View : 12 Download: 0

Arnold Schonberg의 funf orchesterstucke, op.16. 작품분석

Title
Arnold Schonberg의 funf orchesterstucke, op.16. 작품분석
Other Titles
(An) Analytical study of Arnold Schoenberg's five pieces for orchestra
Authors
柳仁善.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Arnold SchonbergOrchesterstucke작품분석
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
미래의 새로운 질서를 추구하기 위한 노력은 결코 정체되어 있지 않으며, 과거의 관습으로 부터의 해방은 물론 더욱 광범위한 곳까지 음악의 영역을 넓히려는 인간의 욕망은 계속되어 왔다. 19세기에 들어와 음악어휘의 확장으로 가져오게 된 불가피한 조성의 붕괴와 함께 새로운 음악어법의 형성과정에서 무조적 어법이 확립되었는데 이러한 발전의 마지막 단계가 Arnold Scho¨nberg(1874∼1951)에 의해 이루어졌다. 그는 자신의 음악에 있어서 무조적인 소재 가운데 이론적이고 집약적인 형식을 창조하려 하였으며, 이러한 의도에 의한 그의 무조음악은 더욱 발전, 12음기법에 이르렀고 또 현대음악의 결정적 방향을 제시해 주는 중요한 가교 역할을 담당하였다고 볼 수 있다. 본 논문에서는 무조음악의 한 예로 A. Scho¨nberg의 Fu¨nf Orchesterstu¨ke Op.16(Webern의 두대의 piano를 위한 편곡)을, pitch class를 이용한 다음과 같은 Allen Forte의 구조적 분석 방법 이론 즉 ○이도(transposition) 또는 전위(inversion)로 동등한 pitch class set ○포함관계(inclusion relation) ○보충관계(complement relation) ○유사관계(similarity relation) ○Set 복합체관계(set complex relation) 을 도입하여 작품의 부분 또는 전체적인 구성 가운데 내재하는 pitch class set 상호간의 연결성 및 구조적 통일성을 모색하였으며, 나아가서는 현대음악의 근원에 대한 이해를 돕고 또한 이의 분석에 관한 자료를 제시하고자 한다.;The History of Music reveals that the idea of new system of musical composition is not limited to anyone particular period. In 1908, a profound change in music was initiated when Arnold Schoenberg began composing his "George Lieder" Op. 15. In this work he deliberately relinquished the traditional system of tonality, which had been the basis of musical syntax for the previous two hundred and fifty years. Subsequently, Schoenberg, Webern, Berg and a number of other composers created the large repertory known as atonal music. In this thesis, in order to study the structural characteristics of atonal music and its role in the courses of Morden Music, Arnold Schoenberg's Five Pieces for Orchestra has been analysed by Allen Forte's analytical method which is based on the pitch class sets. The conclusions can be summarized as follows ; (1) A remarkable characteristics throughout the pieces is that some pc sets and their transpositionally or inversionally equivallent pc sets play important roles in the work. (2) It can be found that set complex, introduced by inclusion and complement relations, and similarity relations provide a comprehensive model of relations among pc sets in general and establish a framework for the lescription, interpretation and explanation of atonal composition as this work. (3) The most remarkable characteristics through the work, especially in the 5th piece, is that pitch class sets formed by chromatic systems such as pc sets 4-1, 6-1, 3-1, 5-1, 7-1, and 8-1 play important roles as composition techniques.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE