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캘리포니아 팝아트 특성 연구

Title
캘리포니아 팝아트 특성 연구
Other Titles
The Study on the Feature of Californian Pop Art
Authors
오태인
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 캘리포니아 작가들의 작품을 통해 캘리포니아 팝아트의 특성을 연구 하고자 한다. 팝아트와 관련된 주류 미술사의 논의에서 캘리포니아 팝아트가 언급되고 있기는 하지만, 이는 단순히 작가들을 지역적으로 분류하고 있는 것에 불과했다. 캘리포니아 팝아트는 공통적인 분모 없는 산발적인 움직임으로만 소개되었으며, 하나의 경향으로 설명되기에는 부족했다. 본 논문에서는 캘리포니아 팝아트만을 논의 하되 그 특성을 구체적인 작가들의 작품을 통해 종합적으로 고찰해 보고자 한다. 19세기 후반에 이르러서야 미국 영토로 편입이 된 캘리포니아 지역은 인구의 대부분이 이민자들로 이루어져 다양한 문화의 혼재가 가능했다. 또한 지리적으로도 뉴욕, 유럽의 미술계와 멀어 모더니즘의 전통에서도 다소 자유로울 수 있었다. 이러한 자유로움을 바탕으로 하는 전후 캘리포니아 미술계는 하나의 주도적인 경향이 성립되기 보다는 여러 가지의 미술경향이 산재하고 있는 모습을 보여주고 있으며, 이러한 미술계에서의 다양성이 곧 지역적인 특성을 반영하는 것이라고 할 수 있을 것이다. 1940년대 뉴욕에서 출발해 1950년대 샌프란시스코 지역에 정착하게 된 비티즘은, 주류문화에 저항하는 반문화적인 경향을 보이며 보헤미안적인 지역의 정서를 반영하고 있다. 비티즘은 예술 영역간의 소통을 추구하며, 전통미술의 미디어를 격파하고 새로운 형식의 미술을 가능하게 했다. 또한 히피문화와 같은 자유분방한 문화의 탄생을 가능하게 하기도 하며, 미술에서는 일상적인 오브제를 이용한 작품경향을 통해 팝아트의 전신으로 영향력을 발휘하는 아상블라주와 같은 미술경향을 탄생시킨다. 캘리포니아 팝아트는 정치적이며 반문화적인 성격이 강한 북부 캘리포니아 지역보다는 헐리우드 상업문화를 대표하는 L.A.를 중심으로 하는 남부 캘리포니아 지역을 중심으로 형성된다. 비록 캘리포니아 팝아트가 L.A. 지역의 상업문화를 중심으로 형성되어있지만, 주류중심문화에서 이탈해 내재적인 개인혁명을 추구한 비트문화와도 연관성을 보이고 있다. 캘리포니아 팝아트는 동부 지역의 팝아트처럼 소비사회에 대한 객관적이며 냉담한 태도를 보이기보다는 당시의 사회에 대한 감성적이며, 서정적인 태도가 반영되고 있다. 작품에서 기계적이기 보다는 공예적인 경향으로 나타나며 동시에 개인적이며, 주변적인 이야기를 함께 하고 있다는 점에서 그러하다. 또한 지역의 온화한 기후는 일찍이 많은 이주민을 캘리포니아로 이끌며 지역을 대표하는 특징적인 요소였으며, 이러한 환경적인 요소가 작가들의 작품에서 공간감과 광선의 효과로 반영되고 있음을 알 수 있다. 1960년대의 동부 지역의 팝아트 작가들에게 소비사회는 동경의 대상도, 비난의 대상도 아닌 객관적인 현실로 나타나고 있다. 이들은 하나의 사실(fact)로써 소비사회의 메커니즘을 객관적으로 제시하고 있다. 하지만 헐리우드, 해변 등으로 대변되는 L.A.의 팝 적인 환경에서 작업을 하는 캘리포니아 작가들의 작업은 대중문화, 상업문화의 시스템적인 측면보다 소비사회에 대해 직접적이며 동시에 주관적인 언급을 하고 있는 것을 알 수 있다. 기존의 미국의 팝아트 논의는 대개 서부 지역의 팝아트의 경향을 배제한 논의였다. 본고는 캘리포니아 팝아트만을 독립적으로 다루며, 이를 산발적인 흐름을 가진 비주류적인 경향으로 설명하기보다는 하나의 통합적인 흐름을 가진 경향으로 논의하고 있음에 그 의의를 두고자 한다.;This purpose of this study is to review the characteristics of the Californian pop art by examining Californian artists' works. Although the Californian pop art has sometimes been mentioned in the main-stream pop art history, it has been limited to a regional classification of artists. Namely, the californian pop art has been introduced as a sporadic art movement, not as a trend of art. The california region which became the US territory by the latter half of the 19th century has been occupied primarily by immigrants to allow for co-existence of diverse cultures, while it could be free from the tradition of modernism because it is far off from New York or Europe. Hence, the Californian art community after the World War showed mix of various art tendencies rather than a leading tendency, and such diversity may well have been attributable to the geographic characteristics. The Californian region may be divided into the northern part centered about San Francisco and the southern part centered about L.A., and thus, the regional tendency may well differ between these two parts. The Beat culture settled in San Francisco region in 1950's featured a counter-culture tendency, resisting to the main stream culture and reflecting the Bohemian regional sentiment. Such Beatism pursued communication among various disciplines of art, serving to overcome the media of the traditional art and empower new styles of art. After all, new forms of art would be born, including Assemblage which would affect the pop art by means of the works using the ordinary objects. Although the Californian pop art began to evolve in the southern Califorina centering around L.A., representing the commercial culture of Hollywood rather in the Northern California characterized strongly by political and anti-cultural traits, it has been grounded, in terms of its spiritual origin, on the Beatism which pursued an internal personal revolution, departing from the main stream. The Californian pop art reflects the sentimental and lyrical attitudes of the society rather than shows objective and cool attitudes toward the consumer society like the pop art of the Eastern region. In addition, such environmental elements as weather conditions of the region are reflected on the canvas as the effects of spatial sense and ray beams. On the other hand, to the pop artists in the Eastern region in 60's, the consumer society was neither target of yearning nor subject of criticism but an objective reality. They suggested the mechanism of the consumer society as a fact. However, the Californian artists working in the pop-like environment in L.A. symbolized by Hollywood and seasides refer descriptively and directly to the consumer society rather focus on the systematic aspects of pop or commercial culture. Most of preceding discussions about the American pop art excluded the tendency of the pop art in the Western part of the America. This study focuses on the Californian pop art, and discusses it not as sporadic non-main stream art tendency but as an integrated art tendency.
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