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에드워드 키엔홀츠(Edward Kienholz)의 앗상블라주 작품에 나타난 비판의식

Title
에드워드 키엔홀츠(Edward Kienholz)의 앗상블라주 작품에 나타난 비판의식
Other Titles
The Critical Consciousness on Edward Kienholz's Assemblage Works
Authors
최지예
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 냉전의 시기에 ‘타블로 조각’으로 불리는 앗상블라주 작업을 통해 사회와 예술에 대한 비판의식을 표출했던 에드워드 키엔홀츠(Edward Kienholz, 1927-1994)에 관한 것이다. 키엔홀츠의 타블로 조각이라 불리는 특수한 장르는 실제의 대상이나 오브제들을 모아 그대로 재생하거나 재조립, 삶의 일상을 재현하는 가구와 세트장치, 혹은 기물들과 결합함으로써 우리 일상에서 친숙하나 그냥 지나쳐 버리기 쉬운 환경의 일부를 재창조하고 있다. 키엔홀츠는 작품을 통해, 당시 미국의 사회상을 반영하고 비판하였으며, 일상 오브제를 도입하고 예술의 환경을 일상으로 확장함에 의해 모더니즘의 권위에 대해 저항하였다. 이 논의를 위하여 1960년대의 미술계와 미국 사회에 대해 고찰하고, 캘리포니아 지역에서 번성하였던 비티즘 운동에 대해서 살펴보았다. 동시대의 문화 운동이며 사회참여성을 강조했던 비티즘과 더불어 근대 이후의 미술사에서 나타났던 저항정신에서 유래하는 미술 운동에 대해서 살펴보았다. 이와 같이 통시적이고도 공시적인 배경에 근거하여, 본론에서는 키엔홀츠의 작품에 표출된 비판정신의 양상을 크게 네 가지로 나누어 고찰하였다. 첫 번째 절에서는 작품의 공간에 연출된 연극적 상황에 주목하였다. 연극성의 도입은 매체의 순수성을 추구하는 모더니즘에 반하는 태도를 보이는 것으로 삶과 예술의 경계를 허물고 총체성을 추구한다. 저항적이고 극적인 공간의 연출은 관람자의 참여를 통해 예술의 사회적 역할을 해내고 있다. 다음 절에서는 공간 속의 요소들인 인물에 해당하는 앗상블라주 상을 통해 그의 비판정신을 살펴보았다. 그는 초기의 앗상블라주 독립상부터 타블로 조각의 일부인 인체 조각상을 제작하면서, 신체를 분절하고 파편화하였다. 신체의 파편화는 그로테스크적 이미지를 구현하며 사회에 대한 비판의 메시지를 강력하게 전달한다. 파편화된 일부의 신체는 상징적 기물들과 함께 앗상블라주화된다. 여기서 사용된 상징적 오브제들은 국가의 절대적 무력의 횡포를 비롯한 성적인 억압과 여성성의 상품화, 죽음, 그리고 소외와 외로움 등을 상징하는 것이었다. 또한 그는 사회에서 일어난 실제 사건들을 작품의 모티브로 사용하여 당대 사회를 직접적으로 비판하였다. 실제의 사건을 바탕으로 하여 연극적 무대처럼 연출하는 것은 키엔홀츠의 주된 특징 중 하나인데, 이러한 점으로 인해 키엔홀츠의 작품은 마치 TV를 통해 보도되는 뉴스의 멈추어진 한 장면 같다는 느낌을 받게 된다. 다큐멘터리를 제작하듯 만들어진 작품을 관객이 경험하며, 그들은 사회적 사건에 대해 함께 분노하고, 그 사건이 타인의 일이 아닌, 우리 모두의 일이라는 것을 인식하게 되면서, 사회적 문제해결을 위한 적극적인 참여정신에 대한 다짐을 촉구하게 된다. 마지막 절에서는 일상의 삶의 이면에 내재되어 있는 부조리와 모순에 대해 비판하며 저항정신을 표현한 작품들을 다루었다. 키엔홀츠는 일상적이고 상투적인 공간을 낯설게 만드는 기법을 통해 모순적이며 심리적 공간을 연출하여, 우리의 일상에 도사리고 있는 위험과 폭력성에 대해서 경고하고, 그것을 야기한 사회적 부조리와 불합리에 대해 비판한다. 키엔홀츠의 작품은 조형적인 방식에서 당시의 주류적인 흐름인 모더니즘에 반하였고, 주제적인 측면에 있어서는 정치?사회적으로 절대 권력에 대항하는 것이었다. 본 연구를 통해 그의 작업 원동력은 비판의식에서 기원하는 것임을 알 수 있었다. 키엔홀츠의 작품을 동시대의 반문화 운동인 비티즘과의 절대적인 연관 관계로 제한하지 않고, 이전 미술사에서 저항정신에 근거한 예술운동을 함께 고찰함을 통해, 그의 위치가 미술사적 근거를 가지게 됨을 보였다는 것에 본고의 의의를 두고자한다.;This thesis concentrates on Edward Kienholz(1927-1994), who during the Cold War criticized society and art through assemblage, also called tableaux sculpture. This exceptional genre called 'tableaux sculpture' by Kienholz re-creates familiar surroundings that may be taken for granted by fusing daily furniture, utensils, and equipment together. It also combines taking real objects or objet and placing them as they are or reorganizing them. Through his work, Kienholz reflected, as well as criticized American social aspects and revolted against the power of modernism by using daily objets and expanding artistic environments to everyday life. For this discussion, study on the art world and American society in the 1960s, and also the Beatism movement that vibrated through California was done. Along with the Beatism movement which encouraged social participation, other art movements evolving from resistance that occurred after the modern age were observed, From this historical and synchronizing background, the criticism that could be seen in Kienholz's work could be divided and studied largely in four parts. In the first chapter, the theatrical scenes portrayed in his works were mainly observed. This importation of theatre appears to be an attitude opposing modernism in pursuit of purity of mediums. The attitude mentioned here breaks the barrier between life and art and pursues totality. This critical and dramatic presentation of space helps art to play a social role by letting spectators participate. The next chapter deals with Kienholz's critical motive shown in his assemblage: the human element in space. During his early years, Kienholz produced independent assemblages to human sculptures, which are a part of tableaux sculpture, to break and fragment the human body. The fragmented pieces of the human body were assembled with significant objects. The symbolic objets portrayed here were about tyranny by absolute force and the sexual oppression that came with it, along with the commercialization of the female image, death, estrangement, and loneliness. Also, Kienholz used real events in society for motifs and directly criticized the society of his time. Using actual events to present a theatrical image is one of Kienholz's distinctive features. This feature makes looking at Kienholz's works seem as if one is viewing a television screen where a scene from the news has frozen. By producing an image like producing a documentary, Kienholz helps the audience to experience his work and be angered at the social events they see. Not only does the audience feel, but they also realize that the events are about themselves as well as others, and are stimulated to participate actively in solving social problems. Criticism that is shown by opposing to the absurdity and conflict which is shown in everyday life finishes up the last chapter. Kienholz portrayed everyday, commonplace images as unfamiliar scenes to show a conflicting and psychological area. Kienholz also warned about the danger and violence lurking in our everyday lives and criticized the social irrationality and unreasonableness that caused it all. Kienholz's works opposed the main flow of modernism of his time in a formative style, and antagonized absolute force politically and socially. Through this study, it could be seen that Kienholz's production energy came from his criticism. Kienholz's works were not strictly limited to those of Beatism, an anti-social movement that occurred in his time and by inquiring into other artistic opposing movements from the past, it could be said that Kienholz holds a significant place in art history.
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