View : 504 Download: 0

L. v. Beethoven Violin Sonata No.5 in F Major op.24 "Spring"에 대한 연구 분석

Title
L. v. Beethoven Violin Sonata No.5 in F Major op.24 "Spring"에 대한 연구 분석
Other Titles
A study on L. v. Beethoven Violin Sonata No.5 in F Major op.24 "Spring"
Authors
안수경
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Though Beethoven wrote much music over all genre composed 10 Violin Sonatas, Sonata No.5 "Spring" is famous music with Sonata No.9 "Kreutzer" that can talk that is Beethoven's masterpiece. In this treatise I studied Ludwig van Beethoven's Violin Sonata No.5 in F Major op.24 "Spring". He wished to clear structural feature of work itself and Beethoven characteristic initiative through analysis of this work structure. And I wish to investigate that was a composer who he finishes old book age and open begin of new romantic age along with this. This musics composed in 1801 are 4 conductors all. Beethoven constructed structure of novel musical piece by composing sonata form with subject that accomplish definite contrast, and he constructs elements that is confrontation enemy by one. Solidify and supplement, and did so that do not conceive equal force to two subject second subjects that is bears than first subject in old in these process. And he developed more stage that do musical piece form by doing to magnify development department through organic development. He constructed form that can keep unity and symphony as being free and lyric in sonata form. I wish to recognize whether how his musical feature was expressed through research analysis of this work like this.;Beethoven은 모든 장르에 걸쳐 많은 곡을 썼으며 그 중 Violin Sonata는 총 10곡을 작곡하였는데 Sonata No.5 “Spring"은 Beethoven의 걸작이라고 할 수 있는 Sonata No.9 "kreutzer"와 함께 유명한 곡이다. 1801년에 작곡된 이 곡은 모두 4악장으로 되어있다. Beethoven은 명확한 대조를 이루는 주제를 가지고 소나타 형식을 구성하며, 대립적인 요소들을 하나로 융합시킴으로써 새로운 악곡의 구조를 구축하였다. 이러한 과정 속에서 기존에는 제 1주제에 비해 약세이던 제 2주제를 강화 보완하여, 두 개의 주제에 균등한 힘을 안배시켰다. 그리고 발전부를 조직적 발전을 통해 확대시킴으로써 악곡 형식을 한 단계 더 발전시켰다. 소나타 형식에 있어 자유롭고 서정적이면서도 통일성과 조화를 유지할 수 있는 형식을 구축하였다. 이 작품 구조의 분석을 통하여 작품 자체의 구조적 특징 및 베토벤 특유의 창의성을 밝히고자 했으며 이와 더불어 그가 고전시대를 마감하고 새로운 낭만시대의 시작을 연 작곡가였음을 고찰하고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE