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북한의 전통악기 편성연구

Title
북한의 전통악기 편성연구
Other Titles
Study for Traditional Musical Instrument Organization of North Korea : Based on the Chosun Music Complete Collection and Chosun Traditional Music Complete Collection
Authors
김혜원
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Korean music has different history due to political and geographical division between North Korea and South Korea. This study has been focused to history for traditional musical instrument organization which were used at instrumental musics from Liberation to nowadays on this study. Data for the study is based on greatest music book for North Korea in South Korea,『Chosun Music Complete Collection』and 『Chosun Traditional Music Complete Collection』which could be searched. 42 songs have been selected and surveyed among 『Chosun Music Complete Collection』 and 147 songs at solo on the 『Chosun Traditional Music Complete Collection』has been analyzed. The results are below. First, in 1980's, there are numerous songs which include traditional music instrument by period. With analysis of number of songs which include traditional music instruments of『Chosun Music Complete Collection』and 『Chosun Traditional Music Complete Collection』, there are 60 songs in 1980's. In 1970's, it has been ranked as 2nd. Second, average number of traditional music instrument per song, 1970's is the best. Common peroid which traditional music instrument is included between『Chosun Music Complete Collection』and 『Chosun Traditional Music Complete Collection』is from 1970's to 1990's and songs in 1970's has the highest majority with 7.39pcs. Then songs in 1990's with 6.51pcs and 1980's with 5.82 has ranked in each 2nd and 3rd grade. Third, for organization chart of music instrument, short bamboo flute has majority on the『Chosun Music Complete Collection』which appeared at 39 songs among 42 songs and Gayaguem and Yanguem have majority on the 『Chosun Traditional Music Complete Collection』which appeared at 102 songs among 147songs. Small Korean Fiddle, Big Korean Fiddle and Korean Fiddle with lower sound have been used at both boxes and percussion instrument show very few distribution. Forth, instrument distribution by instrument group is preferred with short bamboo flute & Korean Fiddle with lower sound of fustic wind instrument group, big flute of fustic wind instrument group, Gayaguem and Yangguem of sting music and small Korean Fiddle, Big Korean Fiddle and Korean Fiddle with lower sound of friction string music. Percussion instrument doesn't show any obvious common features. North Korea had released many songs which were related with traditional instruments between 1970's and 1980's and, especially, traditional instruments had been included at the songs in 1970's. On the other hands, solo musics ha s been arranged in 1960's and number of songs were less in 1990's even rate of traditional instrument were quite higher per song. In other words, it can be called as germinating period of traditional music in North Korea in 1960's, heyday in 1970's and 1980's and inactivity period in 1990's. Also favorite usage example of low-sounded music instrument, Korean fiddle and metal instument and Kayaguem and Yangguem can be checked on this study;한국의 음악은 남한과 북한의 정치적?지리적 분단으로 인해 그 역사가 다르게 진행되어 왔다. 이에 본 논문은 해방이후부터 지금까지 북한의 기악곡에 사용된 전통악기편성에 관하여 시기를 나누어 연구·분석함으로써 북한 전통악기편성의 변천사를 밝히는 데에 주력했다. 연구 자료는 남한에서 구할 수 있는 최대 규모의 북한관련 악보집인『조선음악전집』과 『조선민족음악전집』을 토대로 했다. 『조선음악전집』중에서도 북한의 전통악기가 포함된 42곡을 발췌해 조사했으며, 『조선민족음악전집』은 ‘독주곡편’에 실린 147곡을 분석했다. 이의 결과는 다음과 같다. 첫째, 시대별 민족악기를 포함한 곡수는 1980년대가 가장 많다. 『조선음악전집』과 『조선민족음악전집』두 책의 민족악기 포함곡수를 시대별로 조사한 결과 1980년대가 60곡으로 가장 많다. 1970년대도 56곡으로 2순위를 차지한다. 둘째, 곡별로 민족악기의 평균 개수는 1970년대가 가장 많다.『조선음악전집』과 『조선민족음악전집』에 공통적으로 민족악기를 포함한 곡이 있는 시기는 1970년대부터 1990년대까지 인데, 이 중 1970년대의 곡들이 평균 7.39개의 민족악기를 포함하며 가장 높은 분포를 나타낸다. 다음 순위로는 1990년대의 곡들이 6.51개로 2순위를 차지하고 1980년대가 5.82개로 3순위를 차지한다. 셋째, 악기별 분포도는『조선음악전집』에서 단소?고음저대?중음저대?저대가 42곡 중에 39곡에 출현해 가장 높은 분포를 보이고, 『조선민족음악전집』에서 가야금과 양금이 147곡 중에 102곡을 차지하며 가장 높은 분포를 보인다. 두 책 모두 소해금, 대해금, 저해금은 반 이상의 곡에 사용되었고 타악기는 매우 저조한 분포를 보인다. 넷째, 악기군별 악기편성은 무황목관악기군의 단소?저대, 유황목관악기군의 대피리, 발현악기군의 가야금?양금, 찰현악기군의 소해금?대해금?저해금으로 이루어진 편성을 선호함을 알 수 있다. 타악기군은 뚜렷한 공통점을 보이지 않는다. 북한은 1970년대에서 1980년대 사이에 민족악기와 관련한 많은 곡들을 발표했고, 특히 1970년대의 곡이 민족악기를 많이 포함하고 있다. 이에 반해 1960년대는 곡수는 많지만 대부분이 독주곡이고 1990년대는 곡별 민족악기 분포비율은 높으나 악곡수가 현저하게 적다. 즉, 1960년대는 북한민족음악의 발아의 시기, 1970년대와 1980년대는 전성기, 1990년대는 침체기로 볼 수 있는 것이다. 더불어 저대속악기와 해금속악기, 가야금?양금의 애용 사례도 본 연구를 통해 확인할 수 있다.
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