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“이성적 양서류”

Title
“이성적 양서류”
Other Titles
“Rational Amphibii” : Marvell's Double Consciousness in Upon Appleton House
Authors
장윤정
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 앤드류 마벨(Andrew Marvell)의 시 중 가장 길고 난해한 작품인 『애플턴 저택』(Upon Appleton House)에 드러난 마벨의 이중적 의식을 분석함으로써, 많은 비평가들이 소위 “마벨적(Marvellian)”이라고 뭉뚱그려 정의 내린 마벨 시의 특징을 보다 정확하고 구체적으로 이해하는 것을 목적으로 한다. 주지하다시피 마벨은 정치적으로 왕당파와 의회파를 오고가는 모습을 보여주었고 문학적으로도 쉽게 규정되지 않는 성격을 보여준 까닭에, 후세의 많은 역사가들과 비평가들을 혼란에 빠뜨려왔다. 최근 들어 이러한 불확실한 마벨의 정치색과 문학적 사고에 대해 보다 다양한 접근이 이루어지고 있음에도 불구하고, 여전히 마벨의 특징은 “모호(ambiguous)”하거나 “양가적(ambivalent)”이고 “하나로 규정될 수 없다(elusive)”는 식으로 정의되는 경향이 있다. 본 논문의 I장에서는 이와 같이 추상적으로만 정의되어온 마벨의 특징을 한 가지 사물에 대한 이중적 시각과 그러한 상반된 두 개념 사이를 오고가는 끊임없는 의식의 움직임으로 요약하고, 이러한 마벨적 특징에 대한 논의를 『애플턴 저택』에서 뿐만 아니라 그가 속했던 당시 사회 및 그의 일생에 대한 고찰로 이어감으로써, 마벨의 개인적 상황 및 당시의 사회?정치적 상황과 마벨적 특징과의 관련성을 찾아보고자 한다. 본 논문의 II장에서는 마벨을 목가시의 전통 속에서 살펴봄으로써, 『애플턴 저택』을 비롯한 마벨의 주요 작품 속에 공통적으로 드러나 있는 목가시적 세계관과 그것으로부터 괴리된 현실에 대한 인식을 고찰한다. 마벨이 작품 활동을 했던 17세기에는 르네상스 목가시의 전통이 전해져 내려왔으나, 당대의 사람들은 청교도 혁명과 크롬웰의 집권 등 급격한 정치?사회적 변화를 거침에 따라 목가시의 세계로 회귀하고자 하는 열망을 보이는 한편, 그러한 평온한 세계가 자신들이 경험하는 혼란한 현실의 세계와는 너무나 요원한 것임을 인식할 수밖에 없었다. 마벨의 시 「정원」(“The Garden”)과 풀 베는 노래 시리즈 중 하나인 「풀베기꾼 데이먼」(“Damon the Mower”)은 목가시의 전통을 계승하면서도 그것을 변형하고 있는 대표적인 작품이다. II장에서는 『애플턴 저택』의 구체적인 분석에 앞서 먼저 이 두 작품을 목가시의 전통 속에서 살펴봄으로써, 서로 다른 두 세계를 동시에 인식하는 마벨의 이중적 의식과 그 두 세계를 끊임없이 오고가는 의식의 움직임이라는 마벨적 특징이 어떻게 목가시의 전통과 관련하여 파악될 수 있는지 확인한다. I장과 II장의 논의를 바탕으로 III장에서는 『애플턴 저택』에 나타난 마벨적 특징을 보다 면밀히 분석한다. 이를 위해 본 논문에서는 먼저『애플턴 저택』을 다섯 개의 섹션으로 나누고 하나의 섹션이 그 이전의 섹션에 대한 대안적 인식으로서 제시되는 것에 주목함으로써, 『애플턴 저택』의 구성이 그 자체로서 마벨적 특징을 잘 드러내고 있음을 고찰한다. 또한 『애플턴 저택』의 연속한 두 섹션 사이에 상호대립적인 관계가 성립하는 것과 더불어, 하나의 섹션 내에서도 한 가지 대상에 대한 상호대립적인 인식이 공존함을 확인한다. 예를 들어 첫 번째 섹션과 세 번째 섹션에서 각각 페어팩스의 은퇴 생활과 화자의 목가시적 욕망을 바라보는 마벨의 시각은, ‘안과 밖,’ ‘은둔과 참여,’ ‘분리와 결합,’ ‘상상과 현실,’ ‘몰입과 이탈’이라는 대립적 개념을 통해서 항상 이중적으로 제시되고 있다. 따라서 마벨의 의식은 그 어떤 개념도 완전히 받아들이거나 배격하지 않으며 두 인식 사이를 부단히 오고간다는 특징을 보이는 한편 자신의 시 속에서 자족적인 세계를 구축함과 동시에 그 세계를 위협하는 현실에 대한 인식을 멈추지 않음으로써, 현실의 갈등으로부터 벗어나고자 하는 사회적 은둔 행위나 목가시로 함몰하고자 하는 욕망, 그리고 자연에 질서를 부여하는 인간의 이성 작용과 문학과 예술의 창조 활동을 긍정함과 동시에, 그러한 인간의 욕망과 행위가 스스로 만들어낸 세계 속에 갇힌 채 폐색 상태에 이르는 것을 경계한다고 결론 내릴 수 있다. 한편 이중적 의식구조와 끊임없는 의식의 움직임으로 요약되는 마벨적 특징은 그의 시에 등장하는 “양서류(Amphibii)”라는 용어와 연관 지어 설명할 수 있다. 물이나 육지 어느 한 환경에 속해 살아간다고 규정할 수 없는 동물인 양서류는, 이 두 세계 사이를 끊임없이 오고 가는 한편, 어느 한 곳에 완전히 속해서 살아가는 것이 제한되어 있는 존재이다. 이런 맥락에서 양서류의 상황은 언제나 서로 다른 두 인식 사이에 놓여있는 마벨의 의식과, 그 사이에서 끊임없이 동요하는 의식의 움직임, 그리고 그러한 조건을 벗어날 수 없는 그의 의식의 한계를 효과적으로 표현하는 비유적 장치가 될 수 있다. 마벨은 이에 대한 문학적 비유로서 이성적 양서류의 움직임을 거론하며 『애플턴 저택』을 끝맺고 있다.;This thesis examines Andrew Marvell’s double consciousness in his longest and most puzzling poem Upon Appleton House to define so-called “Marvellian” characteristics with more precision and attention. So far, the peculiarity of Marvell’s poems has only been described abstractly, in words such as “ambiguous,” “elusive” or “random.” However, such characteristics can be summarized more specifically in two terms: one is Marvell’s double consciousness that contradicts each other; the other is the ever-shifting movement from one concept to its counterpart that his consciousness follows. Throughout his political, poetic, and personal life, Marvell shows the same kind of industrious consciousness that shifts constantly between two worlds: republicanism and royalism, engagement and seclusion, reality and imagination. The movement of his consciousness takes place between one awareness and the other that meditates on and often disrupts the former. These Marvellian characteristics of double consciousness and its constant movement between two worlds can be considered in relation to Marvell’s own choice of word, the “rational Amphibii.” The amphibian is neither a terrestrial nor an aquatic animal; similarly, Marvell’s mind does not converge into a single point. Thus, this amphibian state becomes an effective metaphor for Marvell’s double consciousness and its ceaseless shifting movement between two opposite worlds. Chapter I discusses this double consciousness and its movement as Marvellian characteristics by examining Marvell’s poetry in a broader context of the political and social conditions in the seventeenth-century England. Chapter II examines the double consciousness in Marvell’s pastoral poems, in order to explore the conflicting nature of Marvell’s pastoral vision. In the seventeenth century, the Renaissance pastoral tradition was still sharply recognized, but the radical political and social changes revealed in the Civil War and the execution of Charles I made the real world quite different from the quiet world of pastoral. Before moving into the discussion of Upon Appleton House, this chapter analyzes Marvell’s shorter poems “The Garden” and “Damon the Mower” in order to examine how the poet’s double consciousness and its constant movement can be understood in relation to the pastoral tradition. In Chapter III, the ‘amphibian’ nature of Marvell’s consciousness is fully explored. The text of Upon Appleton House will be divided into five sections to show that one section serves as an alternative notion to the previous section. The very structure of Upon Appleton House reveals Marvell’s double consciousness and its constant movement. The antagonistic struggle exists not only in two consecutive sections but also within each section. For example, Marvell employs the dichotomous notions of ‘within and without,’ ‘seclusion and engagement,’ ‘separation and union,’ ‘imagination and reality,’ and ‘absorption and secession’ in order to show the internal struggles of Thomas Fairfax’s retirement and the narrator’s pastoral indulgence. However, by refraining from wholly adopting or dismissing a single idea, Marvell not only affirms the act of personal seclusion from social conflicts, the desire for the return to the pastoral world, and the operation of the human mind and art that gives order to nature, but also guards against the occluded state such human desire and action reach when one’s consciousness is imprisoned in the self-created world. In a word, Marvell ceaselessly tries to capture various meanings of a certain thing and draw a balanced thinking in tensions. To do that, Marvell does not allow his consciousness to be confined in the dichotomous system that appreciates one notion only, while using the system as an effective tool to show the conflicts of the mind which never stops moving between the two concepts. To conclude, Upon Appleton House is a score that plays in various forms Marvell’s double consciousness situated between two different worlds and its constant movement from one to the other. It is also a self-examining text that represents the conflict of double consciousness by comparing it to the movement of the “rational Amphibii,” the metaphor Marvell found out himself in his own text.
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