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Peter Eben의 Four Biblical Dances for Organ의 분석 연구

Title
Peter Eben의 Four Biblical Dances for Organ의 분석 연구
Other Titles
An Analysis of Peter Eben's Four Biblical Dances for Organ
Authors
여진
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to understand the composer, Peter Eben‘s music and the analysis of his representative production of "Four Biblical Dances for Organ." Peter Eben (1929-2007) who has taken a significant position in the history of music in Czechoslovakia was a important composer. Czechoslovakia, the foundation of Peter Eben's music world, has been colonized by several countries for centuries. Particularly, he had undergone very difficult times of emotional suffering. Accordingly, his products tend to reflect human sufferings and struggles caused by human suffering in their lives. In relation to this, he has a conviction that the good will fundamentally prevail over the evil in connection with the biblical contents. This belief has been reflected on his musical productions. "Four Biblical Dances for Organ" is thematic music which is expressed in dances in terms of the story of four biblical contents. The biblical content has emerged on his music scores, hence the theme of his musical productions and his uniqueness in music world would be expressed without any limitations along with his Christian faith. The Melody of four biblical dances is composed of four movements. Each of them shows a thematic melody, and is expressed in terms of composition and harmony as well. The first movement is David's dance. This shows the King David's exuberant joy and dance in the process of moving the Ark successfully. Accordingly, the two thematic melodies appear in the form of alternatives and extension as frequently as possible from the different keyboards. The second movement is Shulammite dance. It describes the love between the King Solomon and Shulammite. Shulammite's thematic melody appears by flute in the form of repetition and transformation several times. The third movement is Jephthah's daughter's dance. This is tragic dance music which depicts Jephthah and his beloved daughter's sorrow due to his wrong oath to God by sacrificing her own daughter's life. The fourth movement is wedding in Cana. The thematic melody comes out as the event of the wine made from water was written in the form of Toccata. He composed his music in the form of ametrical rhythm which is without the rhythm in the four movements, but the form of regular rhythm; that is free and changeable rhythm without knots. Consequently, he tried to connect 20th century's trend into his products, using the unconditional dissonance from the traditional trends. Peter Eben expressed his uniqueness based on his religious belief , and furthermore, made his own music by using modern techniques. Fundamentally, his compositions aimed at God's glory on the foundation of his faith. All of his music products reflect biblical contents. From this respect, it is not much to say that his music products are named to be meaningful and most significant in our times.;피터 에벤(Peter Eben, 1929-2007)은 20세기 현대 체코 음악사에서 중요한 위치를 차지한 작곡가로서 본 논문은 그의 음악적 배경이 되었던 체코 음악사의 흐름을 이해하고 그의 대표적 작품「오르간을 위한 4개의 성경적 댄스곡(Four Biblical Dances for Organ)」의 분석을 통해 에벤의 음악과 오르간 작품을 이해하는데 그 목적이 있다. 에벤의 음악적 배경이 되었던 나라, 체코는 오랜 세월동안 여러 나라의 식민 통치를 받아왔으며, 특별히 그는 제 2차 세계대전으로 인해 고통과 힘겨운 시간을 보냈다. 따라서 그의 음악 작품에는 억눌려 있는 인간 내면의 갈등과 투쟁이 끊임없이 묘사되고 있고, 선과 악의 대립에서 선이 승리 한다는 성서적 내용이 주를 이루고 있다. 이러한 에벤의 사상은 궁극적으로는 자신의 독실한 신앙심을 표현하기 위한 것이었으며, 이것은 그의 오르간 작품들 속에서 잘 반영되었다. 그 중에서도 특히 그의 후기 작품인 「오르간을 위한 4개의 성경적 댄스곡」은 각기 다른 4개의 성경 본문에서 그 내용을 발췌해 이를 춤곡으로 표현한 표제음악이다. 에벤은 말씀에 입각한 내용을 묘사하기 위해 성경구절을 악보에 적어두고 곡의 제목으로 내용을 형상화 하게끔 하여 자신만의 색채를 신앙에 접목해 표현하였다. 이 곡은 모두 4악장으로 구성되어 있으며, 각 악장마다 내용과 관련된 주제선율이 등장하고 이를 20세기의 조성으로 표현하였다. 1악장, 다윗의 춤은 법궤를 성공적으로 이동시키는 과정에서 다윗이 기뻐 춤 춘 것을 내용으로 하였고, 뚜렷한 두 개의 주제선율이 각기 다른 건반에서 교대되거나 확장된 형태로 자주 나타난다. 2악장, 술람미의 춤은 솔로몬과 술람미의 사랑을 그린 서정적인 내용이고, 풀륫 소리에 의한 술람미의 주제선율이 반복되거나 변형된 형태로 여러 번 등장한다. 3악장, 입다의 딸의 춤은 아버지 입다가 잘못된 서원을 하여 자신의 딸을 번제로 드린다는 내용의 비극적인 춤곡이고 빈번하게 박자가 바뀌며 불협화음이 많이 사용되었다. 4악장, 가나의 혼인잔치는 결혼식의 주제선율이 나오고 물이 변하여 포도주가 된 사건의 내용이 셋잇단음표로 토카타적인 형태로 쓰여졌다. 에벤은 4개의 악장 모두 박자를 표기하지 않고 무박자적인 형태로 곡을 작곡했으며 일정한 박자에 의한 방식이 아닌 마디의 제한이 없는 자유롭고 수시로 박자가 변하는 형태로 작곡하였다. 또한 기존의 조성에서 벗어난 무조적인 불협화음을 사용함으로 20세기의 새로운 작곡경향을 접목시켰다. 이와 같이 에벤은 시대적인 특징 속에 자신의 개성을 종교적인 신념으로 담아냈고 기존음악의 전통에 끊임없이 새로운 현대적 작곡기법을 적용시켜 자신만의 독특한 음악세계를 확립한 작곡가였다. 궁극적으로 에벤의 곡들은 하나님께 영광을 돌리기 위한 그의 신앙에서 비롯된 것으로, 이 작품은 성경의 내용을 더욱 부각시키기 위한 차원에서 그 의미가 더욱 뜻 깊게 다가오고 있다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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