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Richard Wagner의 Fu@nf Gedichte von Mathilde Wesendonck의 연구

Title
Richard Wagner의 Fu@nf Gedichte von Mathilde Wesendonck의 연구
Authors
최혜란.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
Wagner, Richard
Publisher
梨花女子大學校 大學院
Degree
Master
Abstract
Richard Wagner ranks with a few great composers in German opera and created the supreme romantic music of the 19th century. He revolutionized the German opera through closely and harmoniously combining such individual art as words, stage setting, visible action and music into music drama in order to achieve more dramatic effect. Wagner, who had always dreamed of Music drama with scale, left a few number of Lied, around 20 songs. Among them, as a song cycle, "Fu¨nf Gedichte von Mathilde Wesendonck" which was composed between 1857 and 1858 shows Wagner's own musical characteristics. Especially the thematic materials of the third song "Im Treibhaus" and the fifth song "Tra¨ume" were used for his later music drama "Tristan und Isolde". He made the complex chromatic alterations of chords, together, with the constant shifting of key, and the blurring of progressions by means of appoggiaturas and other nonharmonic tones. So it produced a novel, ambiguous kind of tonality. Wagner's new creation is better developed style than the harmonic systems of Johann Sebastian Bach, George Frideric Handel, Wolfgang Amadeus Mozart or Ludwig von Beethoven. Thus this harmonic idiom shows a new system of harmony reflecting romantic tendencies with analysis of classical tonality. Wagner, who is the greatest in orchestral color, makes people feel the abundant harmony and color even in the piano accompaniment. His music shows strong impressions as music itself. ;바그너(Richard Wagner 1813-1883)는 독일 오페라의 대표적인 작곡가이며 19세기 낭만주의 음악의 절정을 이룬 음악가이다. 그는 독일 오페라에 일대 혁신을 가져왔다. 즉, 오페라에 있어서 가사와 무대장치와 연기와 음악 등 개개의 예술분야를 보다 긴밀하게 조화시켜서, 하나의 극적인 목적을 위해 보다 고차원적으로 결합시킨 악극(Music Drama)을 만들어냈다. 규모가 큰 악극을 꿈꾸어 온 그는 20여곡 정도의 적은 숫자의 가곡 밖에 남기지 않았다. 그 중에서 1857년과 1858년 사이에 작곡된 dsrkrhr 「Funf Gedichte von Mathilde Wesendonck」는 여러 가지 바그너 특유의 음악적 특징을 포함하고 있다. 특히 제3곡 「Im Treibhaus」와 제5곡 「Traume」는 후에 그의 말기 작품인 「Tristan und Isolde」의 작곡에 그 동기가 사용되었다. 여러 가지 화음을 복잡하게 반음계적으로 변화시켜 진행하는 것, 끊임없이 조가 변해가는 것, 그리고 전타음(Appoggiatura)등 기타 비화성음을 사용하여 화성진행을 불분명하게 한것은 결국 새롭고, 모호한 조성을 탄생시켰다. 이것은 바하나 헨델, 모차르트, 베토벤의 화성체계에서 훨씬 발전된 형태라고 할 수 있다. 이렇듯 그의 화성어법은 고전적 조성을 해체해가는 낭만적 경향을 띠고 있고, 화성의 새로운 체계를 보여주고 있다. 또한 관현악의 대가인 그는 이 곡의 반주에서 보여 주듯이 피아노 반주이면서도 관현악 반주에서 느낄 수 있는 풍부한 화성과 음색을 느끼게 한다. 무엇보다도 그의 음악은 그 음악 자체가 강한 인상을 주고 있다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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