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다양한 가족에 대한 유아교사의 인식과 교육 실제에서의 반영 및 대처

Title
다양한 가족에 대한 유아교사의 인식과 교육 실제에서의 반영 및 대처
Other Titles
The Early Childhood Teacher`s Perception of the Various Families and the Reflection and Management on the Various Families in Practice
Authors
하은영
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this thesis was to understand the kindergarten teacher`s perception of the various families and the children in the various families and the experience of the reflection on the various families in practice through interviews. Detailed issues are as follows: 1. What is the early childhood teachers`s perception of the various families and the children in the various families? 2. How do the early childhood teachers reflect and manage the vqrious families in practice? 3. what are the difficulties and support needs that the early childhood teachers recognize as they reflect on the various families? The participants of this research were nine teachers who worked at kindergarten located in metropolitan area. I implemented a formal interview per teacher and informal interviews via telephone or e-mail from 17th, August, 2007 to 19th, September, 2007. Data were coded and categorized according to the method that Bogdan and Biklen(2006) suggested. Results of this research are as follows: Firstly, early childhood teachers defined family as a group made up parents and children who are based on emotional interchange and recognized family as these forms; single families, remarried·step families, grandparent-grandchildren families, commuter families, marriage-immigrant families, dual income families. Early childhood teachers perceived two traits of various families. One is families do their best to bring up their children, and the other is they have some shortage. These teachers generally recognized various families in the positive not in the negative from their experience and made effort to support them. Although traits of children in the various families are different from each form of families, generally children in various families showed emotional anxiety behavior and fall behind in language development. Besides they felt that it was difficult to make parent or peer relation. However, perception of these teachers showed to tend the more experienced the more positive. Secondly, early childhood teachers showed difference between the ideal and the actual, as they reflect various families in practice. Teachers thought that desirable reality helps children acknowledge difference of various families not recognize various families negatively by reflecting various families at the whole field of education course. However, in contrast to this ideal, in the actual, teachers was reflecting various families with only a part of one or two activities that they introduce family of most life theme, 'Family and Neighborhood' to children, and they don?t totally reflect various families of environment design. On the other hand, in case of teachers? management, if children in the various families were in the class, teachers was showing consideration for minimizing children?s wound and caring that children can afford to receive their difference by themselves through individual interaction with children. Moreover, teachers consistently interact with families to understand various families and their children, help children fit themselves to kindergarten life, and interchange opinion about activity related to family. Thirdly, teachers were feeling a sense of oppression because they cannot help choosing contents of education for a great number of children and undergoing difficulties because of shortage of activity and material reflecting various family and complications in activity progress. So they requested development and supply of specific activity and material for reflecting various families and educational support about various families.;본 연구의 목적은 유치원 교사와의 면담을 통하여 다양한 가족 및 그에 속한 유아에 대한 인식과 유아교육 실제에 있어서의 반영에 대한 경험을 들음으로써 이에 대한 깊이 있는 이해를 도모하는데 있었다. 이러한 연구목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유아교사의 다양한 가족 및 그에 속한 유아에 대한 인식은 어떠한가? 2. 유아교육 실제에 있어서 유아교사의 다양한 가족에 대한 반영과 대처는 어떠한가? 3. 다양한 가족을 실제에 반영함에 있어서 유아교사가 인식하는 어려움과 지원요구는 무엇인가? 본 연구의 참여자는 수도권에 위치한 유치원에서 근무하는 유아교사 9명이었으며, 연구 방법으로는 질적 연구 방법의 하나인 면담을 사용하였다. 2007년 8월 17일부터 9월 19일까지 교사당 한 차례의 면담을 실시하였으며, 전화나 e-mail을 통한 추가적인 대화가 이루어졌다. 수집된 자료는 Bogdan과 Biklen(2006)이 제시한 대로 부호화하고 범주화하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사들은 가족을 정서적인 교류를 바탕으로 하는 부모와 자녀로 이루어진 집단으로 정의하고, 한부모가족, 재혼·계부모가족, 조손가족, 분거가족, 결혼이민자가족, 맞벌이가족을 그 형태로 인식하고 있었다. 유아교사들이 인식하는 다양한 가족의 특성은 자녀를 양육함에 있어 최선을 다한다는 것과 뭔가 부족함을 가질 것이라는 두 가지로 나타났다. 유아교사들은 경험을 통해 대체로 다양한 가족을 부정적이기보다는 긍정적으로 인식하고 있었으며, 다양한 가족의 부족함을 채워주기 위해 노력하고 있었다. 다양한 가족에 속한 유아들의 특성에 대해서는 가족의 형태별로 차이가 있지만 전반적으로 정서적인 불안 행동을 보이고, 언어 발달이 늦으며, 부모나 친구와의 관계 형성이 어렵다고 인식하고 있었다. 그러나 이러한 참여 교사들의 인식은 실제로 담임해 본 경험이 많을수록 긍정적인 경향을 보였다. 둘째, 유아교사들은 다양한 가족을 교육 실제에 반영함에 있어서 이상(인식)과 현실(실천)간에 차이를 나타내었다. 교사들이 인식하는 바람직한 실제는 교육과정 전반에 걸쳐 다양한 가족을 반영함으로써 유아들이 다양한 가족에 대해 부정적으로 인식하지 않고 차이를 인정하도록 도와야 한다는 것이었다. 그러나 이러한 이상과는 달리 실천에서는 대부분 생활주제 ·가족과 이웃·에서의 가족을 소개하는 한두 활동의 일부분만으로 다양한 가족을 반영하고 있었고, 환경 구성에 있어서는 전혀 반영하지 않고 있었다. 반면 다양한 가족에 속한 유아가 학급에 있을 경우의 대처에 있어서는 유아와의 개별적인 상호작용을 통해 유아의 상처를 최소화하고, 유아가 스스로 다름을 인정할 수 있도록 배려하고 있었다. 또한 다양한 가족과 그에 속한 유아를 이해하고, 유아가 유치원 생활에 적응할 수 있도록 돕고, 가족과 관련된 활동에 대한 의견을 교류하기 위해 가족과도 지속적으로 상호작용하고 있었다. 셋째, 다양한 가족의 실제 반영에 있어서의 어려움과 지원요구에 대해 유아교사들은 다수를 위한 교육 내용을 선택해야 하는 중압감, 다양한 가족을 반영하는 활동과 자료의 부족, 활동 진행에서의 갈등으로 인해 어려움을 겪고 있었으며, 다양한 가족을 반영하는 구체적인 활동과 자료의 개발·보급과 다양한 가족에 대한 교육적 지원이 필요하다고 요구하였다.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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