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비주얼 마케팅의 전략 수행을 위한 체크리스트 개발 연구

Title
비주얼 마케팅의 전략 수행을 위한 체크리스트 개발 연구
Other Titles
Checklist Development for Practicing Visual Marketing Strategy
Authors
이윤진
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대 소비자는 제품이나 서비스를 구매하는 것이 아니라 브랜드를 구매한다. 마케팅 패러다임의 변화와 함께 생겨난 브랜드의 개념은 변화하는 소비자의 심리기제 속에서 함께 진화하여왔다. 브랜드는 브랜드의 기본 목표인 이윤창출을 위하여 소비자의 감성과 심리를 연구하게 되었고, 브랜드의 가치가 소비자의 가치를 대변해줄 수 있다는 브랜드의 메시지를 전달하기 위하여 다양한 채널을 통한 소비자와의 커뮤니케이션에 힘쓰게 되었다. 이 과정에서 브랜드는 비주얼이 가지고 있는 능력을 알게 되었고, 소비자와의 보다 효율적인 커뮤니케이션을 위해 ‘비주얼 파워’를 적극적으로 마케팅에 이용하기 시작했다. 이렇게 진화하고 있는 마케팅의 개념에서 파생되어 나온 ‘비주얼 마케팅(Visual Marketing)’의 개념은 점차 비즈니스에서 인정받으며 진행되고 있다. 이제 소비자들은 고개를 돌리면 어디에서나 고도로 계획된 브랜드의 ‘비주얼 메시지(Visual Messages)’를 접하고 있다. 이렇듯 최근 브랜드에서 가장 많은 비중을 두어 집중하고, 마케팅 비용을 사용하고 있는 비주얼 마케팅은 중요한 분야임에도 불구하고 아직 학문적으로 정립되어있지 않다. 해외에서도 이제 막 학문적으로 논의되며 형성 되고 있는 분야이다. 이제는 현존하는 대다수의 기업이 비주얼 마케팅을 행하고 있다고 해도 과언이 아닐 정도로 많은 브랜드들이 비주얼 마케팅을 진행하고 있다. 그러나 이 모든 브랜드들이 소비자들에게 호응을 얻으며 성공하고 있는 것은 아니다. 현재 브랜드가 소비자에게 효과적인 비주얼 마케팅을 하고 있는지의 여부를 점검할 수 있는 방법은 매출과 브랜드 호감도 리서치 정도 밖에는 없을 정도로 이를 측정하고 평가할만한 실질적인 툴이 없다. 따라서 본 연구에서는 첫째, 마케팅 패러다임의 변화 속에서 등장한 비주얼 마케팅의 개념을 학문적으로 정립하고, 그 속에 내제해 있는 시각과 소비자 사이의 심리기제와 그 구체적인 전략들에 대해 연구한다. 둘째, 전문가와의 질적 연구를 통해 ‘비주얼 마케팅 평가 체크리스트’를 구축하고, 이를 통해 기업이 스스로 브랜드의 비주얼 마케팅의 현황을 평가, 진단할 수 있게 한다. 셋째, 구축된 ‘비주얼 마케팅 평가 체크리스트’의 실제 적용 가능성을 증명하기 위하여 패션브랜드 MCM 브랜드 매니저와의 심층면접을 통해 MCM의 비주얼 마케팅 현황을 체크하고, 이를 바탕으로 MCM의 비주얼 전략에 대한 제안을 한다. 본 연구는 ‘비주얼 마케팅 평가 체크리스트’를 제작하여 비주얼 마케팅을 진행하고 있는 많은 브랜드에게 현재 브랜드에서 진행하고 있는 비주얼 마케팅 현황을 점검하고, 이를 통해 진화, 발전할 수 있는 기본이 되는 툴을 제시하여 현업에서 비주얼 마케팅을 진행하는데 도움이 되고자 한다.;Modern consumers do not just buy products or services. They purchase “brands”. Brand concept has been introduced with marketing paradigm shift and has evolved according to ever-changing consumer sentiment. Consumer sensibility and sentiment have been studied to generate more profits, and communication with consumers through various channels has been attempted to deliver brand messages. During that process, potential of visual effects has been recognized and “visual power” has been actively used as a marketing tool for more efficient communication. The concept of visual marketing deriving from marketing concept has been accredited and growing in the business sector. Consumers can easily find sophisticated “visual messages” of brands wherever they go. Visual marketing is such an important area that most emphasis is on and high marketing expense is spent, but it has not been approached from an academic perspective yet in Korea, although some advanced countries started to look at it as one of the academic disciplines. It is no exaggeration that a majority of companies are already implementing visual marketing strategies. However not every case has been successful. The only way for companies to check their visual marketing status is to see sales revenue and brand preference research result, meaning there is no practical tool for proper evaluation. Thus, the purpose of this study focuses on academic concept formation of visual marketing, and psychological mechanism and specific strategies for underlying perspective and consumers. Secondly, it suggests a “checklist for visual marketing evaluation” based on qualitative study with experts so that companies can diagnose their current visual marketing status. Third, in-depth interviews with MCM brand manager was conducted to prove applicability of the checklist. MCM’s visual marketing status was assessed and suggestions were made for MCM’s visual strategies. This study is to assist companies check their visual marketing status based on the checklist provided and promote further development in their visual marketing efforts.
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