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70年代 韓國 戱曲文學의 傾向과 問題点

Title
70年代 韓國 戱曲文學의 傾向과 問題点
Other Titles
On the characteristic trends of the mordern drama and their problems in the 1970's
Authors
鄭正姬.
Issue Date
1980
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
희곡문학갈등문제민속극
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Our cultural and artistic aspects have been largely influenced by the remarkable development of economy and international exchange of cultures in the 1970's. Consequently we have become aware of 'the subjecthood' in our cultural and artistic aspects. It has been connected directly with the concert about our traditional culture. The Mordern Dramas in the 1970's have been influenced by this concern about our traditional culture. Therefore, many dramas which dealt with Korean legends or folk tales, or which used the exorcism or masked dances have been presented one after another. This thesis is an attempt to examine the characteristic trends of the Modern Dramas and their problems in the 1970's. The several characteristics of the Modern Dramas seem to appear as follows: First, many dramas have been produced, which interpreted contemporarily our history, folk tales, legends, and stories of ancient times. Moreover, some dramas have been created, which attempted to stylize the folk drama through the form of the exercism, mask dance drama, or 'Pan-So-Ri' (the song of a drama as recited by the' 'gwangdae' performer) Secondly, various attempts were made to write the experimental drams which were influenced by the various techniques of the Western experimental dramas. thirdly, many dramas have become influential, which described the inward discord of moderns, mordern society, or the problems of war. In this study, I found several problems of the Modern Dramas in the 1970's. First, the Modern Dramas seemed to overlook the concern about the problems of the relations between labor and capital, one of the important issues in the 1970's, while other artistic genres seemed to deal with most of the social problems. Secondly, many dramas which dealt with the inward discord of moderns were almost one-act dramas, so more large-sealed multiple-act dramas should be created. Thirdly, most of the historical dramas did not seem to break from the level of the conventional historical dramas, although some drama interpreted the historical awareness from a modern angle. Fourthly, among many dramas which attempted to stylize the folk dramas through the form of the mask dances, 'Pan-So-Ri', or the exocism, some dramas used the form of our traditional dramas without correspondence of their contents and forms.;70年代 눈부신 經濟發展과 폭 넓은 國際交流는 우리의 文化·藝術面에 큰 影響을 미쳤다. 그로 인하여 文化·藝術系에서는 우리의 主體性을 認識하게 되었으며 이는 곧 우리의 傳統文化에 대한 관심으로 직결되었다. 이러한 傳統藝術에 대한 관심을 70年代 戱曲文學에 큰 影響을 미쳐 우리나라의 民譚·歷史 등을 素材로 한 劇과 굿·탈춤 등을 도입한 戱曲이 잇따라 發表되었다. 本 論文에서는 이러한 특성이 나타나는 70年代 戱曲文學이 傾向과 問題點을 살펴 보았다. 그 두드러진 특성으로 다음과 같은 점이 발견되었다. 우리나라의 歷史·古典小說·民譚·說話를 소재로 하여 現代的으로 解釋한 作品이 發表되었으며, 탈춤·판소리·굿의 形式을 빌어 民俗劇의 樣式化를 시도한 戱曲들이 창작되었다. 이 作品들은 現實에 대한 諷剌고 批判이 主流를 이루고 있는 戱曲들이다. 그리고 實驗劇의 과감한 시도로써 西歐 實驗劇의 다양한 기법을 使用한 戱曲들이 쓰여 졌다. 이외에도 6.25의 問題·現社會相·現代人의 內的 葛藤을 묘사한 寫實主義 形式의 一般 作品들이 쓰여 졌다. 70年代 戱曲文學의 問題點으로 다음의 몇 가지가 지적되었다. 첫째, 現 社會相을 다룬 作品들에서는 70年代 全般的인 社會相을 대체로 다루었으나 70년대의 社會的인 큰 관심사였던 勞使問題에 關한 考慮는 看過되고 있는 것 같다. 둘째, 現代人의 內的 葛藤을 다룬 작품들은 주로 單幕劇이 대부분이다. 좀 더 스케일이 큰 長幕劇이 창작되어야 할 것이다. 셋째, 歷史素材 喜劇들은 歷史意識을 가지고 현대적인 각도에서 解釋한 작품들이 대부분이다. 그러나 아직도 재래의 啓蒙主義 歷史劇에서 탈피하지 못한 작품도 볼 수 있었다. 넷째, 탈춤이나 판소리를 현대희곡에 收容하여 살리려는 노력은 매우 의의 있는 일이며 70年代 戱曲의 주목할 만한 特性이다. 그러나 탈춤·판소리·굿의 形式을 빌어 民俗劇인 형식만을 이용한 작품들도 있었다. 즉 形式과 內容의 必然性이 要求되는 作品에서만 傳統形式을 차용해야 할 것이다.
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일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
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