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Middlemarch 연구

Title
Middlemarch 연구
Other Titles
(A) Study on middlemarch : Concentrating on the processes of self-realization of dorothea and lydgate
Authors
車顯珠.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
MIDDLEMARCH가치관자아실현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
G. Eliot에게 있어서 인간은 자유의지를 부여 받은 독자적 존재이면서 한편으로는 제한된 경험이라는 약점을 지닌 개인으로서 사회 속에서 살아 가야 하는 상호 의존적인 존재다. 따라서 개인은 객관적 외부 사회와의 접촉에 의해서만 자신의 한계를 깨닫고 인간 존재의 성숙된 의미를 찾을 수 있다. G. Eliot는 개인의 도덕적 성숙과 사회의 발전은 진실한 인간 감정에서 나오는 공감적 이해와 사랑의 태도라 보았다. G. Eliot는 이 같은 자신의 인생관을 Middlemarch에서 Dorothea와 Lydgate 그리고 그들을 에워싼 사람들의 삶을 통해 구현하려 했다. 지적 성숙과 사회 구원이라는 탁월한 이상을 보이는 Dorothea와 Lydgate는 자아나 현실에 대한 불완전한 이해를 보이는 약점을 지니고 있다. 그러나 자아와 현실의 진정한 요구가 무엇인지 모르는 채 이상 실현에만 집착하는 그들은 신념과 질서가 결여진 Middlemarch 사회 환경속에서 이상추구를 위한 충분하고 올바른 기회를 제공받지 못한다. 결혼을 통해 성취하려던 Dorothea의 지적 정신적 접촉과 헌신에의 열망은 그녀가 미처 깨닫지 못하고 선택한 Casaubon의 학문적 정서적 신체적 결합에서 유발된 질투와 증오에 찬 오만하고 인색한 이기주의와 충돌할 때 좌절당하고 마는 것이다. 또한 학문과 직업에서의 진취적 업적을 남기고자 하는 Lydgate의 이상도 Middlemarch 사회의 정치적 종교적 편견과, 직업적인 질투, 외부세력을 경계하는 우둔함속에서 이해성 없는 세속적 이기주의자인 Rosamond와의 직접적 접촉에 의해 마비되어 간다. 그러나 Dorothea와 Lydgate는 실망스러운 결혼 생활의 갈등속에서 현실에 자신을 적응시키려고 노력하는 가운데 정도는 다르지만 각기 도덕적인 발전을 보여 준다. Dorothea의 성숙은 이기주의적 감정에서 벗어나 평범한 동료 인간에 대한 공감적 이해와 "fellowship"의 확대로 사회발전에 기여한다는 작가의 명제에 나름대로 기여하고 있다. 그러나 Dorothea의 성숙은 결국 Will과의 재혼이라는 평범한 삶의 선택으로 매듭지어 진다. 한편 Lydgate의 성숙은 Dorothea와의 관계에서 속된 자만심을 벗어 버리고 진실한 자기를 표현할 수 있었으며, 자기 내부에서 이상과 현실 사이에 분리되었던 두자아를 조화시킬 수 있었다. 그러나 Lydgate가 성취한 조화의식은 자유로운 의식 추구없이, 슬픈 체념과 함께 Rosamond의 세속적 물질주의를 택함으로써 그의 이상의 완전 패배를 보여주는 것이다. 이상 Dorothea와 Lydgate가 환경과의 갈등을 거쳐 성취한 도덕적 성숙은 개인적인 이기주의부터의 탈피와 시야 확대, fellowship의 확대를 의미할 뿐 아니라 각자의 이상의 포기를 의미하고 있다. 따라서 작품에서 Eliot는 인간의 고귀한 이상 실현을 방해하는 개인적인 약점과 환경적 요인을 변화 극복시킬 수 있는 인간 의지의 능력과 가치를 충분히 보여 주지 못했다. 이러한 실패는 Eliot 자신이 완전히 벗어날 수 없었던 19세기 영국의 사회 상황과 복음주의 신앙의 영향에 기인한 의식의 한계성에서 나오는 것으로 볼 수 있다.;For George Eliot, a man is a original being who is endowed with free-will, and, at the same time, he is a mutual independent being who must live in the society as an individual with his weakness coming from the limited experience. And G. Eliot believed that a man can realize his limitation and get a maturity, only in the relation to the external objective circumstances. She also believed that, in this human condition, sympathetic understanding and fellowship out of true human feeling could contribute to the personal moral growth and the social development. G. Eliot meant to embody her belief in the humanity like this in Dorothea, Lydgate, and other characters in Middlemarch. Dorothea and Lydgate, who pursue the enterprising idealism of intellectual development and the social good, have human weaks in each character like incomplete knowledge of themselves and the reality. They are only : absorbed in the realization of their idealism, disregarding the reality in themselves and the life. Therefore, under the incomplete circumstances of Middlemarch society which, because of having no coherent social faith and order, cannot offer enough and right opportunities for achievement of their idealism, they commit errors of choice of a life partner, experience the disappointment of a married life, and are frustrated in their idealism. Dorothea's aspiration for the intellectual, mental contact and the devotedness to the husband as a great teacher, is frustrated by Casaubon's haughty and solipsistic egoism resulted from his failure in the science and his emotional, physical defects. Lydgate's idealism for the progressive achievements in the medical science and the social vocation, is defeated by the vulgar egoism of Rosamond who cannot understand the husband's thought at all, in "the cramping pressures" of political and religious biases, professional jealousy, stupidity of inhabitants who reject the outsider. But Dorothea and Lydgate achieve the moral development in the different degree each, through the efforts to adapt themselves to the external reality, in the inner trouble caused by the despair of the married life. Here, Dorothea and Lydgate's moral growth means the free from the personal limited egoism and the enlargement of the fellowship, but, at the same time, it follows the renunciation of their "loftiness of aspiration" as a positive nature in human beings who have a free-will. Dorothea and Lydgate's failures in their complete self-realization show that G. Eliot fails to convince us of the capacity and dignity of the human free-will to change or overcome the personal weakness and the obstacles of circumstances, to realize the lofty idealism. This failure comes from the influence of the social circumstances, in nineteenth century, in England, and the influence of the Evangelicalism, which G. Eliot couldn't escape totally.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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