View : 624 Download: 0

Journey into self-identity in After the fall

Title
Journey into self-identity in After the fall
Authors
姜善惠
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
Journeyself-identityfall
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Arthur Miller는 1964년에 8년 동안의 공백기를 거쳐 After the Fall을 발표했다. After the Fall은 자아분석을 하고 있는 주인공 Quentin에 초점을 둔다. Quentin의 문제점은 사회와의 갈등에서 오는 것이 아니라 자아와의 갈등에서 초래된다. 본 논문에서는 'Journey into Self-indentity'라는 관점하에 Quentin의 자아인식과정에 초점을 맞추어 분석하였다. Quentin은 Holga를 사랑하지만 그녀와의 결혼을 주저한다. 왜냐하면 그가 과거에 개인적, 직업적, 정치적으로 맹세했던 공약이 모두 무너져버렸고, 그에게 남은 것은 심한 죄의식밖에 없었기 때문이다. 이 작품은 Quentin이 과거를 재조명하는 작품으로 그는 과거 안에서 의미를 찾으려 하고 있다. Holga는 절망, 자기혐요, 두려움의 암울한 심연속에서 삶의 의욕을 상실한 Quentin에게 희망을 부여하는 인물이다. 그녀는 Quentin을 독일 강제수용소로 데리고 가서 인간의 잔인함과 이기심에 대해 논한다. 그녀는 인간은 더 이상 innocent 하지 않다고 충고한다. 강제수용소의 출현과 함께 Innocence는 영원히 유실되고 말았다. 인간은 원래의 Innocence를 상실하게 된 것이다. 인간은 타락후의 상태에 존재하고 있다. 따라서 어떤 인간도 살인의 가능성, 잔인함, 이기심으로부터 사면되어질 수 없다. 이는 타락후의 일반적인 상황으로 누구에게나 적용되기 때문이다. 그런 이유로 Innocence를 회복해 보려는 어떠한 시도도 무익하며 아무런 가치조차 없는 것으로 보여진다. 인간은 그에게 주어진 있는 그대로의 상태를 수용해야 한다. After the Fall에서 강제 수용소에서 자행된 대학살 사건은 Quentin을 압도하고 있던 죄의식으로부터 그를 회복시키는 중요한 역할을 하고 있다. Quentin의 자아분석의 과정은 결국 자아를 수용하고, 다시 인간과의 새로운 관계를 모색하는 결정에 이르게 되는 과정이다. Quentin은 모든 인간이 지닌 가증스런 악을 범할 수 있다는 가능성을 자기자신안에서도 발견함으로써 죄의식에서 벗어나게 된다. 더 나아가서 그는 모든 사람이 죄가 있을 경우에는 어느 누구도 죄의식을 소유하지 않아도 무방하다는 생각을 제시한다. 따라서 Quentin은 다시 자유롭게 인생을 영위하며, Holga와 결혼하려 한다. 본 논문에서는 Quentin이 느끼는 죄의식을 가족, 두 아내인 Louise와 Maggie, 친구인 Lou에 의거하여 살펴 보았다. 또한 Holga와 강제 수용소를 Quentin의 죄의식을 경감시키는 방어기제로 분석했고, 개인적인 죄를 일반적인 죄로 전환함으로써 죄의식에서 벗어나 새로운 삶을 선택하는 Quentin을 타락후의 자아보존의 방법을 취하고 있다고 결론지었다.;In 1964, after an absence of eight years, Arthur Miller returned to the stage with After the Fall. After the Fall is concerend with self-analysis of the protagonist, Quentin. Quentin's problem does not arise from the conflict with the society but from the conflict within himself. In this thesis I have analyzed Quentin's process of pursuing self-awareness, focusing on the theme of 'Journey into self-identity'. Quentin is attracted to Holga, but he hesitates to commit himself to her, because so many of the commitments of his past - personal, political, and professional - have collapsed, leaving him nothing except serious guilty consciousness. The play is Quentin's look at that past, his attempt to find meaning in it. Holga comes into Quentin's black abyss full of despair, self-aversion and horror, and lights the darkness by giving hope. She takes him to a German Concentration Camp and talks about man's cruelty and egoism. She advises that man is no longer innocent. With the Concentration Camp's coming into being, innocence went out of being forever. Man is out of original innocence. Man is now after the Fall. No one is exempt from the capacity to murder, cruelty and egotism. So any attempt to regain the innocence is futile and worthless. Man must accept his real self as it is. In After the Fall, the fact of the holocaust in Concentration Camp plays a prominant role in Quentin's restoration from his overwhelming sense of guilt. Quentin's process of self-scrutinizing is, therefore, that of self-acceptance and that of a decision to commit himself to relationship again. Quentin comes to find release by discovering within himself the capacity to commit the greatest evil of which man is capable. Furthermore, he somehow conveys the idea that where everyone is guilty, no one is. Therefore, Quentin is free to live again, to marry Holga. In this thesis I have tried to analyze the nature of Quentin's guilt for his family, Louise, Maggie, and Lou. I regarded Holga and Concentration Camp as the defense mechanism of Quentin's guilty feeling. And I concluded that Quentin who gropes toward self-rehabilitation from guilty consciousness is the man who makes self-preservation after the Fall.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE