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韓國 說話文學의 空間 硏究

Title
韓國 說話文學의 空間 硏究
Other Titles
(A) Study of space patterns of korean foli-tales literature
Authors
李秀子.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
한국설화문학공간
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
文學의 여러 형태 중 說話는 비교적 역사가 오랜 것으로서, 우리가 우리 民衆의 의식 구조를 把握할 수 있는 가장 적절한 대상이다. 왜냐하면 설화는 아득한 옛날부터 口傳되어온 이야기라는 특징을 가지고 있으며, 우리는 이러한 특징을 가진 이야기를 통하여 우리의 祖上들이 느꼈던 原初的인 感情과 만나게 됨으로써 그들과 같은 感情을 共有하게 된다. 그리고 이러한 설화의 機能은 各 世代를 하나로 연결시키는 거멀못이 되어 우리 民族의 의식 구조를 형성하기 때문이다. 本稿에서는 說話를 文學 作品으로 보고 여기에 나타난 空間 樣相을 살펴봄으로써 우리 民族의 空間 觀念을 알아 보고자 한다. 이러한 연구는 우리 民族의 空間 管念과 다른 文學과의 연관성 및 영향문제를 알기 위해서도 必要한 작업이라고 본다. 說話 文學에 나타난 空間 樣相은 크게 나누어 觀念的인 想像空間과 現實的인 生活 空間의 두 가지로 分類할 수 있다. 前者는 天上界·神仙界·理想鄕·地下界·水中界 및 저승계 등의 空間界이며, 이중 神仙界와 理想鄕은 地上에 나타나는 空間界다. 그리고 後者인 現實 空間은 民衆들이 살고 있는 人間界로서 이들의 삶의 현장이 바로 生活 空間이다. 「天上界」는 하늘을 의식한 別世界로서, 높은 곳에 있는 만큼 「聖」과 「永遠」의 世界이며 神界로 設定되어 있다. 따라서 하늘은 人間의 福과 運命을 다스리기도 하며 天上界의 存在인 玉皇이나 仙官·仙女들은 神聖한 存在로서 人間들이 숭앙하는 대상이 된다. 山이나 島 등에 存在하는 「神仙界」는 人間 中에서 得道한 者들이 사는 神仙 世界다. 神仙들의 世界는 現實的인 人間世界의 實存的 狀況과는 약간 다르다. 즉, 그들은 밥대신에 靈藥을 먹는데 영약 한알을 먹으면 일년을 살 수 있으며, 또 그들은 죽지 않는다. 따라서 神仙界는 永生의 世界로 나타난다. 그러므로 人間들은 神仙 또는 神仙界를 「聖」스러운 存在로 생각하여 이 곳에 가기를 열렬히 所望한다. 永生이나 또는 聖스러움 등의 성격과 연결지어 본다면 이러한 神仙界는 하늘世界와 人間世界의 중간적인 性格을 가지고 있음을 알 수 있다. 또, 「理想鄕」으로 말할 수 있는 地上界의 특수한 空間界는 人間이 산다는 점과, 人間이 가지고 있는 生·死의 原初的인 고통이 그래도 存在한다는 점에서 現實 空間인 人間界와 그 성격이 같다. 그러나 人間의 社會的 生活에서 파생되는 戰亂과 같은 後次的인 고통은 제거된 空間이라는 점과 인간의 힘만으로는 찾을 수 없는 山 속의 어떤 곳에 別界로써 存在한다는 점 등에서 이곳은 現實的인 人間界와는 分離된다. 「地下界」는 땅밑을 의식한 것으로 땅속에도 어떤 나라가 있을 것이라고 상상한 世界다. 이 곳에는 인간보다 크고 무섭고 힘이 센 괴물이 살고 있으며 그 괴물은 地上의 여자를 탐내어 그녀를 탈취해간다. 이로 인하여 지상의 男子는 地下의 괴물과 對敵關係를 이루게 되며 마침내 지상의 남자가 괴물을 죽임으로써 地上이 승리한다. 地下界는 공포와 두려움의 世界로서 惡으로 상징되며 괴물의 죽음으로 하여 단절의 의미를 나타낸다. 따라서, 地下界는 地上界를 중심으로 上·下라는 수직적 개념으로 天上界와 대응되지만 그 성격은 정반대의 의미를 가진다. 「水中界」는 물의 世界다. 이 곳에는 龍宮이 있는데 龍王 및 龍子龍女 등이 살고 있으며 이들은 대체로 「구원」과 「報恩」의 관계로서 인간과 關聯을 맺고 있다. 인간이 水中界를 구경할 때는 반드시 그 곳에 사는 存在의 助力을 얻어야만 하며, 水中界를 구경한 후에 인간은 풍부한 富를 얻는다. 즉, 水中界는 인간 世界에 없는 진귀한 보물이 있는 곳으로 設定되어 있으며, 따라서 이 곳은 富를 얻고자 하는 인간이 憧憬하는 世界가 된다. 「저승계」는 죽은(死)이라는 不可思議한 현상을 매체로 하여 분리된 저쪽의 世界다. 人間의 壽命은 저승의 명부전에 있는 명부에 기록되어 있는 것이므로 인간은 이미 정해진 명부의 수명에 따라 죽을 수 밖에 없다. 그러나, 예외적으로 명부의 기록을 고친다든가 또는 염라대왕의 好意가 있으면 저승으로부터 벗어나 이승에서의 삶을 더 연장할 수도 있다. 저승사자(使者)는 죽음을 안내하는 存在인데, 이들은 항상 '검은 옷'을 입고 있다. 즉, 죽음은 검은 색과 관련되어 나타난다. 저승계가 나타나는 설화 중 특징적인 것은 人間은 죽음을 피하고자 끊임없이 노력하지만 결국은 죽을 수밖에 없는 존재로 등장하는 것인데, 이것은 인간적인 한계 상황을 드러내는 것이다. 따라서 人間은 이승의 삶(生)에 대하여 끈질긴 애착을 가지고 있음을 알 수 있다. 이상과 같은 여러 空間界 중 天上界·地上界·地下界는 하늘과 땅을 인식한 것으로, 이것은 宇宙를 수직적으로 三分하여 設定된 空間界이며, 地上界·水中界는 땅과 물을 인식한 것으로 우주를 수평적으로 二分한 것이다. 그리고 저승계는 이렇게 可視的인 現象에서 유추된 공간계와는 달리 時間的인 의미를 지닌 空間界이기 때문에 이 곳이 어디에 있는가는 구체적으로 말할 수 없다. 즉, 전설·민담 등에 나타나는 저승계는 地下界的인 의미가 아니다. 설화에 나타난 空間界의 여러 樣相 중 특징적인 것은 다음과 같다. 첫째, 인간 존재의 우위성 및 人間界의 우월성이 나타나 있으며 둘째, 인간 세계는 地上界, 水中界, 저승계의 귀양지로 설정되어 있는데, 이것은 민중들이 「죄와 벌」에 대한 뚜렷한 原初的인 認識을 가지고 있음을 알게 한다. 세째, 地上界나 水中界에 갔던 사람들은 결국 다시 人間界로 돌아오고 만다. 이것은 人間界가 비록 各界의 유배지로 나타남으로 現實에 대한 민중들의 회의감을 일부 노출시키고 있다 하더라도, 이야기를 구사하고 있는 민중들은 그들이 살고 있는 현실 세계를 무엇과도 바꿀 수 없는 고귀한 곳으로 생각했음을 알게 한다. 네째, 各 공간계는 存在론적인 면에서나 秩序的인 面에서 대체로 地上界의 人間世界와 거의 類似하게 나타난다. 따라서 이들 空間界는 어디 까지나 人間界의 연장임을 알 수 있는데 이것은 이야기를 구사하고 있는 민중들의 인간적인 한계점을 알게 한다. 이야기를 구사하고 있는 民衆들이 現實的으로 살고 있는 實在的 공간이 바로 「人間界」다. 민중들은 「山」, 「굴」, 「집」등과 같은 生活空間 및 住居空間 속에서 그들의 삶을 영위했다. 이러한 生活 空間 중 설화상에 나타나는 특징적인 몇가지만 골라보면 다음과 같다. 「山」은 나무를 해다 팔음으로써 사람들이 生計維持의 수단으로 삼는 곳이 동시에 많은 사람들이 神秘體驗을 하는 곳으로 나타난다. 예를 들면, 神仙을 본다든다 목욕하는 선녀를 본다든가 또는 理想鄕으로 통하는 굴입구를 발견한다든가 또는 지하국의 입구를 발견하는 것이 바로 산에서 일어나는 것이다. 「굴(窟)」은 비를 피한다든가 하는 보호의 기능과 더불어 別世界로 이어지는 '通路的인 구실'을 함으로써 그 性格上 神聖함을 가지고 있다. 「섬(島)」은 現實과 격리된 理想的인 곳으로, 「공동묘지」는 도깨비나 귀신이 나타나는 두려움과 공포의 대상으로 나타난다. 또 「집」에 대한 것도 그 종류가 다양하여 빈집, 凶家, 古家등이 있으나 民衆이 소망했던 최상위의 개념은 99間의 기와집이며, 「집」은 현재 인간이 살고 있을 때에야 비로소 가장 活力의 공간(Vital Space)이 된다. 「주막집」은 길손의 휴식의 공간이며, 만남의 장소다. 이와 같은 機能을 하는 곳으로 집안의 「사랑방」이 있다. 「길」에 대한 것도 인식이 다양하여 장소의 分離 및 연결 그리고 만남과 離別의 기능을 가지고 있는 것으로 나타난다. 따라서 本稿에서는 다음과 같은 結論을 얻는다. 이야기의 構造에서는 대체로 공간의 復歸的·循還的 image가 나타난다. 주인공은 집을 떠났다가 집으로 돌아오는 것들이 많으며, 또 諸空間界의 存在들은 각기 자신의 存在 地域을 떠났다가도 결국은 거의 대부분 그곳으로 돌아간다. 이러한 空間의 復歸的 現狀은 人間이 가진 根源地에의 鄕愁를 잠재적으로 나타낸 것으로 보여진다. 方位 및 方向에 대한 觀念으로는 垂直의 上은 聖이며, 水平은 俗의 方向으로서, 곧 높은 것은 聖이 되는데 이러한 현상은 특히 神話에서 강하게 나타난다. 그리고 方向에서는 東·東南·南쪽을 指向하는데 이러한 것들은 곧 우리 民衆의 傳統的 思考 觀念과 一致한다. 以上의 것을 종합해 보면, 韓國人이 認識했던 空間 樣相은 상당히 多樣하며, 비록 현실속에서 살아야 했던 민중들이었지만 그들은 想像을 통한 이야기 속에서 끊임없는 공간에의 擴大를 꾀하고, 그렇게 함으로써 보다 넓은 空間에서 폭넓은 生을 살았음을 알 수 있다.;Among the many types of literature, folk-tales literature has relatively long history. It has been transmitted orally from generation to generation from the earliest times. Therefore, it would be the relevant object of grasping public consciousness to study folk-tales literature. As tales has a function of molding public consciousess, we could understand our ancester's mind in tales through making the time lag of each generation into the unitary, times zone. In this thesis, I attempt to abstract our public concept of space through the study of the space patterns which are shown in folk-tales literature as this a precondition of understanding its influence over other literature and its relation to other literature. Space patterns which are shown in folk-tales literature are divided into two large patterns : the conceptual ideal space and the realistic life space. Conceptual ideal space patterns is shown as the Heaven Circle, the Supernatural Being Circle, an Ideal Land, the underground World Circle, the Water Circle or the World Beyond Circle. Among these space patterns, the Supernatural1 Being Circle and an ideal Land exist in the earth. Realistic life space patterns is shown as the realistic world of human being where the human being live. The Heaven Circle is shown as anther world, on the consciousness of the heaven. The heaven is regarded as the holy and enternity as it is located at high position and therefore, the people worship the existence of the Heaven Circle : The King of Heaven, Administrator of Heaven or the Fairy. The Supernatural Being Circle which exist on the mountain or the island is the world of supernatural Being where the human being who perceive a truth could go. These Supernatural being's world have a little different existence from the realistic human world's existence. They live on the miraculous medicine instead of rice and never die. Thus, people eager to go to this immortal Supernatural Being Circle. Comparing the immortality and the holy of the Heaven Circle to that Supernatural Being Circle lies between in charcter. An Ideal Land, a special space circle on the earth has the same character to the realistic human world in that the human being live there and there is a inherent anguish which people inherit as a matter of life and death. But it is distinguished from the realistic world of human being Circle in that there is no war and inferent pain which rise from human social life and it is located at the place where couldn't be found by the human being's ability. The Underground world Circle is shown as the world which is located underground where the fierce and powerful demon live. The demon covet for the beautiful woman in the Human Being Circle and snatch away her underground. With the result, the man of the Human Being Circle is hostile to the demon. At last, the man gain the victory over the demon by killing the demon. The Underground Circle is the world of fear and panic and this circle is regarded as the evil and the discontinuation by the death of the demon. The Underground Circle, centering around the earth is opposite to the Heaven Circle, on the vertical concept these circle have contrary character. The Water Circle is the world of water where the Dragon King's palace exist. The Dragon King, the Prince of the Dargon King and the Princess of the Dragon1.King live in the Dragonl King's palace and they have an association with the human being on the rescue and the gratituce. People only can go the Water Circle with the help of the being exist there and can gain the abundant wealth. Admirer of the wealth yearn after the Wa Water Circle as there are abundant treasure which the Earth Circle doesn't have. The world Beyond is the world which is seperated from his world by the medium of the death. The predestined span of human being are registered on the register of the world Beyond and thus, people is destined to die in accordance with the span life. But people can lengthen his span life in this world exceptionally by rewriting the record of the register or obtaining the favor of the King of Hell. The messenger of the World Beyond guide the road leads to Hades and he always wears black clothes of which black color symbolize the death. Among the many tales in which the World Beyond is show, we can see the people try to avoid the death in vain and understand the limitation of the human faculty and the strenuous attachment to living. Among the above mentioned space patterns, The Heaven Circle, the Earth Circle and the Underground 1 Circle are created by dividing the Universe vertically into there, on the consciousness of the heaven and earth, The Earth Circle and the Water Circle are created by dividing the universe horizontally into two, on the consciousness of the earth and water. The location of the world Beyond cannot be stated concretely as it differs from the space patterns which are analogized from the visible phenomena. The World Beyond which is shown in legend or tales differs from the Underground Circle. The realistic life space where the man who is narrating the story is the Human Being Circle, The people actually live in the life space or living space such as a mountain, cave or house. Among these life spaces, we can find following characteristics in them. Mountain is shown as the place for maintaining the people's livelihood by offering ufuel as wellas experiencing mystery. For example, mountain is shown as the place where people see the supernatural being or the bathing fairy or find the entrance of the cave which leads to an Ideal Land or the Underground Circle. Cave is shown as the place which have protective function such as offering a refuge for the rain and as the path which leads to the another world. Island is shown as an Ideal Land which is seperated from an realistic environment and public cemetery is shown as the object of the fear. As for the house there are many kinds of housers: an old house, an empty house and the haunted house, but people consider the 99-room house as a superlative concept vital space when the people lives in there. The inn and reception room for quests the resting and meety space for travellors. As to the road, it is show as the symbol of conecting in seperating the place and of meeting or departing spot. We can understand the predominance of human being and human being circle over others through the study of variables space patterns which are revealed in tales. As people are well conscious of their inherent crime and punishment they recognize the human being circle as a place of exile from the Heaven Circle, the Water Circle and the world Beyond. As each space patterns are almost same to the Human Being Circle in their existence and order, we could understand that these space patterns are the continuation of the Huan Being Circle. We could understnad that constructure of the story, recurring and returning images are shown. Heroes return of spaces to home in the long run and the existence each space patterns return to their own space after all. Though the human world is considered as a place exile from other circles, and this thought is the reflection of the skepticism of the life, people who isenarrating the story considered the realistic world than the Heaven Circle, the Water Circle or the world Beyond. Returning to space, seem to symbolize the people's subconscious nostalgia for the root preliminary. Regarding the concept of direction, people understnad that the upper part of prependicularity means holy and horizon means mundane thiny and thus people consider the high as holy. This phenomenon is especially expressed strongly in a myth. People also prefer to face to the east, south-east and the south. All above in line with our traditional public concept of thinking. Putting the all accounts together, we can conclude space patterns to live in their realistic life spate seem to try to enlarge their own space thru illusion and thus they could enjoy a life in the more enlarged space.
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