View : 25 Download: 0

고든 마타-클락(Gordon Matta-Clark)의 장소-특정적 작업 연구

Title
고든 마타-클락(Gordon Matta-Clark)의 장소-특정적 작업 연구
Other Titles
Gordon Matta-Clark's Site-Specific work
Authors
신효원
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 고든 마타-클락(Gordon Matta-Clark, 1943-1978)의 장소-특정적 작업에 담겨진 제도비판 내용을 분석하고, 이를 196,70년대부터 시작된 탈모더니즘적 미술 동향과의 관계 속에서 파악하고자 한다. 건물 절단으로 유명한 그의 작업은 미술, 건축, 행위미술 등 어느 장르에도 속하지 못한 채 미술사적으로도 그다지 조명 받지 못했다. 하지만 이는 오히려 그의 작품이 지니는 탈모던적 성격을 반영하고 있으며, 이는 각 영역의 구분을 명확히 하고 그 독자적 형식에 집중했던 모더니즘과는 다른 경향을 보여주고 있다. 본고는 마타-클락의 작업을 그가 활동했던 196,70년대에 진행되었던 미니멀리즘, 대지미술, 개념미술에 비추어 논의해 보고, 그 영향관계 안에서 그의 작품이 가지는 독자적인 성격을 파악하고자 하였다. 모더니즘 이후의 미술이 보여준 큰 변화 중의 하나는 그동안 미술이 담당하지 않았던 내러티브의 기능을 더하고자 했다는 점이다. 미술가들은 실체로서의 작품과 그 형식에만 주목하는 것이 아니라 그 작품과 연관된 여러 문화적, 경제적, 정치적 맥락들을 살펴보고 이를 작품의 내용으로 이야기하였다. 이를 위한 하나의 시도로 미술가들은 작품이 전시되는 건축적 공간에 주목하기도 하고, 외부 장소에서 직접 작업 활동을 실천함으로써 미술을 현실에 관여시키는 동시에 사회적 맥락들을 읽어낼 수 있는 통로로 사용하였다. 고든 마타-클락은 이러한 당대의 미술 경향을 감지하고 이를 선도한 작가로, 도시 내 또는 근교의 특정 장소들을 작업 대상으로 삼아 그 장소에 얽힌 여러 맥락들을 고찰하고 이와 관련된 부조리한 제도들을 비판하였다. 그의 작업은 전공인 건축에서부터 시작되었는데, 그는 자신이 살던 로프트에서 시작하여 주택, 상점, 산업 공장 등으로 그 대상을 넓혀 나갔다. 뿐만 아니라 그는 버려진 토지와 보이지 않는 지하 공간을 선택하여 작업하기도 하였으며, 또한 절단물과 절단 장소를 찍은 사진을 여러 방법으로 사용하여 장소의 또 다른 이용을 보여주기도 하였다. 그의 작업에 나타나는 이와 같은 장소의 다양성은 그의 작업이 그동안 ‘건물 절단’이라는 특이한 소재와 과격한 작업 방식에만 집중되어 평가 받아온 점을 고려해 보았을 때 재조명해 볼 필요를 제공한다. 따라서 본 논문은 그의 작업의 핵심이 ‘장소’에 있는 것으로 보고 그의 작업에 나타난 장소를 건축적 구조를 변형시킨 예, 주택 절단의 예, 상점과 경매와 같은 시장을 이용한 예, 문화적 또는 역사적 장소 그리고 지하공간을 이용한 예, 작품의 부산물을 통해 나타난 장소로 나누어 그가 비판하는 다양한 제도들과 개념들을 설명하고자 하였다. 다양한 장소를 둘러싼 맥락과 그 속에 숨겨진 억압적 제도로 관심을 환기시키는 마타-클락의 작업은 건축과 미술, 그리고 전시 관행에 있어서 모더니즘적 인식으로부터 벗어나고자 한 것이었다. 그가 선택한 비판대상은 미술과 건축과 같은 예술 영역 뿐만 아니라 경제 활동과 정치 권력을 행사하는 정치적 기관도 포함하고 있었다. 그는 인간의 사고를 고정시키거나 규범화시키는 인공적인 틀을 제도라고 보았는데, 이는 규범화된 건축 형태나 전시 관행을 포함해서 사회의 기본 구조를 이루면서 대중들을 종용하는 경제 활동과 정치적 권력을 포함하는 것이었으며, 이들의 허점을 작품을 통해 드러내고자 한 것이었다. 또한 그는 건축 또한 단순한 구축물로 보지 않고 하나의 규범화된 제도로 보았으며, 이로 인해 토지와 지하 공간 등의 장소 또한 사회적 메시지를 전하는 매개체로 여기는 확장된 인식을 보여주었다. 이로써 그의 작업은 부동산과 부지를 이용한 장소-특정적 작업이며, 이를 통한 제도비판 미술의 형태인 것이다. 따라서 그의 작업은 1960-70년대에 미술에 나타나기 시작한 내러티브의 속성을 보여주는 초기의 예이며, 또한 미술의 장르를 통합시킨 선구적 작업인 동시에 사회 비판가로서의 미술가의 역할을 새로이 규정한 작업임을 밝히고자 하는 것이다.;This thesis studies the critique on institution that can be seen in Gordon Matta-Clark's site-specific work and its relations to postmodernism art that started in the 1960s and 70s. His works not only failed to fit into the genres of art, architecture, or performance art, but also never received the spotlight in art history. However, postmodernism can be seen in his works, However, postmodernism can be seen in his works, because his works showed a completely different style from modernism works, which concentrated on independent form and setting apart different genres. This study concentrates on the minimalism, land art, and conceptual art that were in progress at his time (1960s to 70s), and the independence that his work contains in the web of these genres. After modernism, one of the major changes art showed was that art was trying to take on the form of narrative, something not done in the past. Artists did not concentrate on their work by shape and form alone, but also passed on narrative in their works related to culture, economy and politics. For these artists paid attention to the architectural space their works were being presented in, and also performed outdoors so that art could take place in reality and also perform the task of telling social context at the same time. Gordon Matta-Clark felt this tendency in the art of his time and was a leader in it by choosing sites inside or near the city to be his spaces of exhibition and studied the coherences related to the sites, and criticized the unfair institution that concerned them. His works started from his major, architecture, and later on spread to other areas from his loft to personal homes, stores, and even industrial factories. Matta-Clark also selected abandoned and unseen underground areas to exhibit and used cut fragments and photos of the areas where they were cut in uncommon ways to show different ways of using site. The variety of sites shown in his work calls for a need for his work to be reflected upon once more. Because many reviews about his extreme work operation have been concentrated on building cut, his artistic way. So, this thesis follows the core of his works, ‘site’, and goes on to explain the various regulations and concepts he went on to criticize by taking examples of the following: architectural changes, building cut, the use of markets such as stores and auctions, the use of cultural and historical places, the use of underground spaces, and the areas he showed through the by-products of his work. The much coherence surrounding his various sites and the oppressing institution inside them shown in Matta-Clark's work shows his need to escape the modernism cognition related to construction, art, and exhibition practices. The subjects he chose to criticize were not only restricted to fine arts like art and architecture but also economic activities and political parties that wielded political power. Matta-Clark viewed institution as an artificial frame that locks and standardizes human thought. This includes standardized architectural forms and exhibition practices and also the economic activities and political power that create the basic form of society and persuade the public. Matta-Clark tried to show their flaws in his work and also did not view buildings as simple architectural forms but as a single, standardized regulation. The areas and underground spaces he used to convey social messages shows this cognition clearly. By this, Matta-Clark's work was one that presented the use of immovable property and sites, and the form of art that criticized institution through it. His work is an early example of the narrative form art took in the 1960s through the 70s, and not only was he a pioneer in combining the genres of art but he also showed a new role of the artist by his work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE