View : 14 Download: 0

William Byrd의 Virginal 音樂小考

Title
William Byrd의 Virginal 音樂小考
Other Titles
(A) Study on the virginal music by William Byrd
Authors
全惠秀.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 기악과
Keywords
William ByrdVirginal음악소고
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
16세기 중반기에 태어난 William Byrd(1543∼1623)는 16세기 말에 독립적인 영역으로 발전되기 시작되는 건반악기 양식을 주도했던 영국의 대표적인 작곡가였다. 건반음악에 있어서 16세기 후반의 영국 건반악기 곡들의 번영은 그 당시 주요한 건반악기인 Virginal을 사용한 virginal 음악이다. Virginal 악기는 harpsichord의 깨끗하고, 가볍고, 달콤한 느낌의 음색을 지녔으며, 빠른 악절들, 화려한 장식음들, Shake 등에서 피아노가 모방할 수 없는 특징적인 음색 효과를 낸다. 이러한 virginal을 위한 William Byrd의 악곡들은 많은 수의 작품들이 상당히 아름답고 건반음악으로도 큰 가치를 지닌다. Byrd가 작곡한 방대한 양의 virginal 작품들은 크게 세 그룹으로 나누어 볼 수 있는데 첫 그룹은 노래 가락들 춤곡 가락들을 기초로 한 변주곡들로 여기에는 ground bass들을 기초로한 곡과 hexachord와 같은 구조에 기초를 둔 곡들도 포함된다. 그의 변주곡은 초기의 밝고 경쾌한 영국 고유의 전통곡에서부터 순수한 대위법적인 찬란함과 다양한 기교를 통해서 풍부한 감정이 표현되고 있는 변주곡까지 다양하게 발전 되었다. 둘째 그룹은 여러 종류의 무곡형식 즉 pavan, galliard, alman, coranto, jig, march 등으로 구성된다. 이러한 춤곡 형식에서는 다양한 리듬들과 악구 길이에 대한 무한한 가능성을 잘 활용하고 있다. 또한 정교한 대위법, 모방기법등을 사용하고 있으며 이들은 1세기 후의 J.S.Bach의 조곡을 예시할 정도의 예술적 우위성을 지니고 있다. 세번째 그룹으로는 자유형식으로 fantasia, prelude 등을 포함한다. Byrd는 fantasia 곡들에 교차리듬, 빠른 음계 악구들 빠른 음형들, 모방기법, 악구의 반복등의 기법을 사용하면서 fantasia를 Elizabeth 1세 여왕 시대에 뛰어난 위치로 만들어 놓았다. 이러한 Byrd의 virginal 음악이 표면적으로 지니는 매력은 세밀한 분위기의 미묘함과 평온함이나 내면적으로는 엄숙하고 영속적인 아름다움을 지니고 있다. 실제로 그의 작품에서는 기존적인 형식 또는 선, 동기, 대위법, 화성, 구조, 음형등이 새로운 조합을 이루어 다양하며 뛰어난 효과를 이루는데 이 모두가 그의 음악적 구조와 형성에 대한 풍부한 재능으로부터 나온 것이다. William Byrd는 virginal 음악 작곡가로서 영국 건반음악의 아버지로 여겨질 수 있으며 새로운 영역으로 창조되기 시작한 16세기 말 건반음악의 발전에 절정을 이루었던 가장 능력있고 활동적이었던 작곡가였다.;William Byrd (1543-]623) was the most outstanding composer for the English virginal schools in the late 16th century. The prosperity of English Keyboard music at the end of the 16th Century was due to the virginal music. Virginal was the most important Keyboard instrument at that time in England. The 16th Century virginal was a much smaller and lighter instrument than the harpsichord, which developed later from it. The tone was clear, light and sweet. Sustained tone and legato as we know it on the modern pianoforte was impossible, on the other hand on the virginals, rapid passages and florid ornaments, shakes and trills were all brillant and very effective in a way that we cannot imitate on the modern pianoforte. His virginal compositions are important in Keyboard history and show considerable beauty and characteristics. W. Byrd's output for keyboard music was enormnous. If pavan and galliards are counted separately, his works in this genre alone approach 150 in number. They may be grouped roughly under three headings. The first.group includes airs with variations based on song-tunes and dance-tunes, some of which were traditional melodies and some original. In this groups there are also compositions on ground basses and hexachords. In his variations he found what he needed for developing the extraordinary individuality of each work in the qualities of the chosen melody itself. The second group consists of dance forms of different kinds, such as pavan, galliard, alman, coranto, and jig as well as march. Dance form offered him the opportunity for endless subtle manipulations of different rhythms and different phrase lengths. The third group comprises what may be described as free compositions. This group includes fantasias and preludes. He using cross rhythms, rapid scale passages, imitations, rapid figurations, repetitions of phrases in the fantasias, gave the fantasia a conspicuous position in the Elizabethan I. period. The superficial charm of W. Byrd's virginal music lies in a delicacy of detail and nuance, unemotional and placid, but an intimate study of his best works reveals the depths of its grave and enduring beauty and the splendid vitality of his inventive faculty, never surpassed and rarely equalled by any of his contempararies. He created new English keyboard music style. In his works, line, motif, counterpoint, harmony, texture, figuration can all be brought into play and they are brought not singly but in ever new cambinations. W. Byrd can be regarded as 'Father of English keyboard Music' As a virgirnal composer, Byrd was the most active and capable keyboard composer in England. He represents culmination in the late 16th century English keyboard music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE