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복막투석 환자를 위한 웹기반 교육프로그램 개발

Title
복막투석 환자를 위한 웹기반 교육프로그램 개발
Other Titles
Development of Web-based Educational Program for Peritoneal Dialysis Patients
Authors
정문영
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 노인 인구의 증가와 더불어 당뇨병, 고혈압 등 만성질환자가 증가하면서 그 합병증으로 인한 만성신부전 환자의 증가도 급증하고 있는 추세이다. 신장질환은 만성적이고 불가역적인 진행성 질환으로서 신장의 기능이 감소하여 말기 신부전증이 되면 결국은 혈액투석 또는 복막투석이나 신장이식을 해야 하는 질환이다. 1976년 미국에서 Popovich와 Moncrief에 의해 처음 개발된 지속성 외래 복막투석은 환자 스스로의 자가 간호에 의해 치료가 이루어지는 신대체 요법으로 국내에는 1981년 처음 소개된 이후 환자수가 꾸준히 증가하고 있는 추세이다. 복막투석은 투석이 일정하게 이루어져 비교적 안정적인 투석 방법이며 투석불균형 증후군이 적고 사회복귀가 용이하다는 등의 장점을 가지고 있다. 반면에 복막염 및 출구염 등의 각종 감염증과 심혈관계 합병증을 초래할 수 있는 위험이 있고, 심리적으로는 가정에서 환자나 보호자에 의하여 직접 자가 관리를 해야 하는 부담감을 안고 있다. 이러한 문제점들을 개선하기 위해서는 환자의 치료와 관리에 도움을 줄 수 있는 지속적이고 체계적인 교육이 필요하다고 하겠다. 본 연구는 환자교육에 있어 보다 효과적인 중재를 제시하고자 복막투석 환자를 위한 웹기반 교육프로그램을 개발하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 복막투석 환자의 교육 요구도 조사 결과, 교육의 요구도는 복막투석 후 건강문제, 복막투석, 신장질환, 일상생활관리 순으로 요구도가 높았다. 2. 복막투석 환자의 교육 목표는 첫째, 신장이 하는 일을 설명 할 수 있다. 둘째, 올바른 복막투석을 시행 할 수 있다. 셋째, 복막투석 후 생길 수 있는 문제를 알고 적절히 대처 할 수 있다. 넷째, 건강한 복막투석을 위한 자가 관리를 할 수 있다 라고 정하였고, 교육 제목은 ‘건강한 복막투석’으로 하였다. 3. 환자교육의 내용은 큰 영역으로 신장질환, 복막투석, 복막투석 후 건강 문제, 일상생활관리의 영역으로 나누어 구성하였다. 4. 전체적인 교육목표와 세부적인 교육내용을 기초로 하여 웹기반 교육프로그램을 개발 하였다. 5. 개발된 웹기반 교육프로그램의 전문가 평가 결과, 내용 적합도는 평점 4.00점에 3.24±0.30이었고 CVI는 0.88 이었으며, 시스템 적합도는 평점 3.00점에 2.37±0.28이었고 CVI는 0.94로 나타났다. 두 가지 측면을 총체적으로 평가했을 때 복막투석환자를 위한 웹기반 교육프로그램에 대한 전체 CVI 값은 0.91이었다. 6. 전문가 평가 결과에 따라 프로그램을 수정, 보완한 후 최종 복막투석 환자를 위한 웹기반 교육프로그램을 개발하였다. 개발된 웹 사이트는 http://www.pdinfo.co.kr 이다. 본 연구의 결과로 개발된 복막투석 환자를 위한 웹기반 교육프로그램은 환자들에게 지속적이고 효율적인 정보 습득을 제공함으로써 올바른 자가 관리 능력 향상에 도움이 되리라 본다.;With the current booming population of senior citizens, a lot of patients have been suffering from chronic diseases such as diabetes mellitus and hypertension. Cases of chronic renal failure caused by complications of these diseases have been in the sharply rising trend. Renal diseases which are chronic, irreversible and progressive deteriorate functions of kidney. Patients in the end stage of renal failure must undergo hemodialysis and peritoneal dialysis or receive renal transplant. Continuous ambulatory peritoneal dialysis was developed by Popvich and Moncrief in 1976 for the first time. Continuous ambulatory peritoneal dialysis is kidney replacement therapy which helps patients to treat themselves by self-care. Since the first introduction to Korea in 1981, the number of patients treating for themselves by this therapy has increased constantly. Peritoneal dialysis is a comparatively safe method of dialysis in that balanced dialysis can be possible. The strong points of peritoneal dialysis are that dialysis disequilibrium syndrome can be reduced and that patients can return to work easily after dialysis. On the other hand, infectious diseases such as peritonitis and exit-site infection and cardiovascular system complications can be developed. In addition, patients and their family can be psychologically uncomfortable in that they have to treat themselves by self-management. In order to solve these problems, constant and systematic education is needed to be supplied for patients' self-management. This study is about development of web-based educational program for peritoneal dialysis patients in order that they can be educated more effectively. The findings can be suggested as follows. 1. Peritoneal dialysis patients want to be informed of several things.The things can be suggested in order of patients' desire: health problems after peritoneal dialysis, peritoneal dialysis, renal diseases, and everyday management care. 2. Purposes to educate peritoneal dialysis patients can be suggested: Firstly, patients can explain what kidney does. Secondly, patients can perform peritoneal dialysis rightly for themselves. Thirdly, patients can know what problems can arise after peritoneal dialysis and handle them appropriately. Fourthly, peritoneal dialysis patients can self management This education is titled as "healthy peritoneal dialysis". 3. Contents to educate patients consist of renal diseases, peritoneal dialysis, health problems after peritoneal dialysis, and everyday management care. 4. Web-based educational program is developed on the basis of overall purposes and detail contents to educate patients. 5. Web-based educational program is appraised by experts. Numerical value to appraise appropriateness of contents is 3.24±0.30 whose perfection is 4.00 and CVI is 0.88. Numerical value to appraise appropriateness of system is 2.37±0.28 whose perfection is 3.00 and CVI is 0.94. Entirely appraising these two aspects, total CVI of web-based educational program for peritoneal dialysis patients is 0.91. 6. After program is modified and supplemented on the basis of the results of experts' appraisal, the final web-based educational program for peritoneal dialysis patients is completed. Address of web-site is http://www.pdinfo.co.kr. Web-based educational program for peritoneal dialysis patients as the result of this study will be able to help patients to be informed of effective information constantly and improve their ability to self management.
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