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Bela Bartok 현악4중주 5번에 관한 분석적 고찰

Title
Bela Bartok 현악4중주 5번에 관한 분석적 고찰
Other Titles
(An) Analysis of the string quartet no.5 of Bela Martok
Authors
金仙姬.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Bela Bartok현악4중주음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
실내악에 있어서 가장 중요한 음악양식중의 하나인 현악사중주는 Renaissance시대의 기악음악의 발전과 더불어 싹트기 시작하여 Baroque, 전기 고전주의 시대를 걸치는 동안 조금씩 발전해서 F. J. Haydn에 이르러 완전히 확립되었다. F. J. Haydn에 이어 W. A. Mazart는 곡의 통일성, 짜임새 있는 구성, 불협화음 사용, 반음계적인 요소, 다양한 대위법적인 구성 등의 완전한 고전주의적 현악사중주를 작곡하였으며 L. V. Beethoven의 현악사중주는 음악적인 구성이나 내용면에 있어서 Beethoven 이전까지의 현악사중주를 정리 및 완숙시킨 작품들로서 고전주의 현악사중주 발전에 꽃을 피운 동시에 고전주의 현악사중주와 낭만주의 현악사중주 사이의 다리역할을 하고 있다. 낭만주의 시대 현악사중주는 풍부한 음량, 극적인 구조, 음악편성의 대형화, 극단의 서정성등의 낭만주의시대의 음악적 특징과 부합하지 못하여 음악의 내용이나 예술적인 가치가 고전주의시대 현악사중주보다 퇴보하였으나 낭만주의 시대 여러 작곡가 F. Schubert, J. Mendelssohn, J. Brahms, R. Schumann등에 의해 이어지다가 20세기에 들어와서, B. Barto´k의 현악사중주, A. Berg의 서정모음곡, A. Webern, A. Schoenberg의 현악사중주등으로 다시 꽃을 피우기 시작했다. Be`la Barto´k(1887-1945)은 근대주의에 속하는 20세기의 작곡가이나 그의 작품들은 대부분 고전주의적 바탕아래 그의 독특한 음악 양식을 배합시킨 곡들로 평가 된다. Barto´k의 현악사중주 5번은 1934년에 작곡되었으며 이 무렵은 Barto´k이 Neo-Classicism의 영향하에 작품활동을 하던 시기로 특히 악곡의 형식 및 구조적인 면을 중시한 작품이다. 또한 악장의 구성, 악장내의 각 부분의 구성, 각 악장끼리의 중심음과의 관계, 선율 형태등이 곡의 형식, 조성, 선율면에서 이 작품의 가장 큰 특징이라고 할수 있는 Arch형식을 보이며 장7도, 감5도의 화음이나 4도 구성의 화음등과 함께 Polymodality와 Polytonality의 사용도 자주 보여진다. 전체적으로 보면 엄격한 Canon, 여러형태의 모방형식, fuga적 악곡구성, 선율의 반행 및 성부의 도치등이 이 곡을 이루는 주요한 요소이며 선율은 화음과 같이 장7도, 감5도를 중시하여 장7도, 감5도 간격의 반음계적인 선율, 4음음계적인 선율이 가장 많이 사용되었다. 리듬에 있어서도 다양한 구성을 보이며 Polymetric, multimetric적인 부분도 많이 보여진다. 또한 독특한 음색효과를 위해 colegno, triple stops pizzicato glissando, 첫째 손가락 손톱을 이용한 pizzicato등으 독특한 현악기 주법을 사용하였다. 이 현악사중주 5번은 악장의 구성면에서는 고전주의적인 바탕을 기초로 하였으나 곡의 구성요소에 있어서는 20세기 초반의 다양한 작곡기법이 보여지는 곡으로서 Barto´k 후기의 음악적인 특징을 보여주는 동시에 20세기 초반의 하나의 특징적인 음악구성을 보여주는 곡이다.;One of the most important forms of chamber music is the string quartet. It originated with the development of the instrumental music of the Renaissance and evolved through the Baroque and early Classical period and was finally established by F. J. Haydn. After Haydn, Mozart perfected the classical string quartet which was characterized by unity of composition, use of dissonance, chromaticism and various contrapuntal forms. The musical structure and contents of the string quartet was revised and brought to maturity by Beethoven. His works contributed to the advancement of the string quartet and at the same time became a bridge between the classic and romantic string quartets. The romantic traits of dynamics, dramaticism, large scale orchestration and extreme lyricism did not conform with the string quartet. Thus, we find the romantic string quartets somewhat differed from the classic string quartets in musical content and artistic value. It succeeded by many romantic composers such as F. Schubert, F. Mendelssohn, R. Schumann and J. Brahms and began to prosper again in the twentieth century through the works of B. Barto´k, A. Webern and A. Schoenberg and the lyric collections of A. Berg. B. Barto´k (1887-1945) was one of the leading composers of the twentieth century. His works combine the various new techniques with unique style over a classical foundation. His fifth string quartet (1934) was composed in a period in which he was being influenced by Neo-Classicism and, not surprisingly, places great emphasis on the form and structure of the work. Also to be noted are the structural frameworks of each movement, the relationships of central keys between movements and melodic patterns. With regard to form, tonality and melody, the most characteristic aspect of this composition appears in the arch style. Major seventh, diminished fifth and chords built on fourths are frequently used as well as polymodality and polytonality. Strict canon, various imitations, fugue-like structure, and reversions and inversions of melodic lines are the important elements of the work. As in the harmony the melodic line emphasizes the major seventh and diminished fifth interval, which are frequently filled with chromatic passages. Various rhythmic structures are used and polymetric and multimetric sections frequently appear. To increase tone color effects characteristic string instrument techniques such as col legno, triple stops pizzicato glissando, and pizzicato using the nail of the first finger are employed. While the fifth string quartet has a basically classical structure, the elements of the work show a variety of compositional techniques of the twentieth century. It reveals to us the musical characteristics of Barto´k's later years as well as one of the typical musical styles of the early twentieth century.
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