View : 18 Download: 0

휴대폰 유저 인터페이스 커스터마이제이션(user interface customization)을 위한 사용자 세분화 연구

Title
휴대폰 유저 인터페이스 커스터마이제이션(user interface customization)을 위한 사용자 세분화 연구
Authors
강경희
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 디자인학부산업디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현재 급변하는 기술로 인하여 사용자 우선이 아닌 기술구현 중심의 디자인 제품들이 나오고 있다. 사용법을 배우는 데 있어 처음 것이라도 제품 안에 내재된 정보와 디자인만으로 사용자가 쉽게 배울 수 있다면 그것은 최고의 사용성을 가진 디자인 제품일 것이다. 그러나 우리가 일상에서 사용하는 기기들의 수는 기술이 발달할수록 증가해 가고 있고 제품에 더 많은 기능을 넣기 위해 제품이 더 복잡해져 가고 있는 것이 사실이다. 사용이 편리한 제품은 그렇지 않은 제품보다 사용자들에 의해 사용되는 비율이 높다는 연구 결과가 많이 제시되고 있다. 인터페이스는 이미 만들어진 물건에 약간의 부가가치를 부여하는 문제라고 생각하기 쉽지만 결코 그렇지가 않다. 사용자의 입장에서 보면 인터페이스는 사용품질의 문제이다. 사용자가 매뉴얼을 보지 않아 기능을 제대로 사용하지 못한다고 해서 사용자 잘못이라고 해서는 곤란한 것이다. 인터페이스는 사용자 권리로서 인식되어야 하는 것이다. 우수한 디자인 제품이란 ‘디자인+기능’ 눈과 손이 모두 만족해야 하는 것이다. ‘디자인+기능’ 눈과 손이 모두 만족하는 제품은 사용자 개개인의 필요와 감성에 부합해만 한다. 그 동안 기존의 휴대폰 유저 인터페이스는 공급자 즉 기업이나 디자이너의 입장에서 제작 공급되어 사용자 개개인의 필요와 감성을 만족시키고 나아가 사용성을 향상시키기엔 한계가 있었다. 사용성은 사용자 측면에서 개발 제공 되어야만 좋은 제품으로서의 만족을 줄 수 있다. 본 연구에서는 휴대폰 유저 인터페이스의 커스터마이징의 기술도입과 관련하여 유저들의 라이프 스타일등과 관련한 조사들을 바탕으로 유저들을 세분화하고 세분화된 유저들의 성향을 파악 분석하여 휴대폰 인터페이스의 커스터마이징을 위한 기초자료로 연구하고자 한다. 또한 세분화된 그룹을 바탕으로 휴대폰 인터페이스 디자인 결과를 제안해 보았다. 즉 본 논문의 목적은 첫째, 우리나라 휴대전화 사용자들을 휴대전화 사용 패턴에 따라 체계적으로 세분화 하고, 둘째 이렇게 세분화된 각각의 휴대전화 사용자 집단에 대해 그 특성을 설명해 주며, 셋째 그 특성과 니즈를 토대로 각 유저별로 사용성이 높은 최적화된 휴대폰 유저 인터페이스 디자인을 위한 가치 명제들을 선정, 그룹의 특징을 정의해 보는 것이다. 더불어 분석결과를 적용한 휴대폰 인터페이스 디자인 제안도 함께 진행하였다. 사용성에 대한 중요성이 부각되면서 휴대폰의 인터페이스의 연구 및 개발이 활발해 졌고 기술의 개발은 한 제품에서도 개인화된 인터페이스의 사용을 가능하게 함으로써 사용자들의 기능적 요구, 심미적 요구 등 다양한 요구를 충분히 반영하게 되었다. 따라서 휴대폰 유저 인터페이스 디자인의 개인화 개발을 위해 사용자들의 세분화 연구는 반드시 필요하다 하겠고 세분화된 사용자들의 성향 및 니즈에 대한 정보는 제품기획단계에서부터 사용자의 실제 사용성에 이르기까지 유용하게 사용될 수 있으리라 본다.;The rapidly changing technology makes new products not for users but for the latest technology embodiment. The best usability of product does not need a manual. Because Good designed products have affordance that can be used at ease by users. Many studies show that products that have good usability are more preferred. Matters of interface designs are not about merely added value, but about the quality of products. If users those do not have a manual cannot use the product, a serious problem can accure. This means the interface of products should be recognized as the user’s rights. Superior Product design should please both eyes and hands, namely ‘design + function.’ These kinds of products satisfy an individual’s needs and emotions. In fact the interface has been made apoint of designer and vedor view, since using the mobile phone. So there has been limitation to content users’ needs and feeling individually. Best usability can be achived by accepting user’s point of view. This study is about users. Users are grouped as their characteristics by life style research, mobile phone using attitude and knowledge research. This result is a base for user interface customization design and proposal. Goals of this rsearch are the followings. First, provide a segmentation of users according to the pattern of how they use the mobile phone. Second, explaining characteristic and needs of those segmented groups. Third, make definition of value for those groups. And there is intercface customization design proposal adapted to such definition. Importance of usability makes buoyant study and research for mobile phone interfece. And development of technology can make possible for individual mobile phone UI. All of these can make cover users’ functional and aesthetic needs Therefore mobile phone user’s segmentation research should be done for individually customized UI. It is also expected these user research and information to give help the process from product planning to design and marketing.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE