View : 12 Download: 0

클라라 비에크 슈만(Clara Wieck Schumann, 1819-1896)의 연주활동

Title
클라라 비에크 슈만(Clara Wieck Schumann, 1819-1896)의 연주활동
Other Titles
A Study on of Clara Wieck Schumann(1819-1896) : Focused on difference between Paris and London performance
Authors
김연미
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 19세기 유럽 음악사에 여성 전문 음악인으로서 핵심적인 역할을 한 클라라 비에크 슈만(Clara Wieck Schumann, 1819-1896)의 연주 활동에 대한 연구이다. 특히 독일 이외의 지역에서 여성 연주자로서, 외국인 연주자로서 청중의 수용을 얻기 위해 어떤 레퍼토리 구성을 사용하였는지, 파리와 런던 무대를 중심으로 알아본다. 클라라는 작곡가로서 피아노와 성악을 위한 곡들에 전념하였는데, 이 작품들은 로버트 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)의 곡들과 동일한 동기 및 주제의 인용을 명백하게 보이며, 둘 사이의 음악적인 교류의 깊이를 보여준다. 그러나 그녀의 전문 음악인으로서의 행보는 유럽 전역의 다양한 문화권에서 전 생애에 걸쳐 수행한 활발한 연주 활동에서 돋보인다. 19세기 유럽은 사회의 개혁과 더불어 중산층이 대두되며 도시가 성장했고, 민족주의가 주요 이념으로 자리를 잡아가기 시작했다. 음악에서는 새로운 장르의 출현, 소재의 다양화 등과 함께 음악의 흐름의 중심에서 소외되었던 폴란드, 체코슬로바키아, 러시아와 같은 지역이 그들 고유의 음악 문화를 창출하며 다양한 음악 문화가 형성된다. 이러한 문화적인 변화 속 에서도 전문 여성음악인에 대한 차별과 편견은 지속되었고, 클라라는 자신만의 연주 레퍼토리를 정립하며 여성 연주자로서의 위치를 확고히 한다. 그녀는 우선, 19세기 외국 연주 활동의 중심지였던 파리를 데뷔무대로 정하여 1832년 첫 번째 공연을 하였다. 당시 파리 청중들은 음악에서 시각적인 즐거움을 추구했다. 화려한 연주를 통한 그들의 '볼거리' 욕구를 만족시키기 위해 장르사이의 교환도 나타났으며, 기악곡 중심의 연주회에 성악가들이 등장하거나 성악곡들을 악기들로 재편성하여 공연하기도 했다. 파리 청중들은 화려한 음악 외에도 특히 여성 연주자들로 부터 신체적으로 표출되는 여성성을 기대하였다. 그러나 클라라는 이에 부응하지 않았으며, 결국 파리에서의 데뷔 연주는 대중적인 호응을 얻지 못하였다. 런던 역시 여성 활동에 대해 보수적이었지만, 청중들의 성숙한 태도와 음악에 대한 높은 지적 수준은 클라라가 자신만의 레퍼토리 구성으로 활발한 연주 활동을 할 수 있도록 해 주었다. 런던에서 그녀는 연주를 통해 이루고자 했던 대중성과 전문성을 모두 성취하게 된다. 본 논문에서는 먼저 19세기 유럽 사회를 크게 변화시킨 계몽주의, 프랑스 혁명, 산업혁명을 언급한다. 이러한 사회적 변화는 당시 여성들에게 주어진 보수적인 시각과는 모순되는 양상으로 사회 전반에 큰 영향력을 끼쳤다. 두 번째는, 사회적 모순성 안에서 여성 연주자로서 독자적인 역할을 추구했던 클라라의 삶과 작곡 기법에 대해 간단히 살펴본다. 세 번째는, 그녀의 연주 활동에 대해 파리와 런던을 중심으로 논한다. 이 두 도시는 19세기 유럽에서 연주자로서 반드시 성공해야만 했던 중요한 무대였다. 클라라는 이곳에서의 성공을 위해, 외국인 여성 연주자로서 낯선 연주 환경에 대해 어떠한 방식으로 적응해 나갔는지 살펴본다. 마지막으로, 본 논문은 파리와 런던에서의 연주 활동을 중심으로, 두 도시의 레퍼토리와 청중의 수용 사이에서 나타나는 대중성과 전문성의 획득과 실패에 대해 구체적으로 논의 하고자 한다. 파리는 1830년대와 1860년대의 레퍼토리 변화를 통해서, 런던은 1856년 연주 레퍼토리를 중심으로 살펴본다. 이것을 통해 여성연주자의 음악활동에 청중들이 미치는 영향을 알아 볼 수 있다. 요컨대, 이 논문은 클라라를 둘러싼 19세기 유럽사회의 모습을 통해 여성연주자들의 연주활동이 갖는 의의를 찾고자 하였다. 클라라는 여성에 대한 시선을 극복하기 위해 여러 시도와 실패를 거듭하였으며 그 결과 대중성과 전문성을 확보하고, 청중들과의 소통을 이룰 수 있었다.;The purpose of this thesis is to study of Clara Wieck Schuman (1819-1896) who wanted to get both popularity and professionality as composer and piano performer (pianist) in Paris and London stage. Clara as a composer has focused on both piano and vocal musical works especially and each works show apparently the relationship her and Robert Schumann, which means we can find the fact that she has used a same motive and a theme from Robert Schumann's a musical work on her a musical work. And Clara as a performer had has concert tour in various country including Germany, France, England, Bohemia, Austria, Hungary, Russia, Netherlands, Belgium, Denmark and Swiss throughout her whole life. This study start from understanding of mainstream culture in the 19th Century, in those days Europe had Romantic period. More advanced days differed from former times and has been changed to revolutionary society, growing cites, expansion of popular culture, appearance of bourgeois, proliferation of nationalism and showed new genres from diversity of a music materials for "new music age". But many woman musician still encounter prejudice from conservatism and Clara had broke through them with her own musical activity and made repertory and won fame as performer Paris and London musical stage in the 19th-century Europe. Clara had first debut stage on Paris in 1832. Audiences in Paris had an interest in appearance of supporting performer and vocal music in Keyboard concerts and they wanted to get visual pleasure there. Although Clara has made efforts for audience's taste, she failed getting to popularity because people in Paris wanted to not only brilliant played music but also an ornamentation of woman body and expression from her body. They hoped watching, so to speak, actress in music show not musician. As Clara didn't want fit herself on their taste, she has failed gained popularity. However Clara gained her purpose both popularity and professionality in concerts in London, where audiences had has mature attitude to player and advanced knowledge of music. This study start from understanding of social and cultural background of those days : the Enlightenment, the French Revolution and the Industrial Revolution. These related to attitude for women and understanding of Clara Schumann as performer who was the most famous as contemporary female performer as in the 19th-century Europe. And then I will focus on a her music activity and music tour in Paris and London. Because both city has been very important to many players, and Clara's performance on these stage brought about definitely different results Paris and London. Those situations are what this study want to find out and explain. These acquisition (popularity and professionality) means her effort and passion as music player. In this thesis, the most interesting opinion is that actually they are not oppositive features. Popularity of performance reflected to interest of audiences and the popular player can get opportunity obtain her own professionality as performer. Finally, this study focused on evaluation about woman's culture activity, which based on investigation of her gaining from each city. At first Clara has made play list works that been different from her aimed thing and she tried to come out with supporting player or orchestra on stages. But she never adapt herself people's taste that made woman product. It's because she really hope to get respect in a class with man players from people, and stand against unfair prejudice. So, the study of thesis will find out about the process of not only Clara has effort to get communicated with people who loved music all the time as player, but also as a woman has lived in Europe she kept on her identification and got recovered fame of musician.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE