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팝업에서의 사용자참여를 통한 흥미유발 방안 연구

Title
팝업에서의 사용자참여를 통한 흥미유발 방안 연구
Other Titles
A study on the "Pop-up" in order to increase the interests through the methodology of user's participation
Authors
김유나
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
팝업은 아동용 책에서 벗어나 광고, 잡지, 장난감등 여러 가지 영역으로 확장될 수 있는 가능성을 가지고 있는 매체이며 사용자의 상상력을 자극하고 기대하지 못했던 시각적 즐거움을 제공함으로써 시각정보의 전달력과 호소력을 높일 수 있다. 본 연구는 팝업의 여러 가지 장점 중 참여의 확대, 즉 인터액션에 초점을 맞추었었으며 이러한 팝업에서의 참여는 사용자와 시각정보간의 거리를 줄일 수 있는 매개체역할을 하며 자연스런 커뮤니케이션을 유도한다고 볼 수 있다. 또한 본 논문에서는 사용자와 팝업간의 참여에 따라 팝업의 기법을 정리하고 새로운 형식의 팝업을 제안하였다. 새롭게 각광받고 있는 DIY 나 UCC, 프로슈머디자인에서 볼 수 있듯이 사용자의 디자인 참여율은 점점 높아지고 있다. 앞으로의 시대에서 사용자에게 색다른 경험을 제공할 수 있느냐는 성공적인 디자인 전략의 하나가 될 것이며 이는 곧 사용자의 구매와 호응을 이끌 수 있는 가장 중요한 요소가 될 것이다. DIY팝업은 이러한 사용자의 요구에 부응하는 디자인의 하나로 손으로 직접 조립하고 팝업 디자인에 사용자가 스스로 관여함으로써 수동적이지 않은 적극적인 사용자 참여를 유발함으로써 사용자에게는 참여하는 창조의 즐거움을 줌과 동시에 기존에 팝업이 가지고 있던 조립공정으로 인한 원가상승을 피할 수 있다. DIY팝업은 사용자와 직접 커뮤니케이션하며 이 커뮤니케이션을 통해 새로운 형식의 참여를 제공한다고 할 수 있을 것이다. 이와 같이, DIY팝업은 여러 가지 가능성을 가지고 있는 방법 중 하나이며 이를 사용해 보다 높은 시각적 효과를 기대할 수 있으리라 본다.;Pop-up is a method to contain the possibility to expand its function from juvenile books to diversified categories including advertisement, magazines, and toys. It stimulates users' imagination with unexpected visual pleasure so that visual information appeals to users more efficiently. This study is focused on the interactivity in terms of expansion of users' participation among all strong points, because participations in pop-up functions to narrow down the gap between users and visual information and lead to natural communication. It is certain that the rate of users' participation in design has been increasing as we see DIY, UCC, and Prosumer Design in the limelight. At this point, providing novel and unique experience to users will be the key point of design strategies to bring consumers' response and purchase and in next generation. As the state-of-the art design method, DIY Pop-up is that users are involved in pop-up design process in person, so people are motivated to communicate with original creators directly, which is the new forms of interactivity. In short, since DIY Pop-up contains possibility to be developed in diverse ways, it will enhance the visual effect of contents.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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