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1930-1940년대 미국 초현실주의 미술에 대한 연구

Title
1930-1940년대 미국 초현실주의 미술에 대한 연구
Other Titles
Rhetorics of Surrealism in American Art, 1930s-1940s
Authors
이은경
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본고에서는 1930년대에서 1940년대까지 미국에서 전개된 초현실주의 미술 운동을 조명하고자 한다. 또한 국제적인 초현실주의 운동이 일었던 흐름과 다소 그 맥락을 달리하는 미국 초현실주의 미술의 경향을 분석하고 그 의의에 주목하여 논의를 이끌고자 하였다. 미술의 불모지와 같았던 미국은 1913년 아모리 쇼를 통해 전위 미술을 경험하였고, 유럽과 거의 동시에 뒤샹과 피카비아를 중심으로 자생적인 다다 운동이 전개될 수 있는 토대를 마련하면서 유럽으로부터 독립된 미국적 정체성을 이룰 수 있는 새로운 기회를 맞이하는 듯 했다. 그러나 유럽에서 다다가 초현실주의로의 성공적인 전환을 이루었던 것과 달리, 뉴욕다다는 초현실주의로 전환되지 못하고 소멸되는 결과를 초래하면서 미국에서 초현실주의를 받아들이는 맥락의 중요한 요인이 되었다. 미국 초현실주의 미술의 취약점이 될 수 있었던 이 같은 현상은 오히려 미국 초현실주의가 다양한 양상으로 전개되는 요인으로 작용하였다. 다다에 매료되었던 작가들은 파리에서 초현실주의가 탄생하는 과정을 출판물을 통하여 미국에 전달했다. 미국에서 초현실주의에 관한 정보를 전달하였던 출판물의 경향이 1930년대에 간접적인 방식으로 나타났다면 1940년대는 보다 직접적인 방법에 의한 것이었다. 제 2차 세계대전으로 유럽의 초현실주의자들이 미국에 집중적으로 망명하게 되면서 미국 초현실주의가 보다 활성화되는 계기를 맞이한 것이다. 출판물의 중요성을 알고 있었던 브르통을 중심으로 한 초현실주의자들은 미국인과 연계하여 발행한『뷰』,『VVV』등을 통해 미국 내 미술가들과 소통을 이루고자 했다. 이는 전시회를 통한 전개에서도 유사한 양상으로 나타났다. 1931년 워드워스 미술관 전시를 시발점으로 하여 1930년대에 이루어진 전시들은 주로 초현실주의 미술에 경도된 소수의 컬렉터나 미술관 관계자 등이 선정한 작품들로 구성된 것이었다. 당시 미국에 소개된 초현실주의 미술이 미국인의 시각에 국한될 수 있다는 점에서 한계를 지녔던 이 같은 양상은 1940년 전후에 망명한 유럽 초현실주의자들이 직·간접적으로 전시에 관여하게 되면서 전환점을 마련하였다. 초현실주의의 다양한 전개 양상에 따라 미국 초현실주의 미술은 뉴욕을 중심으로 캘리포니아, 시카고 등의 뉴욕 외곽지역까지 확산되었다. 미술의 중심지라는 지역적인 여건 때문에 정치적 색채가 강하게 드러났던 뉴욕에서는 1930년대 중반에 마르크스주의에 경도되어 사회에 대한 비판적인 시각을 보다 극적으로 전달하고자 초현실주의 기법을 적용하는 특성을 보였다. 1940년대에는 비구상적 초현실주의로 전환되는데 이는 망명한 초현실주의자들과 미국 출신 미술가들, 그 중간 지점에 위치하는 비 미국계 출신 미술가들이 주류 미술계에 편입하기 위해 형성했던 관계에서 비롯된 것이었다. 또한 캘리포니아를 중심으로 활동한 헬렌 룬데버그, 로저 페이텔슨 등은 정치적인 맥락을 완전히 벗어나 데 키리코나 마그리트를 연상시키는 비논리적인 병치에 의한 화면구성을 통하여 이상세계를 구현하고자 했다. 중부지역의 시카고에서 활동한 찰스 레인, 마샬 글레지어, 거트루드 아베크롬비 등의 예술가들은 신비롭고 환상적인 예술을 추구하기 위해 그들이 가진 미술 경향과 환상적인 요소를 결합하여 미국적인 형태의 특성을 창출하였다. 미국 초현실주의 미술운동은 브르통의 시각에 의한 초현실주의를 단순히 받아들인 것이 아니라 주체적인 시각에서 이를 활용하고자 했던 데에서 의의를 가진다. 유럽에 귀속되지 않으려는 경계심과 함께 유럽 초현실주의자들을 주체로 하는 활동이 다소 빈약했다는 한계에도 불구하고 초현실주의를 미국인의 시각에서 재창조하고자 하는 노력들이 시도되었다는 점은 주목할 만하다. 이는 파리를 중심으로 조직적으로 전개되었던 유럽의 초현실주의와 다른 양상을 보이며 오히려 미국 초현실주의의 경향을 다양화하는 결과를 낳았다. 이 과정에서 미국은 지역적으로 각기 다른 형태의 초현실주의 특성을 형성하게 되었고, 미술의 중심지였던 뉴욕뿐 아니라 캘리포니아, 시카고 등 중서부에 이르는 지역까지 광범위하게 활성화되어 새로운 형태의 다양한 미국 초현실주의 미술의 특성을 창출하였다는 점에서 그 의의를 논할 수 있다.;This thesis intends to examine the surrealism art movement in the American art between 1930's and 1940's. While surrealism's most important center was in Paris, it spread throughout Europe and to North America during the course of the 1920s, 1930s and 1940s. Accordingly i analyzed the tendency of American Surrealistic Art that be not the same as the international Surrealism movement and take noticed the significance of it. America was like as wasteland experienced avant-garde art through Armory Show at 1913, got the base that spontaneous Dada movement can be developed and looked as if it took an new opportunity that would achieve American identity on one's own account from the Europe. While Dada of Europe accomplished switchover, Dada movement of New York could change to surrealism and went out of existence. It was very important fact of the context that surrealism was introduced into America. This appearance has created not so much weaknesses as diverse aspects of American surrealism. The American writers was mesmerized by Dada and imparted to America a process of created surrealism in Paris through many publications. There was a noticeable distinction the tendency of publication between the 1930s and the 1940s in America. It has appeared indirectly at the 1930s and has led directly to the 1940s. During the Second World War, going into exile intensively in America, the european surrealists was furnished opportunity that revitalized the American surrealism movement. Contacting the Americans, surrealists knew importance of the publications tried to communicate with the American Artists through the magazine of 『View』,『VVV』etc. It displayed a similar phase also unfolding of exhibition. Starting the exhibition of Wadsworth Atheneum Museum in 1931, appeared exhibitions in 1930s was composed of surrealistic artworks that a few collectors or people in the art world selected out. Toward the end of 1930s, exiled european surrealists was involved in the exhibitions, which was assumed a new aspect. According to what surrealism was spread out variously, American surrealism art was disseminated throughout New York, California, Chicago etc. Because of regional circumstance as an art center, devoting oneself to Marxism, some artists of New York applied to surrealistic techniques to convey critical viewpoint about their society in the mid-30’s. In 1940s, this tendency was convert from it. Exiled european surrealists, artists of the North and South America-born was connected with each other to include in mainstream American the art world. In California, Helen Lundeberg, Loser Feitelson and some artists did realize their ideal world in the composition of a picture by illogical juxtaposition that was reminded Giorgio de Chirico and Rene Magritte. Also in Chicago, as artists, especially Charles Rain, Marshall Glasier, Gertrude Abecrombie did originate a characteristic of the American form to pursue fantastic art that was combined magical fact and their an inclination toward region. The surrealistic art movement in America has made a significance from which It was not simply accepted surrealism by AndrIJ Breton but made use of it as subjective view. Nevertheless limited activity of the european surrealists as the main group with wariness that not was reverted to the Europe, what they did attempt to re-create surrealism by American viewpoint be worthy of notice. Contrary to systematical activities in Paris, it rather made the multiplied result to American surrealism. In the process of it, America took shape other forms of surrealism's a specific character and made up various surrealism in America of new shape in California, Chicago of midwest as well as New York. In this point, this thesis could discuss the meaning.
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