실시한 결과 대상자 모두 향상된 마찰음 능력이 중재를 받지 않은 다른 자극, 즉 이야기 만들기 과제로 일반화 되었다. (3) EGSPEECH를 이용한 조음치료를 실시한 결과 일반화 단계 종결 이후 2주간의 휴지기를 거친 후에도 3명의 대상자 모두 향상된 마찰음의 능력을 유지하였다. 이러한 결과는 EGSPEECH를 이용한 조음 치료가 정신지체 청소년들의 마찰음 능력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤음을 시사한다. 특히 본 연구는 마찰음을 치료하기 위해 기존의 전통적인 조음 치료법을 바탕으로 정신지체의 특성을 고려하여 시․청각적으로 다양한 자극을 컴퓨터를 통해 제공하였다. 특히 구강 내에서 이루어지는 조음 방식을 이해시키기 위해 제공한 시각적 자료는 마찰음 습득에 중요한 역할을 하였다. 또한 개별 말소리, 무의미 음절, 유의미 낱말, 구, 문장 수준으로 확장시켜서 의사소통의 가장 작은 언어학적 단위부터 구조화된 맥락까지 EGSPEECH를 이용하여 반복적으로 연습할 수 있도록 하였다. 마지막으로 EGSPEECH를 이용하여 중재를 했을 때 대상자들의 치료에 대한 동기 부여와 과제 수행 시 주의 집중력이 증가하였고, 일관적인 자극과 피드백을 제시할 수 있어서 정신지체 청소년들에게 치료에 대한 흥미도 유지시켜 치료 효과를 증대할 수 있었다.;The purpose of current study was to investigate the effect of phonologic treatment using EGSPEECH as computer assisted instruction(CAI) in youth with mental retardation having /s/ misarticulation. The experimental design was multiple baseline design across subject. This investigation evaluated the effects on phonemes acquisition, generalization, and maintenance of EGSPEECH. In the intervention sessions, phonologic treatment using EGSPEECH(www.egspeech.com) was provided to subjects. All three participants rapidly acquired /s/ and showed generalization to make a story in pictures which are the same as evaluation of baseline and interventions. Maintenance data were collected in two weeks later of termination of intervention. The results obtained in the present study were as follows: (1) Phonological treatment using computer assisted instruction increased the percentage of correct /s/ consonants for youth with mental retardation. (2) Although the intervention effects was easily generalized in other stimulation setting, it was not notably generalized in response setting which tested connected speech in story telling. All three participants present a little possibility. (3) the effects of phonologic treatment using EGSPEECH were maintained for the three sessions after two weeks of the termination of intervention. The result of this study suggests that phonologic treatment using EGSPEECH as computer assisted instruction(CAI) is clinically effective in the /s/ acquisition, generalization, and maintenance of /s/ articulation for the participants with mental retardation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 언어병리학협동과정 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE