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비인악파의 무조주의 가곡에 대한 연구

Title
비인악파의 무조주의 가곡에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on atonal songs of viennese school
Authors
尹明子.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
비인악파무조주가곡
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
1900년 초기 Wien에서 Schoenberg를 중심으로 하여 음악사에 새로운 세계를 열어놓은 세 작곡가 -Arnold Schoenberg, Alban Berg, Anton Webern-를 가리켜 '비인악파(Die Wiener Schule)'라 한다. 이들은 독일 낭만파 음악의 주류를 계승하면서 표현기법의 확대에 노력하는 가운데 필연적으로 조성을 초월하게 되어 '무조주의(無調主義)'라는 독특한 양식을 형성하였다. 1923년 이후에 이들은 12음기법까지 창설하여 20세기 음악에 위대한 업적을 남기게 되었다. 본 논문에서는 이 세 사람의 작품들 중에서 무조주의를 대표하고 또한 같은 시기에 작곡된 세 작품 -Schoenberg의 <15개의 가곡>Op.15(1908), Berg의 <4개의 가곡>Op.2(1909-10), Webern의 <5개의 가곡>Op.3(1907-09)- 을 택하여 비교·분석함으로써 가곡에 나타난 무조적인 특징을 연구하였다. 이들의 무조주의 가곡은 그 가사의 선택에 있어서 당시 프랑스의 상징주의 영향을 받아 Mombert와 Stefan George같은 상징시인들의 시를 많이 사용하였다. 음악적인 특징으로는 세 작품 모두 선율적인 4도, 7도음정과 4도구성화음을 많이 사용하고 같은 음에 대한 # □, b □, 혹은 #b을 동시에 사용함으로써 전반적으로 불협화적인 음향을 만들어내고 있다. Schoenberg의 노래선율은 자주 단순한 지속화음의 반주와 함께 낭독조로 불려지며 Webern의 노래선율은 시의 운율에 따라 쉼표로 잘 단락지어져 파편적인 선율로 나타난다. 이 선율들은 대부분 수직적인 화성들과는 상관없이 독립되어 노래된다. 그러나 Berg의 노래선율은 Schoenberg와 Webern에 비해서 비교적 반주부분과 긴밀한 유대를 갖는다. 이 외에도 세사람은 각각 특징적인 음정관계를 쓰고 있는데, Schoenberg는 3도음정을, Berg는 5도음정을, 그리고 Webern은 6도음정을 선율적인 방법과 화성적인 방법으로 혹은 두가지 방법을 혼합적으로 모두 사용하였다. 곡의 구조면에 있어서는 곡의 시작과 마지막에 같은 선율이나 같은 종류의 화음을 사용하여 통일성을 꾀했으며 같은 음형의 악구를 반복하여 사용하는 등, 선율이나 화성면에서와는 달리 고전적인 수법도 사용하였다. 무조주의 가곡의 가장 큰 특징은 노래성부에 나타나는 커다란 도약음정과 전체적인 불협화 음향, 그리고 가능한 한 음악을 짧은 길이로 압축시키려는 경향들이다.;A group of the musicians who opened the new horizon in the history of music, with Schoenberg as the central figure in Vienna near the beginning of 1900, came to be called "the Viennese School" (Die Wiener Schule). The said composers are Arnold Schoenberg, Alban Berg, and Anton Webern. In the upholding of the main current of German romantic music and the endeavor for the extension of the mode of expression, they necessarily transcended the tonality and established the peculiar method of the "atonalism" as a result. Moreover, after 1923, they devised the twelve-tone technique that is the splendid achievement of the twentieth century music. First, the three works of these three composers were treated in this thesis. Those are representative of the atonalism and are produced contemporarily: Schoenberg's 15 Gedichte aus 'Das Such der hangenden Garten' (Op. 15, 1908), Berg's Vier-Lieder (Op. 2, 1909-10), and Webern's Fu¨nf Lieder aus 'Der siebente Ring (Op. 3,- 1907-09). Next, by comparing and analyzing the chosen works, this thesis shows the atonalistic characters which appear in these works. For words, they mainly take the verses of the symbolistic poets such as Mombert and Stefan George, under the influence of the contemporary French symbolism. As for musical characters, in all works, the overall dissonant sound is made by the much use of the fourth and seventh intervals in melody and fourth chord, and the simultaneous adaption of the #□, b□, or #b on the same note. The melody of the song of Schoenberg is often sung in 'Sprechstimme' with the accompaniment of simple continuous harmony. That of Webern is so well divided by a breathing-mark, according to the verse rhythm, that it appears as a fragmental melody. These melodies are, as a whole, played independently of the vertical harmony. But that of Berg shows comparatively more close relations with the accompaniment part than those of Schoenberg and Webern. Besides, each of them manipulates the unique interval relations, seperately. In the melody and harmony, Schoenberg used more of the thirds, and Berg used more of the fifths, and Webern used sixths especially. In structure, the case is different from those of melody and harmony, and some classical techniques are used: the repeated use of phrases with the same figure, and the attempt to make a unity by employing the same melody or the same sort of chord at the begining and end of songs. The most outstanding features of the atonal songs are the large interval in the voice part, the overall dissonant sound, and the tendency to make music compact, hence, as short as possible.
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