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家庭의 價値指向性과 個人의 衣服行動과의 關係

Title
家庭의 價値指向性과 個人의 衣服行動과의 關係
Other Titles
(A) Study on the relationship relationship between family values and selected clothing behaviors for a group of college women
Authors
李恩珠.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
가정환경의복행동청년기
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
靑年後期에 속하는 大學時節에는 自我槪念이나 社會的 價値觀이 完成되며, 社會的, 文化的 活動에 대한 興味가 增加하여 參與意識을 갖게 되는데, 특히 이 時期는 將來를 決定짓게 되는 重要한 時期이기도 하다. 그리고, 어느 時期보다도 外貌에 대한 關心이 많을 뿐 아니라, 衣服에 自己 나름대로의 個性을 보이게 되며 衣服行動에도 自身의 思考方式이나 環境이 뚜렷하게 나타나게 된다. 그러므로, 本 硏究에서는 女大生을 對象으로, 그들의 衣服行動을 把握함과 아울러, 家庭의 價値指向性에 따라 어떠한 衣服行動이 나타나고 있는가를 알아보기 위하여, 家庭의 價値指向性과 個人의 衣服行動과의 關係를 究明하고자 하였다. 家庭의 價値指向性은 鄭元植의 「家庭環境診斷檢査」에서 한 變因당 11問項씩, 세 變因의 33問項을 뽑아서 現 實情에 맞게 약간의 修正을 한 후 使用하였고, 衣服行動은 Creekmore가 作成한 것을 基礎로 하여 豫備調査를 한 후, 本 硏究者가 우리나라 여대생에게 맞도록 修正 補完하여 總 80問項으로 構成한 후에 使用하였다. 標準對象은 서울시내의 5個 大學에서 1 , 4學年을 세 專攻系列로 區分하여 無作爲 標集하였고, 資料의 統計處理는 503名의 것을 SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) Version 8.0을 使用하여, 頻度(Frequency), 平均(Mean), 標準偏差(Standard Deviation), 積率相關係數(Pearson's r)를 算出하였고, 差의 有意度를 檢定하였다. 本 硏究의 資料分析 結果는 다음과 같다. 1. 家庭의 價値指向性 세 變因의 順位는 「社會上昇主義」, 「傳統主義」, 「物質指向主義」의 順으로 나타났다. 또, 衣服行動 8個 變因의 順位는 「心理的 依存性」, 「安樂性」, 「興味性」, 「審美性」, 「管理性」, 「禮儀性」, 「注意集中性」, 「社會的 承認性」의 順으로 나타났다. 2. 家庭의 價値指向性가 衣服行動과의 關係를 알아 본 結果, 8個의 衣服行動 變因이 모두, 部分的으로나마 有意性을 보였다. 「物質指向主義」는 衣服行動 變因 중에서 唯一하게 「興味性」과 意味가 있었고, 「社會上昇主義」는 「審美性」, 「禮儀性」, 「興味性」 「注意集中性」, 「心理的 依存性」, 「安樂性」등의 6個 變因과 意味가 있었다. 그리고, 「傳統主義」는 「審美性」, 「禮儀性」, 「管理性」, 「社會的 承認性」 「興味性」, 「安樂性」, 「心理的 依存性」등의 7個 變因과 有意的이었다. 따라서, 「傳統主義」가 强한 家庭이 個人의 衣服行動에 가장 큰 影響을 미치고 있음을 알 수 있다. 3. 年齡에 따른 衣服行動의 差異를 알아보기 위해 1學年과 4學年의 衣服行動을 比較한 結果, 4學年이 「審美性」, 「興味性」, 「管理性」, 「心理的 依存性」등의 4個 變因에서 有意的으로 높은 反應을 보였다. 4. 專攻系列間의 衣服行動을 比較한 結果에서는 5個 變因이 意味있는 差異를 보였는데, 「管理性」은 人文·社會系列이, 「禮儀性」은 自然系列이, 「興味性」, 「注意集中性」, 「心理的 依存性」은 藝能系列이 有意的으로 높은 反應을 보였다.;The purpose of this study was to investigate the relationship between family values and selected clothing behaviors for a group of college women in Seoul, Korea. The following hypotheses were set forth: (1) there are relationship between family values and selected clothing behaviors; (2) there are differences in selected clothing behaviors between Freshmen and Seniors; (3) there are differences in selected clothing behaviors according to their major fields. Data were obtained from 503 college women and the selected sample was composed of 258 Freshmen and 245 Seniors from five universities in Seoul. The measurement of clothing behaviors was adopted from those developed by Anna M. creekmore (1968). They were composed of Aesthetic, Modesty, Interest, Comfort, Attention, Social approval, Management and Dependence Variables. The measure for the Family Values was adopted from Jung, Won-Sik's "Home Enviroment Inventory" (1970). The stastical analyses of the obtained data included Calculation of the Frequency Distribution, Mean (M), Standard Deviation(S.D.), the Chi-Square(x^(2)) test, Pearson's Correlation coefficient, t-test, and F-test. This study's findings were as follows: 1. A significant positive relationship was found between family values and selected clothing behaviors. There are significant relationship between the materialistic family and one clothing behavior variable: Interest. There are significant relationship between the Social Climber Family and six clothing behavior variables: Aesthetic, Modesty, Interest, Comfort, Attention and Dependence Variables. There are signficant relationship between the conventional family and seven clothing behavior variables: Aesthetic, Modesty, Interest, Comfort, Management, Social approval and Dependence variables. 2. There are differences in four clothing behavior variables according to their grades: The seniors placed significantly more importance on Aesthetic, Interest, Management, Dependence than freshmen. 3. There are differences in five clothing behavior variables according to their major fields. Human Social course placed siginificantly most important on Management. Natural Science course placed significantly most important on Modesty. Art course placed significantly most important on three clothing behavior variables: Interest, Attention and Dependence.
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