View : 575 Download: 0

詞腦歌硏究

Title
詞腦歌硏究
Other Titles
(A) Study of sanaemorae : The forming process and the character of genre
Authors
高淳姬.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
사뇌가감탄사기능시가
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Hwyang Ga constitutes Sanaenorae and the folk songs. This paper intends to research the former. Sanaenorae is a kind of genuine literature form. The form of Sanaenorae could be made in the tradition of Sila music, Sanaeak. In chapter Ⅱ, I intend to present the primitive form of Sanaenorae at Dosolga which has been recorded as "the start of music" in Samguksaki. At the same time the process and factors of formation is appeared. Hwharang was capable of playing and making Sanaeak. Therefore they could make the other genre, Sanaenorae, from Sanaeak. In chapter Ⅲ, the character of Sanaenorae as poetry is presented. Here Sanaenorae as poetry is compared with music, prayer and spell. In chapter Ⅳ, the character of writer as artist, poet, cultured man and spacialist is presented through the context of background folklore. In chapter Ⅴ, the genre of Sanaenorae is presented. For this first, I considered the diction which an individual poetry possesses. Second, I investigated the function of exclamation that posited on the beginning of the thirth stanza. Thirth, I analyzed the individual poetry. And then consequently Sanaenorae was divided into the two classes, lyric and dramatic Sanaenorae. The study of Sanaenorae that researched in this paper will attributed to the understanding of Korean poetry.;本 論文은 향가를 이루고 있는 민요격과 詞腦格 가운데 後者를 대상으로 그 詩的 定立 과정 및 쟝르적 性格을 살펴 보았다. 사뇌가는 本格文學 양식이다. 定型律을 지닌 본격문학양식은 신라 歌樂傳統內에서 성립될 수 있었다. Ⅱ章에서는 사뇌가의 원시형태를 儒理王代 「兒率歌」에서 찾아보았는데 그것은 많은 嗟辭로 이루어진 것이었다. 신라歌樂의 한 曲型인 思內樂과 詞腦歌는 같은 借字를 사용하고 있다. 사내악에 能했던 花郞들을 中心으로 차츰 그 가사에 보다 중점을 둔 사뇌가가 생겼음을 살펴보았다. Ⅲ章에서는 사내악에서 출발한 사뇌가가 "詩歌"로서의 독립된 면모를 지님을 살펴보았다. 기도, 기원문, 呪文 등과의 독립성도 살펴보았다. Ⅳ章에서는 현전 신라 사뇌가 8首의 作者를 대상으로 예술인, 시인, 문화인, 특정인의 성격을 지닌 점등을 설화문맥內에서 알아보았다. Ⅴ章에서는 8首의 쟝르체계를 시도하였다. 詩歌 자체의 구조분석을 통하여 귀납적인 쟝르체계를 설정하고자 우선 각 詩가 지니고 있는 語法을 알아보았다. 그리하여 사뇌가 공통형식인 감탄사의 전환기능과 아울러 각 語法의 구조內에서의 짜임을 살펴보았다. 그리하여 사뇌가 8首의 쟝르적성격을 서정적 사뇌가와 극적 사뇌가로 파악하였다. 本論文에서 行한 사뇌가의 共時的, 通時的 연구는 사뇌가의 이해에 도움을 주리라고 본다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE