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Igor Starvinsky의 Symphony of Psalms의 선율에 관한 小考

Title
Igor Starvinsky의 Symphony of Psalms의 선율에 관한 小考
Other Titles
(A) Study on the melody of the symphony of psalms by Igor Starvinsky
Authors
韓慶守.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
신고전주의Starvinsky선율
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
20세기는 정치, 사회, 경제, 예술등 모든 분야가 급속도로 변화, 발전하고 있다. 그래서 20세기를 살고있는 모든 사람들은 현대의 특징을 변화라는 것에서 찾고 있으며, 또한 변화하는 모든 것에 적응하고 이를 이해할 필요가 있다. 음악도 시대 마다의 여건에 따라 새로운 양식과 기법이 생겨났으며, 특히 세계 제1차대전을 전후하여서 등장한 온갖 주의와 미학론의 속출로 20세기 상반기는 각양 각색의 경향과 복잡성이 공존하고 있음을 알 수 있다. 이러한 현대의 변화라는 소용돌이 속에서 옛 것에서 부터 돌파구를 찾으려는 움직임 일어 났으며, 특히 현대 음악에 가장 영향력을 가졌던 작곡가 Igor Stravinsky의 1920-1950년 사이의 작품에서 살펴 볼 수 있다. 즉, 그는 그의 초기의 원시적 양식과 강렬한 리듬, 원색적인 음색과 고의적인 불협화음에서 예술에 보다 객관적인 접근을 하기 위해 새로운 방향 즉, 초기의 원시주의에서 신 고전주의로 전환하였다. 본 논문은 신 고전주의의 대표적인 작품 Symphony of Psalms를 통해 신 고전주의가 생겨나게 된 동기와 본질을 살펴보고, Symphony of Psalms의 작곡 동기, 곡의 구성과 합창 가사 및 화성, 리듬 그리고 관현악법의 일반적인 특징과 함께 선율을 중심으로 작품의 특징을 분석하였다. Symphony of Psalms에서 전통적인 화성과 함께 복조화음, 부가음, 분리음 화성의 사용을 살펴 볼 수 있고 특히, 2악장은 이중 Fugue양식으로 반음계적 화성을 많이 사용하고 선적인 대위법으로 이루어져 있음을 알 수 있었다. 또한 Syncopation의 사용으로 선율과 리듬의 형태의 변화를 강조하였고 특히, 관현악법에서는 혼성 합창과 4관 편성의 규모로 구성되었으나 클라리넷, 바이올린, 비올라를 삭제한 점, 오보의 최고음과 최저음을 동시에 사용한 점, 같은 선율을 한 악기가 동시에 다른 주법(레카토와 스타카토)으로 연주하여 색다른 음색의 효과를 나타내려고 하였으며, 선율에 있어 장, 단3도의 진행이 전 악장을 연결시켜주고, 합창의 선율의 근접 진행 양상은 중세의 성가에서 유래된 것임을 알 수 있다. 이렇게 Stravinsky의 Symphony of Psalms을 분석 연구한 결과 음악적 요소들이 초기 원시주의의 작품보다 간소화 되어 있으며, 17, 18세기의 형식과 대위법적 구성에 근거를 두고 선율 자료를 모든 시기에서 빌려와 융합시키고 관현악법상 새로운 음향의 가능성을 제시해 준 신 고전주의의 대표작임을 알 수 있었다.;The 20th century has withnessed drastic changes and developments in every field of life, including arts. Changes have been characterized in general as a unique feature of the modern life, of accomodating ourselves to it. Various styles and techniques have been made under the changing circumstances of the times. In particular, various appearances of newly born isms and aesthetic theories before and after the World War I happened to be coincided with changes in tendencies and complexities during the first half of the century. In the field of contemporary music, efforts have been made to seek for solutions for orders, focused on the past. A series of works from 1920 to 1950 by Igor stravinsky, one of the most influential figures in the 20th century music, provides opportunity to study such attempts. Igor Stravinsky's belief in "back to Bach" led him to break with his earlier style of primitive mode, powerful rhythm, deliberate dissonance. He converted his style to neo-classicism to make more objective approaches to the music. This thesis is intended to review the motive and the essence of the development of the neo-classicism through a thorough examination of Stravinsky's work, Symphony of Psalms. With a special interest in melody, efforts are also made on clarifying the motive of composition, the organization of the work, the text of chorus and the general characteristics of orchestration, and on studying the unique features of the Symphony of Psalms. Polytonality, added chord and split chord with tranditional sounds were used in the work. Specially, the second movement was composed mainly of a linear counterpoint by using chromatic harmony of double Fugue style. Changing patterns of melody arid rhythm were also emphasized by using syncopation. The exclusion of clarinet, violin and viola, and the simultaneous use of both the highest and the lowest notes of oboe differentiated the Symphony of Psalms from a common orchestration, composed of a mixed chorus and large orchestration. Moreover, different playing methods of the same melody by the same instrument have effects on extracting the different quality of sounds. In melody, progressions of major and minor thirds appear in all movements and the conjunct progressions of melody in chorus suggests to derive from medieval chant. Results of studies on Stravinsky's Symphony of Psalms show the more simplified musical elements of the work than his earlier works. Assimilated with all the melodic materials of the past based on the classical forms and counterpoint, it is one of the masterpieces of neo-classicism and bears a great possibility of new musical sounds in orchestration.
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