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4년제 간호학과 인정평가결과 및 교수 인식 분석

Title
4년제 간호학과 인정평가결과 및 교수 인식 분석
Other Titles
An Analytical Study on the Faculties' Perception and the Results of the Accreditation of Baccalaureate Nursing Programs
Authors
김건희
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
대학의 양적 팽창은 고등교육의 질적 향상을 요구하였고, 대학평가 등의 교육의 질 개선 노력이 지속되었다. 4년제 간호학과 또한 지난 15년간 3배 이상의 양적 성장에 따라 간호교육의 질적 향상에 대한 관심이 높아지고 있다. 인정평가는 사전에 결정된 준거나 기준 도달 여부에 따라 교육기관이 일정 수준의 질을 충족시키고 있는가를 공식적으로 보장함으로써 교육기관의 질적 향상을 위한 노력을 촉진한다. 교육인적자원부의 위탁으로 학문분야 인정평가를 실시해오던 한국대학교육협의회는 유능한 간호인력 양성이라는 간호학과의 사회적 책무성을 고려하여 2006년 간호학과 인정평가를 한국간호 평가원에 위탁하였다. 이는 해당분야 전문평가기관이 주관하는 간호학분야의 첫 인정평가로, 그 결과가 간호교육의 질 향상에 기여하였는지에 대한 규명이 필요한 시점이다. 이에 본 연구는 간호학과 인정평가결과 및 교수 인식에 대해 분석하였다. 본 연구대상은 인정평가를 받은 33개 간호학과 및 소속 교수 190명이다. 연구자가 개발한 도구로 평가영역별 인정평가결과와 간호학과 인정평가기준 달성 노력에 대한 교수 인식 자료를 수집하였고, SAS 9.13 프로그램으로 기술통계, t-test, ANOVA, Scheffe 사후 검정, 다항 로지스틱 회귀분석, Spearman's rho 상관관계 분석을 시행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 인정평가를 받은 33개 간호학과는 평가기준의 24개 필수항목을 모두 충족시켜 ‘인정’을 받음으로써 일정 수준의 간호교육의 질을 확보하였다. 하지만 인정평가결과 9개 중 6개 평가영역에서 영역별 환산 점수에 의해 부여되는 세 등급 중 가장 낮은 보통 등급이 많았다. 2. 인정평가결과 대부분의 평가영역에서 간호학과의 특성과 인정평가 등급 사이에 유의한 관련성이 있었다. 소재지가 서울이고, 대학교 유형이 국립이며, 부속병원이 있고, 단과대학인 간호대학에 소속되어 있으며, 1990년 이전 설립되었고, 학생수가 300명 이상인 간호학과가 우수 이상 등급을 많이 받았다. 3. 인정평가를 받은 간호학과의 교수는 소속 간호학과가 인정평가기준을 달성하려는 노력을 많이 하였고, 인정평가를 통하여 간호교육의 질이 향상 되었다고 인식하고 있었다. 반면, 간호학분야 전반에서 인정평가제도의 목적 달성 정도는 중간 정도이고, 6개 목적에 따라서는 평균 3.05~3.93점으로 상이하게 인식하고 있었다. 4. 간호학과 특성에 따라 간호학과의 인정평가기준 달성 노력에 대한 교수 인식 차이를 분석한 결과, 간호학과 특성에 따라 간호학과의 인정평가기준 달성 노력 정도가 다르고 그 결과 인정평가결과가 상이하게 나타났다. 5. 간호학과의 인정평가기준 달성 노력과 달성 여부에 교수 인식 및 인정평가결과 사이에는 교육과정 구성 및 이론교육, 학생 영역에서만 유의하나 매우 약한 상관관계를 보였다. 또한 간호학과의 인정평가결과와 인정평가기준 달성 노력에 대한 교수 인식 사이에는 학생 영역에서만 유의하나 매우 약한 음의 상관관계가 있었다. 본 연구의 결과를 토대로 다음과 같이 제언하는 바이다. 본 연구결과는 인정평가를 받은 간호학과 소속 교수의 인식에 기반을 두고 있다. 인식은 주관적 판단이 개입되는 것이므로 객관적 지표의 변화 확인을 위하여 인정평가 전후 간호교육의 질 변화에 대한 연구가 필요하다. 또한 간호학과 인정평가의 평가영역별 등급에 유의한 관련성을 보인 간호학과 특성 및 9개 평가영역의 인정평가결과 예측력과 영향력 확인 연구가 필요하다. 더 나아가 메타평가를 통하여 전문평가기관에 의한 첫 간호학과 인정평가의 질을 판단하는 후속연구가 필요하다.;The problem of quality improvement in nursing education has been persistently raised according to the growing number of baccalaureate nursing programs (BSN). The accreditation of nursing programs was established as a way to guarantee the quality assurance and quality improvement in nursing colleges, universities, and higher education programs, by evaluating their educational environment and programs. And in 2006 the accreditation was firstly performed by Korean Accreditation Board of Nursing (KABON), and it matters in the respect of the first accreditation made by the independent official agency of the profession. The purpose of this study was to analyze the faculties' perception and the results of the accreditation of BSN programs in 2006. A total 292 questionnaires were distributed to professors in the 33 BSN programs receiving accreditation in 2006, for the purpose of collecting data about the faculties' perception of the accreditation. Of them 190 questionnaires were returned, so the return rate was 65.06%. In addition, the data about the accreditation grades of the programs were collected from the 2006 Specialized nursing education accreditation report. Collected data were statistically processed on the computer using SAS 9.13 program by descriptive statistics, t-test, ANOVA, multiple logistic regression, and Spearman's rho. The results are as follows: 1. All of the BSN programs were accreditated and achieved at least the minimum level of nursing education. However the most of the accreditation grades were 'average'. 2. As the results of multiple logistic regression, there was significant relevance between the grade of the accreditation and the characteristics of BSN programs, such as location of nursing school, existence of hospital, year of foundation, number of students. 3. About 60.00% of 190 faculties perceived that the quality of nursing education 'improved' and their BSN programs tried to reach the accreditation standards and criteria. In contrast, the extent of achieving the purposes of the accreditation was considered acceptable in the field of nursing as a whole. 4. With the respect of characteristics of the 190 faculties, there were significant differences between (1) the existence of the university hospital in the dimension, and theoretical education, student, faculty accomplishment; (2) the type of colleges which they belonged to and the dimension, faculty accomplishment, administration & financial affairs; (3) year of school foundation and administration & financial affairs. 5. There was significant difference between the improvement of their programs after receiving accreditation and the score of perception about the extent of effort to achieve the standards and criteria of the accreditation. 6. There were no significant correlation between the extent of effort to achieve the standards and criteria of the accreditation and whether or not to reach them. Additionally, there were no significant correlation between the extent of effort to achieve the accreditation standards and the results of the accreditation. These results suggested that it is necessary that the accreditation standards and criteria be revised and complemented in such a way to consider the differences of the BSN programs instead of applying the same standards to all of the programs. Also, further research is needed to evaluate the results and process of the accreditation performed by KABON for its appropriateness of the present situation of nursing education. In order to maintain the quality of nursing education achieved by the BSN accreditation, the evaluation of nursing education should be performed with continuity and on a regular basis.
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일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Ph.D
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