View : 748 Download: 0

판소리 진양조와 세마치 장단의 비교 연구

Title
판소리 진양조와 세마치 장단의 비교 연구
Authors
권언수
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 판소리 진양조와 세마치 장단의 차이가 무엇인지 구체적으로 알아보기 위해 두 장단을 20C 전 · 후반으로 나누어 빠르기, 단위박, 사설붙임에 대해 살펴보았다. 그 결과 첫째, 빠르기는 20C 전반기 판소리 세마치의 빠르기는 ♩(♩.) = 70~90으로 볼 수 있고, 20C 후반기 세마치의 빠르기는 80년대 초 ♩(♩.) = 63~80의 빠르기가 나타났지만 최근에는 ♩(♩.)) = 54~63의 빠르기로 더 느려졌다. 또, 20C 전반기 진양조의 빠르기는 ♩(♩.) = 60~69로 20C전반기 세마치의 빠르기보다 약간 느리다. 20C 후반기 판소리 진양조는 ♩. = 42~56의 빠르기로 역시 20C 후반기 세마치보다 느리다. 둘째, 단위박은 20C 전반기 판소리 진양조는 2분박과 3분박이 혼용되었고, 20C 후반기 판소리 진양조의 단위박은 모두 3분박이었다. 20C 전반기 판소리 세마치는 2분박과 3분박이 혼용되고 있으나 2분박이 주로 사용되었고, 20C 후반기 판소리 세마치 장단의 단위박은 창자에 따라 2분박과 3분박을 혼용하기도 하고 3분박만으로 부르기도 하였다. 하지만 2분박의 비중이 20C전반기에 비해 많지 않다. 20C 전반기 세마치가 2분박으로 불려지긴 했지만 단위박을 진양조와 세마치를 구분하는 기준으로 보기에는 어려운 점이 있다. 진양조도 2분박으로 불려지는 경우가 있었고, 20C후반에는 2분박의 비중이 줄고 3분박만으로 불려지는 경우도 있기 때문이다. 셋째, 사설붙임은 20C전반기 판소리 진양조와 세마치에서는 엇붙임과 잉어걸이가 거의 사용되지 않았으나 20C 후반에는 전반기에 비해 엇붙임과 잉어걸이의 사용이 늘었고, 특히 '옥중가'대목에서 엇붙임이 많이 사용되고 있다. 20C 전 · 후반 판소리 변화로 인해 혼란이 생겨 진양조와 세마치의 구분이 명확히 이루어지지 않았었다. 본 연구를 통해 판소리의 세마치는 진양조를 빠르게 치는 자진진양이라는 것을 확인하였고, 세마치와 진양조의 구체적인 빠르기를 밝힐 수 있었다. 그러나 단위박 차이와 사설붙임은 세마치와 진양조를 구분하는 기준으로 삼기에는 무리가 있고, 이는 시대적인 변천으로 볼 수 있다.;This treatise explains Pansori jinyangjo and semachi beat differences probably are what, unit beat and sasulbutim with a half year of before and after 20C divides the hazard two beats which and it examines concretely fast. The result first, fast the first half year of 20C Pansori semachi fast ♩(♩.) = 70~90 with was a possibility of seeing, fast of 20C latter half flags semachi beginning ♩(♩.) = 63~80 of 80's is quick appears but came to be slower to recently with ♩(♩.) = 54~63 fast. Also, the first half year of 20C jinyangjo fast the first half year of 20C semachi fast the some which it sees are slow with ♩(♩.) = 60~69. the latter half year of 20C Pansori jinyangjo are slower the latter half year of 20C semachi than as well with ♩. = 42~56 fast. Second, a unit beat the first half year of 20C Pansori jinyangjo 2sharedbeat and 3sharedbeat became soul, the first half year of 20C Pansori jinyangjo a unit beat all was 3sharedbeat. the first half year of 20C Pansori semachi 2sharedbeat and 3sharedbeat was becoming soul 2sharedbeat to be mainly used, the latter half year of 20C Pansori semachi beat a unit beat followed in Pansori singer and 2sharedbeat and 3sharedbeat also the soul description below it calls it did with only 3sharedbeat. But 2sharedbeat specific gravity compares and in the first half year of 20C. the first half year of 20C semachi soak with 2sharedbeat and they are long, it sees a unit beat where it does but to be young there is a fortune point in the standard which divides jinyangjo and semachi. There is a case which it comes to soak at jinyangjo degrees 2sharedbeat, in the latter half year of 20C 2shared beat specific gravity decreases and it is because is also the case which it comes to soak with only 3sharedbeat. Third, sasulbutim the first half year of 20C from Pansori jinyangjo and semachi compares in the latter half year of 20C first half year when utbutim and ingeogeoli is not almost used and utbutim and ingeogeoli uses increase, utbutim is plentifully used specially from 'oak jung-ga'. it was caused by with half year of before and after 20C Pansori changes and the confusion got and jinyangjo and semachi dividing did not become accomplished clearly. The research which it sees it will lead and Pansori semachi jinyangjo quickly the possibility which semachi and jinyangjo concrete fast will confirm that it is jajinjinyang, it will reveal it was. But difference and sasulbutim will put in the standard which divides semachi and jinyangjo, there is a possibility which with periodic change to the excessiveness to be, it will see.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE