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衣服購買 行爲에 關한 實態分析

Title
衣服購買 行爲에 關한 實態分析
Other Titles
Clothing buying practices of college women
Authors
鄭惠榮
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
의복구매구매행위서울시내여대생
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究의 目的은 우리나라 女子大學生들의 衣服購買行爲의 實態를 알아보는 동시에 그 結果와 그들의 社會經濟水準과 學年간에 어떤 차이가 있는지를 알아보는데 있다. 調査方法은 서울市內에 거주하는 女子大學生 415名을 對象으로 質問紙法을 使用하여 度數分布와 百分率을 내었고, 購買行爲와 社會經濟水準 및 學年과의 關係를 檢證하는데는 X^(2)-檢證과 分散分析을 하였다. 본 硏究의 結果는 다음과 같이 요약된다. A. 購買行爲 1. 女大生들이 衣服을 購入할때 過半數以上의 學生들은 依存購買를 하고 있었으며, 그들의 衣服費는 父母가 거의 負擔하고 있었다. 2. 대부분의 女大生들은 衣服을 購入할때 購買計劃을 세우고 있었으며 比較쇼핑을 하고 있는 것으로 나타났다. 3. 대부분의 女大生들은 販賣員의 商品에 대한 知識, 禮節에 대하여 否定的인 반응을 보였다. 4. 過半數이상의 應答者들은 旣成服의 스타일과 價格이 多樣하지 않다고 不滿을 표시하였으며 입어 보는 방(fitting room)이 부족하다고 하였다. 5. 패션 미디어로 진열장과 의상잡지가 주된 역할을 하고 있었다. 6. 대부분의 女大生들은 衣服 選擇時 어울림을 가장 중요시하고 있었으며 다음으로 스타일, 價格의 순위였다. B. 社會經濟水準과 衣服購買行爲 社會經濟水準에 따라 購買行爲중 月平均 衣服費, 購買依存度, 購買場所, 패션情報의 源泉, 衣服 選擇要因에 有意한 差異를 보였으며, 그외의 다른 購買行爲에 대해서는 有意한 差異를 나타내지 않았다. C. 學年과 衣服購買行爲 學年에 따라 衣服購買行爲중 購買依存度, 販賣員에 대한 態度, 패션情報의 源泉, 衣服 選擇要因에 有意한 差異를 보였으며, 그 외의 다른 購買行爲에 대해서는 有意한 差異가 없었다.;The purpose of this study were to explore specific buying practices of college women and to determine if there were significant differences in shopping patterns between socio-economic level and between grade level. The participants consisted of 415 college women in grades freshmen through seniors. The data were collected by questionnaires. The statiscal analysis of the obtained data included Caculation of the Frenquency Distribution, Mean, Standard Deviation, the Chi-Square(X^(2)) test, and F-test. The specific findings of this study were as follows: 1. More than half of the students have family dependence In purchasing their clothing. 2. Most of the students planned their purchase in advance. 3. College women interact minimally with sales people. They feel sales people are not courteous and often dishonest in order to increase sales. They also feel that sales person does not have much knowledge about products. 4. Magazines and displays affected college students clothing purchases more than other fashion stimulants. 5. The lower socio-economic students had greater purchasing independence than higher socio-economic students. 6. The higher socio-economic students tend to shop in department store and consider style more important while lower socio-economic students tend to shop in wholesale market and consider price more important in the selection of clothes. 7. Seniors had greater purchasing independence than freshmen. 8. Freshmen considered becomingness more important while seniors considered price more important in the selection of clothes. 9. Freshmen were acquired their knowledge about fashion from other people's wearing in street while seniors were acquired their knowledge about fashion from fashion magazine.
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