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이니시에이션 構造를 通해 본 韓國敍事文學 硏究

Title
이니시에이션 構造를 通해 본 韓國敍事文學 硏究
Other Titles
(A) Study of Korean narrative works through the structure of initiation
Authors
申仙姬
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
이니시에이션서사문학작품한국서사문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis is an attempt to abstract the pattern and meaning of life, which is melted in the Korean narrative works, through the view of initiation, regarding narrative as a structure of being. If the established study was a work to explain the historical change of Korean narrative works, this study tries to examine the ontological and easthetic basis which exist in narrative works. In chapter two, I selected six texts from the mytholgical story to the novel Yi dynasty, and then analyzed each text by syntagmatic approach. In consequence, the meaning of initiation structure, which is centering around the biography of protaganist, is revealed individually. In chapter three, According to the important function from the view of narrative process, I bound up these individual meanings into six common types: the incarnation of supernatural being, separation, ordeal, overcoming of the odeal, reward, and restoration to the transcendent world. Then by projecting individual model of each text on these common type, I Attempt to extract the universal conception which the collection of meanings consitute. In chapter four, I divided the common types into two drders, transcendand order and secular order. And then reorganized them. In consequence, the initiation structure of the rising restoration which is formed by two orders was revealde, and two initiation structures formed a concentric cycle in which the latter is dominated by the former, directly or indirectly. I examined the easthetic basis of this principle, regarding the above explanation as the principle of structure. The structure of the rising restoration, which is revived endlessly through life and death, is recognition of transcendentalism and the belief in it as a source of the consciousness of diretcing to the totality of life. Such a principle of sturture and an easthetic basis could be presented as a model in that. This principle and basis is both a part of common experience and a common denominaton of human consciousness and mentality which are grasped in the principle of universe and nature. On the other hand, this model has a transfiguration when we project it on history, generation and culture. In other words, one-dimensionalization of god and human in mythological age undergoes a change from the socialized figure, in which the natural law is changed into the means to the idealism in which god and human are divided in two. However, the change does not mean the loss or denial of the model. The consciousness of directing to god's order and sacred world, ever when man's secular possibility is opened is the aesthetic and ontological basis which is reflected in narrative works from the mythological story to the novel of Yi dynasty. The above principle and aesthetic basis is a trial as the hypothesis of work in the study of Korean narrative works.;本 論文은 敍事文學作品을 存在의 構造物로 보고 그에 용해되어 있는 삶의 양식과 의미를 이니시에이션의 시각을 통해 추출하려는 시도이다. 기존연구가 韓國敍事文學의 歷史的 변화를 밝히는 作業이었다면, 本 硏究를 통해서는 敍事文學作品에 共通的으로 存在하는 存在論的 美學的 基盤을 규명 해보려는 것이다. 따라서 Ⅱ章에서는 神話에서부터 판소리계 소설에 이르는 여섯 작품을 선정하여 順次的인 方法으로 각 作品을 分析한 결과, 人物의 一代記를 中心으로 한 이니시에이션 構造의 意味가 個別的으로 드러났다. Ⅲ章에서는 그러한 개별적 意味를 서사진행상의 중요 기능에 따라 여섯 개의 共通類型으로 묶었다. 즉 超越的 存在의 降下, 分離, 苦難, 苦難克服, 超越界 還元이다. 여기에 각 作品의 개별적 양상을 투영시켜, 그 意味의 集合이 이루는 보편적 개념을 추출해 보았다. Ⅳ章에서는 共通類型을 超越的 秩序와 現世的 秩序로 양분하여 再組織한 결과, 두질서가 이루는 上昇還元의 이니시에이션 構造가 드러났고, 두 구조는 後者가 前者에 의해 직접, 간접으로 主宰되는 동심원과 같은 상태를 이루었다. 以上을 敍事文學作品의 構造原理로 보고, 그 원리의 美學的 基盤을 살펴보았다. 삶과 죽음을 통한 끊임없는 再生의 上昇 還元構造는 삶의 總體性을 志向하려는 意識의 源泉으로 곧 超越主義에 대한 인정이고 믿음이었다. 이같은 構造의 原理와 美學基盤은 우주와 自然의 原理에서 파악된 共同體驗의 一部이고 人間意識과 心理의 共分每라는 점에서 하나의 모형으로 제시될 수 있었다. 그러나 그 모형은 時代, 歷史, 文化에 투영시켜 보았을 때, 변형을 이루고 있었다. 즉, 神話時代의 神과 人間의 一元化 양상은 人間中心의 社會가 展開됨에 따라 天理가 수단으로 변모되는 社會化된 양상에서, 神과 人間이 二元化된 理想主義로 변모되었다. 이러한 변모는 모형의 상실이나 否定을 뜻하는 것이 아니다. 人間의 地上的 가능성이 열렸어도 聖의 世界, 神의 秩序로 志向하려는 意識은 神話로부터 판소리계 소설의 敍事文學作品 전반에 걸쳐 반영된 美學基盤이고 存在論의 근거인 것이다. 以上에서 抽出된 原理 및 美學基盤은 앞으로의 韓國敍事文學 硏究의 作業假說로서 시도된 것이다.
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일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
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