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譚 嗣同의 政治思想에 대한 考察

Title
譚 嗣同의 政治思想에 대한 考察
Other Titles
(An) Investigation about T'an, Ssu-t'ung's political thought
Authors
朴志焄.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 사학과
Keywords
군주제민족주의이상세계
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
中國에서 1842년 鴉片戰爭으로부터의 開國은 西洋 帝國主義 列强에 의한 强制的인 것이었다. 그 이후 계속되는 亂局에서 나라를 구하고자 하는 열망은 주로 士大夫 계층에 의해 주도되었다. 그것은 역사상에서 洋務와 變法, 革命의 대략 세 단계를 거치는 運動으로 표현되었다. 그 중간 단계를 점하였던 變法運動은 이전 단계인 西洋에서의 물질적인 면만을 채용하려 했던 洋務運動을 克服하였다. 그리하여 사상과 물질 兩面에 걸친 西洋的인 것의 도입과 함께 傳統에 대한 비판을 일으켰다. 本考에서는 變法論者 中에서도 急進派로 주목받고 있는 譚 嗣同(字 : 復生, 號 : 壯飛, 1865-98년)의 政治 思想을 중심으로 考察하고자 한다. 그는 改革 維新運動이 활발하게 전개되었던 湖南省의 瀏陽 사람으로 讀書人 家庭 出身의 지식인이었다. 譚 嗣同의 思想的 맥락을 보면 우선 張 載(1020-77 년)의 '氣의 哲學'의 계통을 이은 明末淸初의 王 夫之(1619-92 년)를 계승 발전시켰다. 또 淸의 異民族 支配를 비판하였던 黃 宗義의 사상을 당시의 상황에서 발전시켰다. 나아가 그는 變法論者였던 康 有爲(1858-1927년)의 기본적 이념과 더불어 墨家 哲學과 大乘 佛敎, 西洋의 自然 科學과 基督敎를 包攝하여 그의 獨特한 사상의 구조를 만들어 냈다. 主著 「仁學」은 그의 思想을 대표할만한 것인데, '以太'라는 本體를 바탕으로 하는 '仁'을 실현시키지 못하게 방해하는 拘束을 타파할 것('網羅衡決')을 주장하였다. 그래서 이처럼 破壞的이라 할만한 비판이 特色의 하나를 이룬다. 그가 急進論者로 주목받는 이유는 바로 여기에 있다. 그의 政治 思想의 출발점은 예리한 現狀 비판이다. 그 최대의 것은 名敎로서 三綱에 대한 공격은 中國 2천년의 傳統的 倫理에 대해 결정적인 안티 테에제가 된다. 그리하여 그는 당시의 위기를 낳았던 君主制度와 淸朝 政府를 비판하다. 君主制 비판에서 그는 그것의 신성불가침적인 合法性에 의한 질곡을 타파할 것을 주장하고, 루소流의 社會契約的인 理論을 제시하고 있다. 그러나 君主의 存在를 完全히 부정하지는 못하였다. 다음으로 淸朝에 대한 비판에서 그는 漢族을 지배한 滿洲族에 대해 强烈한 排滿 意識을 보여 준다. 동시에 傳統的인 中華意識을 부정하면서 主權國家의 인식을 보여주기도 하였다. 따라서 일종의 民族主義로 규정할 수 있다. 譚 嗣同은 自由와 平等을 기초로 한 學會를 社會의 결합 원리로 提唱하였다. 그래서 淸日戰爭 후 한 때 일어났던 學會 運動에 直接 가담하기도 하였다. 그의 理想鄕에 있어서는 모든 계급이 없어지고 국가가 경계마저도 소멸한 일종의 世界主義的 인식을 가지고 있었다. 그의 破壞的인 비판 이론에 의해서 譚 嗣同은 때로 革命論者로 규정되기도 하나 現實 사회 이론은 改革主義者로 보아야 할 것이다. 그는 과격한 정치 사상의 일면과는 달리 위로부터의 改革인 戊戌改革에 參與하였으나 그것의 失敗와 함께 죽음을 당하였다. 그러나 그의 예리한 전통 비판과 君主制 비판, 反滿思想 그리고 自己 犧牲의 行爲는 후일 革命運動에 영향을 미쳤다.;The opening of the nation of China from the Opium War in 1842 was by Western impact. And then those with fervent desires who tried to save the nation from the threat of ruin were largely the gentry class. This was expressed as a movement which passed through three steps of self-strengthening, reform and revolution. While the reform movement, the middle step, overcame self-strengthening, the preceding step had attempted to adopt only the material aspets of the west. It introduced both the western spirit and western materials, and criticized the traditional ideology. In this dissertation, I have tried make an intensive investigation of the political thought of T'AN Ssu-t'ung (譯嗣同, T: Fu-sheng (復生), H: Chuang-fei (壯飛), 1865-98) who is regarded as the most active radical among the other reformists. He was an intelligentia from the gentry-family in Liu-Yang (瀏陽), where the reform movement spread out vigorously. To examine the context of T'AN'S thought, he succeeded and developed the thought of Wang Fu-chih (王 夫之, 1619-92), in the period between the end of the Ming dynasty and the beginning of the Ch'ing dynasty. Wang was descended from Chang Tsai's (張 載, 1020-77) Ch'i (氣) theory. And he developed Huang Trsung-hsi's (黃 宗義, 1610-95) thought which had criticized the conquest of the barbarians. In addition, he constituted the structure of his characteristic theory including K'ang Yuwei's (康 有爲, 1858-1927) basic ideas, Mohism, western scientific works and christianity. 「Jen-hsueh」(仁學 : A study of Benevolence), T'AN'S major writing, which is representative of his thought and has one of the characteristics of destructive criticism. In this writing he insisted on iconoclasm by breaking the restrictions which wouldn't realize 'jen' (仁: Humanity) based on 'yi-tai' (以太: Ether). Here is the reason why he is evaluated a radical. He started his political thought by sharply denouncing the situation. Its climax was his frontal af1d wholesale attack on the confucian doctrine, which had preserved the ruling system. It was a fatal anti-thesis for the traditional ethics since 2,000 years in China. He reproached the traditional institutions of monarchy and government of the Ch'ing dynasty as the origin of the contemporary crisis. Then through his reproach of monarchy, he proposed to overthrow the fetters of the sacred and inviolable legality and introduced the ideal of the Rousseau-like social contract. But he did not completely deny the existence of the monarchy. Next, in his denunciation of the Ch'ing dynasty, he demonstrated anti-Manchuism throughly against the Manchus who had ruled the Hans. At the same time he refused traditional Sinocentrism, nationalistic consciousness, and argued for a sovereign state theory. Therefore, his theory can be defined as a kind of nationalism. T'AN claimed that what was needed was 'hsueh hui'(學會, study association) based on liberty and equality as a principle of social combination. And he personally participated in the 'hsueh hui' movement which rose at one time after the Sino-Chinese War. His Utopia was a kind of cosmopolitanism in which there were no longer any social classes or national boundaries. Though he is sometimes defined as a revolutionary for his destructive critical theory, we can recognize that he is a reformer in terms of social theory. Even if he were martyred due to the failure of the 'Hundred Day's Reform' in 1898 reform movement, his sharp criticism about tradition, monarchy, anti-Manchuism, and the new spirits of self-sacrifice influenced revolutionary movements afterwards.
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