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St. Thomas Aquinas의 음악관

Title
St. Thomas Aquinas의 음악관
Other Titles
Thomas Aquinas' view music
Authors
金貞善.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 기악과
Keywords
Thomas Aquinas토마스 아퀴나스음악관
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis deals with Thomas Aquinas' view on music which underlies the church music in the Middle Ages. The Middle Ages music has its aesthetic basis in the Greek philosophy. Music as cosmological harmony was an integral part of Greek philosophy. The Greek view was initiated by Pythagoras who asserted that music represented the cosmological harmony based on the harmony of the natural numbers. The theological view of music in the Middle Ages inherited this view of music as harmony. The concept of beauty by Thomas Aquinas, who was influenced by Pythagoras, Platon, and Aristoteles, consists in 1) integrity, 2) proportion and 3) radiance. His concept of Music consists of : 1) proportio - Signifies the simultaneous revelation of both the arithmetic proportion and the geometric proportion. 2) Consonantia - the concord of dissimilar sounds, based on the relationships of number. (Numerical relationships) 3) Harmonia - relative perception of consonantia and proportio and the relationships of sounds in the sense of harmony and melody. 4) Sonus - The Sounds of potency and the sounds of act signifies the mutual activities between the sense of hearing and things in the airs. 5) Vox - includes the longation of sound, the sound of music and the capability of expression. The sounds created by animated things are superior the sourtds of nonanimated things. The conception of Ethos in the medieval Church mode is originated from the Greek theory of music. The Theory of Ethos by the Pythagorian School signifies: This musical perception of Ethos integratio the eulogy for God in the middle age. Therefore, the Ethos in medieval Church mode can be significant in the methodological aspects to deduct the divinity from the Greek human ethics. In this sense, the vocal music is a natural instrument (instrumentum naturale) and the instrumental music is an artificial instrument (instrumentum artificiale). The former is well manifested in the Gregorian Chant, which should realize 'reason' amidst many species. Hence, the vocal sound requires the intellectual spirit (Anima intellectiva) and the art (ars) as a precondition. For the latter, psalterium and cithara are often cited. The use of musical instruments of the liturgy is prohibited not because of the negation of the instruments themselves, but because of their influential effects on the human spirits. Thus, whenever the instrument is found to elevate the human emotion, it can be accepted as an essential constituent of the liturgy. In conclusion, according to Thomas Aquinas, the realization (manifestation) of Reason (ratio) can be possible within the scope of harmony with the human emotion. Furthermore, music is the foundation of the possibility. The nuclear significance in his musical idea consists in the prominence from of 'entity of being' (analogia entis).;이 논문은 St.Thomas Aquinas(1225∼1274)의 음악관을 다루려 한다. 그의 음악관은 중세 교회음악의 심층구조를 이루며 미학적인 근거를 그리스 철학에 가지고 있다. 우주적인 조화로서의 음악은 그리스철학의 필수적인 부분을 이룬다. 이러한 그리스적인 음악관은 Pythagoras로 부터 시작되었는데 그는 음악이 자연수에 의거한 우주적인 조화를 나타낸다고 주장했다. 중세의 신학적인 음악관은 이러한 조화로서의 음악관을 계승한 것이다. Thomas A.에 있어서 미의 일반적인 개념은 1) 完全性(integritas sive perfectio) : 존재적·가치적 善, 2) 比例(debita proportio sive consonantia) : 음 진동수비의 구조적 일치, 3) 明瞭性(claritas) : 양자를 분명히 인지하고 찬미하는 예지적 형식이다. 여기에서 도출되는 Thomas A.의 음악적 개념은 아래와 같다. 1) Proportio(比例) : 산술적 비례(proportio arithmetica)와 기하학적 비례(proportio giometrica)를 동시에 구현하는 의미이다. 2) consonantia(協和) : 수조화론에 의거하는 여러 음들 사이의 일치를 말한다. 3) harmonia(調和) : consonantia와 proportio의 상관개념이며 화성적, 선율적 음정의 의미에서 음들의 상호관계이다. 4) Sonus(音響) : 가능태의 음과 현실태의 음을 말하며 공기내에서 감각(청각)과 사물들간의 상호운동을 의미한다. 5) Vox(人聲) : 음의 연장, 고른음, 표현능력을 포함한다. 생명체에서 나오는 소리(sonus corporis animati)는 비생명체의 소리보다 우월하다. 중세 교회선법에서 Ethos적 성격은 그 源流를 그리스 음악이론에 두고 있다. Pythagoras학파의 Ethos론은 카타르시스(Katharsis), 즉 음악이 인간정신에 미치는 정화작용의 의미를 갖는 것으로써 이러한 Ethos 개념은 중세의 그리스도 정신에 대한 찬미와 상통하는 의미를 지닌다. 그러므로 중세 교회선법(Gregorian Chant)의 Ethos는 그리스의 인간적인 윤리성에서 神性을 類推하는 방법으로서 의미가 부여된다. 이 경우, 성악을 instrumentum naturale라 하고, 기악을 instrumentum artificiale라 한다. 전자는 Gregorian성가에서 나타나며, 인간에게 이성(Ratio)을 顯現시킨다. 그 전제 조건으로는 '지성적인 마음'(anima intellectiva)과 '技藝'(ars)를 요구한다. 후자는 Psalterium과 Cithara를 의미한다. Thomas A.가 典札에서 악기를 사용하는 것을 금한 것은 악기 자체의 부정으로 흔히 생각되어 왔다. 구약시대와 초대교회에서 악기 사용을 남용했기 때문에 중세까지 그 영향을 미친 것이다. 그러나 그는 악기 사용이 인간 감정을 高揚시킬 수 있다면, 전례에서 사용하는 것을 허락한다. 결론적으로 Thomas A.에 있어서 理性의 具現은 인간의 감성과의 조화를 전제로 할 때 가능하며 음악은 그 가능성의 근거이다. 그의 음악관의 핵심적 의미는 존재유비(analogia entis)의 탁월한 형식이며, 또한 최고선(summum bonum), 최고류(summum genus), 즉 창조주에의 찬미이다.
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