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노인에 대한 간호대학생의 태도조사연구

Title
노인에 대한 간호대학생의 태도조사연구
Other Titles
(A) Study on nursing students' attitudes toward the elderly
Authors
김은일.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 간호학과
Keywords
노인간호간호태도간호경험
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 노인인구의 증가 및 인간의 평균수명 연장으로 노인간호의 필요성의 대두되었다. 또한 효과적인 노인간호를 수행하기 위해서는 간호를 제공하는 사람들의 노인에 대한 태도가 중요시된다. 그러므로 본 연구는 간호대학생의 노인에 대한 태도와 그 태도가 학년별·앞으로 근무하기 원하는 분야별·노인화자를 간호해 본 경험별·가족중 노인과 살아본 경험별·노인의 건강문제 및 노인간호에 대한 강의 경험별 그리고 가까이 지내는 친척 및 이웃의 60세 이상 노인과 사귄 경험별로 어떠한 차이가 있는지를 조사하여 노인간호 발전에 기여하기 위한 기초자료를 얻고자 실시되었다. 1981년 9월 11일부터 10월 8일 사이에 E여자대학교 간호대학에 재학중인 학생 163명과 K대학 간호학과에 재학중인 학생 96명, 총 259명을 대상으로 Tuckman과 Lorge가 개발한 질문지를 번역하여 6개 문항을 제외한 131개 문항으로 작성된 질문지를 사용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 전체적으로 노인에 대한 태도를 배점하여 평균 및 표준편차를 산출하였고, 각 독립변수별로 본 간호대학생의 노인에 대한 태도는 T-검정을 사용하여 분석하였으며 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 연구대상 간호대학생의 노인에 대한 태도 평점은 M = 71.67 S.D = 16.18로 노인에 대해 고정관념적인 태도를 갖고 있는 경향이 있었다.(P<0.01) 2. 연구대상의 학년별 노인에 대한 태도는 3학년이 2,4학년에 비해 고정관념이 낮은 것으로 유의하게 나타났으며(P<0.01), 그밖의 학년간에는 유의한 차이가 나타나지 않았다.(P<0.05) 3. 앞으로 근무하기 원하는 분야별 노인에 대한 태도는 모성간호분야를 원하는 경우에만 다른 분야를 원하는 경우에 비해 고정관념이 높은 것으로 유의하게 나타났으며(P<0.05, P<0.01), 그밖의 분야간에는 유의한 차이가 나타나지 않았다.(P>0.05). 4. 노인환자를 간호해 본 경험별 노인에 대한 태도에는 유의한 차이가 나타나지 않았다.(P>0.05) 5. 가족중 노인과 살아 본 경험별 노인에 대한 태도에는 유의한 차이가 나타나지 않았다.(P>0.05) 6. 노인의 건강문제 및 노인간호에 대한 강의 경험별 노인에 대한 태도에 있어서도 유의한 차이가 나타나지 않았다.(P>0.05) 7. 가까이 지내는 친척 및 이웃의 60세 이상 노인과 사귄 경험별 노인에 대한 태도에도 유의한 차이가 나타나지 않았다.(P>0.05);Presently, there is increasing demand for geriatric nursing care due to increasing proportion of elderly population and extended age. And, of particular importance in determing the effectiveness of nursing care given to the elderly is the attitude of nursing personnel toward the elderly patient. This study was intendent to investigate the attitudes of baccalaureate nursing students toward the elderly, and to investigate any possible correlation between these attitudes and the following variables: the students levels (freshman, sophomore, junior, senior), their preferences for various fields of specialization in nursing after graduation, their clinical experiences with geriatric patients, their personal experience with elderly family members, their educational experience of the elderly's health problems and geriatric nursing, and their experience with relatives and acquaintances over 60 years of age. Therefore, the purpose of this study was to compile basic data about the attitudes of nursing students toward the elderly in order to contribute to the improvement of geriatric nursing. The subjects for this study were 259 nursing students: 163 in the College of Nursing at E. Womans University., and 96 in the Department of Nursing in K. College. Data was collected from the 11th of Sep., to the 8th of Oct., 1981, using the Tuckman-Lorge Attitude Questionnaire which contained 131 items excepting 6 items. The attitudes toward the elderly was scored by the use of mean and standard deviation. The relations between attitudes toward the elderly and six independent vairables were analysed by T-test. The results which were obtained are as follows: 1. The attitude score of nursing students was M=71.67 S.D=16.18. Nursing students agreed with 54.8% of the stereotypic statements, and they had stereotypic attitudes toward the elderly relatively. (P<0.01) 2. There was a significant difference between the attitudes of nursing students toward the elderly, and sophomores had a less stereotypic attitudes than juniors and seniors (P<0.01). 3. There was significant difference between the attitudes toward the elderly and the preferences for various fields of specialization in nursing after graduation, and nursing students those who wanted maternity fields had a more stereotypic attitudes than others (P<0.05, p<0.01). 4. There was no significant difference between the attitudes toward the elderly and the clinical experience with the geriatric patients (P>0.05). 5. There was no significant difference between the attitudes toward the elderly and the personal experience with elderly family members (P>0.05). 6. There was no significant difference between the attitudes toward the elderly and the educational experience of the elderly's health problems and geriatric nursing (P>0.05). 7. There was no significant difference between the attitudes toward the elderly and the experience with relatives and acquaintances over 60 years of age (P>0.05).
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