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모래놀이영역의 복합성 수준에 따른 유아의 상상놀이 행동

Title
모래놀이영역의 복합성 수준에 따른 유아의 상상놀이 행동
Other Titles
Early Children's Imaginative Play Behavior according to the Complexity of the Sand-Play Area
Authors
김순정
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 모래놀이영역의 복합성 수준에 따라 유아의 상상놀이가 다르게 나타나는지 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 복합성 수준에 따라 유아의 인지적 놀이 행동(기능놀이, 구성놀이, 상상놀이)과 비놀이 행동 및 상상놀이의 유형과 요소는 차이가 나타나는지 살펴보고, 이러한 차이는 연령에 따라 다른지 알아봄으로써 유아의 상상놀이를 돕기 위한 지침을 제공하는 것이 목적이다. 이와 같은 연구 목적에 따라 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 모래놀이영역의 복합성 수준에 따라 인지적 놀이(기능놀이, 구성놀이, 상상놀이) 및 비놀이 행동은 어떠한가? 1) 복합성 수준에 따라 인지적 놀이 행동(기능놀이, 구성놀이, 상상놀이)은 차이가 있는가? 이러한 차이는 연령에 따라 다른가? 2) 복합성 수준에 따라 비놀이 행동은 차이가 있는가? 이러한 차이는 연령에 따라 다른가? 2. 모래놀이영역의 복합성 수준에 따라 상상놀이는 어떠한가? 1) 복합성 수준에 따라 상상놀이 유형은 차이가 있는가? 이러한 차이는 연령에 따라 다른가? 2) 복합성 수준에 따라 상상놀이 요소는 차이가 있는가? 이러한 차이는 연령에 따라 다른가? 본 연구의 대상은 경기도에 위치한 A어린이집의 만 3세와 만 5세 유아 24명이었다. 본 연구에서는 Kritchevsky, Prescott와 Walling(1977)이 제시한 ‘모래놀이영역에 있어서의 복합성 평가기준’과 ‘모래놀이 환경의 복합성을 높이는 방법’에 근거하여 김경연(1999)이 수정한 도구를 사용하여 상황을 제시하였다. 또한 인지적 놀이 및 비놀이 행동을 알아보기 위해 Smilansky(1968)의 인지적 놀이발달에 관한 범주와 Frost(1992)의 비놀이 행동 관찰 분류를 사용하였고, 상상놀이 유형을 알아보기 위해 McLoyd(1983)의 상상놀이 유형의 범주를 사용하였으며, 상상놀이 요소를 알아보기 위해 Smilansky(1968)가 개발하여 Johnson, Christie와 Yawkey(2001)가 다시 제시한 사회극놀이의 구성 요소의 정의를 사용하였다. 관찰 방법은 각 연령을 3집단으로 나누어서 모래놀이영역에서 복합성 수준별로 20분씩 촬영하였다. 분석 방법은 촬영한 자료를 각 유아당 10초를 단위로 하여 인지적 놀이 행동과 비놀이 행동 및 상상놀이 유형과 요소를 분석하여 놀이 기록표에 기록하였다. 분석한 자료는 각 하위 요인별로 총 빈도를 점수로 산출하여 SPSS win 10.0 프로그램을 사용하여 반복측정, 분할구획요인설계를 사용하여 분석하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 모래놀이영역의 복합성 수준에 따라 인지적 놀이 행동은 차이가 있는 것으로 나타났다. 인지적 놀이 행동에서 기능놀이, 구성놀이, 상상놀이는 복합성 수준에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 모래놀이영역의 복합성 수준에 따른 인지적 놀이 행동의 차이가 연령에 따라 차이가 있는지 살펴본 결과, 인지적 놀이 행동은 차이가 없었고 인지적 놀이 행동 중에서 기능놀이는 복합성 수준에 따른 차이가 연령에 따라 유의미한 차이가 나타났지만 구성놀이와 상상놀이는 복합성 수준에 따른 차이가 연령에 따라 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 모래놀이영역의 복합성 수준에 따라 비놀이 행동은 차이가 있는 것으로 나타났다. 비놀이 행동에서 비참여, 탐색, 잡담은 복합성 수준에 따라 유의미한 차이가 나타났지만 방관자와 전이는 복합성 수준에 따라 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 모래놀이영역의 복합성 수준에 따른 비놀이 행동의 차이가 연령에 따라 차이가 있는지 살펴본 결과, 비놀이 행동은 차이가 없었고 비놀이 행동 중에서 탐색은 복합성 수준에 따른 차이가 연령에 따라 유의미한 차이가 나타났지만 비참여, 방관자, 잡담, 전이는 복합성 수준에 따른 차이가 연령에 따라 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 모래놀이영역의 복합성 수준에 따라 상상놀이 유형은 차이가 있는 것으로 나타났다. 상상놀이 유형에서 비상호적 상상놀이, 연합적 상상놀이, 협동적 상상놀이는 복합성 수준에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 모래놀이영역의 복합성 수준에 따른 상상놀이 유형의 차이가 연령에 따라 차이가 있는지 살펴본 결과, 비상호적 상상놀이와 협동적 상상놀이는 복합성 수준에 따른 차이가 연령에 따라 유의미한 차이가 나타났지만 연합적 상상놀이는 복합성 수준에 따른 차이가 연령에 따라 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 모래놀이영역의 복합성 수준에 따라 상상놀이 요소는 차이가 있는 것으로 나타났다. 상상놀이 요소에서 역할의 가작화, 사물의 가작화, 행동과 상황의 가작화, 상호작용, 언어적 의사소통, 지속성이 복합성 수준에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 모래놀이영역의 복합성 수준에 따른 상상놀이 요소의 차이가 연령에 따라 차이가 있는지 살펴본 결과, 역할의 가작화, 사물의 가작화, 행동과 상황의 가작화, 상호작용, 언어적 의사소통, 지속성은 복합성 수준에 따른 차이가 연령에 따라 유의미한 차이가 나타나지 않았다.;The purpose of this study is to investigate how early children's imaginative plays appear differently according to the complexity of the sand-play area. Thus, in an aim to provide guidelines to help early children's imaginative play, this study examined if there is a difference in the type and element of early children's cognitive play behavior (functional play, constructive play, imaginative play), non-play behavior and imaginative play according to the level of complexity, and examined if the difference is related to their age. According to these study objectives, research questions are set as follows. 1. How are cognitive play (functional play, constructive play, imaginative play) and non-play behavior according to the complexity of the sand-play area? 1) Is there any difference in cognitive play behavior (functional play, constructive play, imaginative play) according to the level of complexity? Is this difference related to age? 2) Is there any difference in non-play behavior according to the level of complexity? Is this difference related to age? 2. How is imaginative play according to the complexity of the sand-play area? 1) Is there any difference in the type of imaginative play according to the level of complexity? Is this difference related to age? 2) Is there any difference in the element of imaginative play according to the level of complexity? Is this difference related to age? This study was conducted on 24 three-year-old and five-year-old children in "A" Children's Daycare Center located in Gyeonggi Province. As research tools, "The Complexity Evaluation Criteria and "A method to Raise the Complexity of the Sand-Play Environment" suggested by Kritchevsky, Prescott and Walling(1977) and revised by Kim Kyung-youn(1999) were used to propose a situation. In addition, Smilansky(1968)'s cognitive play development category and Frost(1992)'s non-play behavior observation classification were used to examine cognitive play and non-play behavior. Plus, McLoyd(1983)'s imaginative play type category was used to examine imaginative play types, and the definition of the components of sociodramatic play developed by Smilansky(1968) and re-proposed by Johnson, Christie and Yawkey(2001) was used to examine Smilansky(1968)'s imaginative play elements. As an observation method, early children of different ages were divided into three groups, and their play scenes were filmed for 20 minutes each according to the complexity of the sand-play area. As an analytical method, the filmed data was analyzed on a ten-second basis for each child regarding the types and elements of cognitive play behavior, non-play behavior and imaginative play, and then results were recorded in a play analysis card. The total frequency of the analyzed data was calculated in terms of score by subordinate element. In addition, the data was analyzed using a repeated design and a split-plot factorial design through the SPSS win 10.0 program. The results of this study are summarized as follows. First, it was found that there was a difference in cognitive play behavior according to the complexity of the sand-play area. Regarding cognitive play behavior, a significant difference was found in functional play, constructive play and imaginative play according to the level of complexity. As a result of investigating if a difference in cognitive play behavior according to the complexity of the sand-play area is related to age, no difference was found. However, there was a significant difference in functional play among cognitive play behaviors according to the level of complexity, but no significant difference was found in constructive play and imaginative play by the level of complexity according to age. It was found that there was a difference in non-play behavior according to the complexity of the sand-play area. Among non-play behaviors, unoccupied behavior, exploration and conversation showed a significant difference according to the level of complexity, but there was no significant difference in onlooker and transition according to the level of complexity. As a result of investigating if there is a difference in non-play behavior by the complexity of the sand-play area according to age, there was no significant difference in non-play behavior. In addition, among non-play behaviors, exploration according to the level of complexity showed a significant difference depending on age, but there was no significant difference in unoccupied behavior, onlookers, conservation and transition by the level of complexity according to age. Second, it was found that there was a difference in the type of imaginative play according to the complexity of the sand-play area. Among imaginative play types, non-interactive imaginative play, associative imaginative play and cooperative imaginative play showed a significant difference according to the level of complexity. As a result of investigating if there is a difference in the type of imaginative play by the complexity of the sand-play area according to age, there was a significant difference in non-interactive imaginative play and cooperative imaginative play by the level of complexity according to age, but there was no significant difference in associative imaginative play by the level of complexity according to age. It was found that there was a difference in the elements of imaginative play according to the complexity of the sand-play area. Among imaginative play elements, imitative role play, make-believe in regard to objects, make-believe in regard to actions and situations, interaction, verbal communication and persistence showed a significant difference according to the level of complexity. As a result of investigating if there is a difference in the elements of imaginative play by the complexity of the sand-play area according to age, it was found that imitative role play, make-believe in regard to objects, make-believe in regard to actions and situations, interaction, verbal communication and persistence according to the level of complexity did not show any significant difference depending on age.
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