View : 491 Download: 0

김청은의 Suite for Piano 분석 연구

Title
김청은의 Suite for Piano 분석 연구
Other Titles
An Analytical Study of Suite for Piano
Authors
김청은
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 네 개의 악장이 다양한 양식과 기법으로 작곡된 김청은의 Suite for Piano를 분석한 것이다. 17세기에서 19세기 서양음악을 지배해오던 음악체계인 조성음악은 19세기 말에 이르러 붕괴되기 시작하고 무조음악과 12음기법 등의 새로운 음 조직 체계들이 만들어졌다. 20세기 이후의 나타난 음악들은 기존의 양식들을 사용하기도 하고, 또 작곡가 자신들이 추구하는 음악관에 의하여 기존의 양식에 새로운 양식을 함께 사용하기도 한다. 각 양식별 연구를 통해 작곡되어진 Suite for Piano에서는 각 악장에 쓰인 양식과 작곡 기법이 다르며 그 뿐 아니라 한 악장 안에서 두 가지의 양식이 동시에 나타나기도 한다. Suite for Piano의 각 악장에서 사용한 양식과 기법은 다음과 같다. 1악장의 경우 조성음악의 붕괴가 시작되기 직전인 후기 낭만주의 음악의 양식을 이용하였고 반음계적 진행의 특징을 보인다. 2악장은 음열 기법을 사용하였고 3악장도 2악장에서 쓰인 음열을 사용하였는데, 그와 함께 한국 전통 음계 중 계면조의 음계도 쓰였다. 4악장은 3악장에서 쓰였던 계면조 음계를 활용하여 만든 mode로 작곡되었으며 이 mode는 Section이 바뀌면서 변형되어 간다. Suite for Piano는 조성음악과 그 이후 서양 음악 역사에 나타난 흐름별 양식을 악장별로 사용하였고, 이러한 양식과 함께 한국 전통 리듬과 음계를 사용함으로써 얻어지는 새로운 음악적 가능성을 탐구하고자 한다.;This thesis is an analysis of a piece by Chung-Eun Kim Suite for Piano composed with different styles and techniques in four movements. Tonal music, a music system which dominated Western music from the 17th to the 19th century, gave way to the newly created atonal music and twelve-tone method in the late 19th century. Music born after the 20th century utilizes existing styles of music from the past along with new styles reflecting each composer's own view of music. Not only do each of the four movements in Suite for Piano use different styles, one of the movements engages two different styles within a single movement. The styles and techniques used in Suite for Piano are as follows. The first movement is composed in the style of the music from the late Romanticism period just before the collapse of tonal music, displaying a chromatic progression. The twelve-tone method was used both in the second and third movements, but in the third movement, it was used along with "gyemyeonjo," a traditional Korean scale. The fourth movement displays a continuous transformation of a mode made up of notes from gyemyeonjo, used in the third movement. By including the historic styles of Western music starting with tonal music in chronological order coupled with traditional Korean rhythms and scale in the flow of the movements, Suite for Piano explores new possibilities in music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE