View : 739 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author梁璟熙.-
dc.creator梁璟熙.-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:02Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:02Z-
dc.date.issued1982-
dc.identifier.otherOAK-000000035457-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/183497-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000035457-
dc.description.abstractPaul Hindemith (1895-1963) was the leading theorist and composer of the Neo-classical style in the early twentieth century. He was also a virtuoso violist and an all-round performer of instruments. His earlier works were innovative in the use of jazz, chords built on fourths and dissonant counterpoint. In the 30s, however, his style changed becoming more classical as shown in Mathis der Maler. He gathered the theories on his new harmonic language into his famous theoretical book Unterweisung im Tonsatz. In his final years, he taught in the universities and left many theoretical works, among them, A Composer's World. In this work he brings us to a better understanding of his musical philosophy and his historical position in the twentieth century through his discussions on communication, craftsmanship, tonality and symbolism. The aim of this study is to analyse Hindemith's Piano Sonata No.2 utilizing his own theories. In this analysis, the terms harmomic fluctuation, degree progression with guide- tones, step progression, two-voice framework will be used. His theory works well when using enharmonic change in the analysis of the relationship of notes to each other, but because Hindemith's own theory often conflicts within itself much of the analysis is subjective. This work is composed basically in the classical or romantic style but the technique is modern, with a characteristic water-like flow of tunes and a simple new structure. Even in playing such simple works as this sonata, understanding the composer's works and compositional style as well as the techniques will help greatly in enhancing the performance.;Paul Hindemith는 20세기 전반에 독일을 대표하는 Violist이며 이론가요, 또한 신고전주의 계열에 속하는 작곡가였다. 그의 초기 작품은 jazz와 4도로 된 화음의 사용, 그리고 불협적인 대위법을 사용한 혁신적인 것이었다. 그러나, 1930년 경 부터는 작품이 변하여 Mathis der Maler에서는 고전적인 경향으로 흐르게 되었고, 이것과 연관하여 새로운 현대 화성 어법을 체계화하여, Unterweisung im Tonsatz를 저술하였다. 말년에 Hindemith는 교직에 몸 담으며 많은 교육적 가치가 있는 저서와 작품을 남겼는데, 그것의 대표적인 예로는 A Composer's World와 Ludus Tonalis를 들 수 있다. 이 저서에서는 그의 음악철학과 20세기에서의 그의 위치를 이해하는데 네 가지 중요한 요소로서, 전달(Communication), 기교(Craftsmanship), 조성(Tonality), 상징주의(Symbolism)를 들었다. 필자는 본 논문에서 Hindemith Piano Sonata 2번을 그의 이론을 응용하여 분석하였는데, 분석에 쓰여질 용어는 화성적 굴곡(harmonic fluctuation), 루트진행(degree - progression), 유도음(guide tone), 단계진행(step - progression), 2성부 작법(two - voice framework), 조성(Tonality)등이다. Hindemith Piano Sonata 2번 분석은 분석과정에서 음의 상호관계를 이명동음적으로 처리를 하면 그의 이론과 거의 맞아떨어지나, Hindemith 이론 자체의 모순점으로 인하여 분석자의 임의성이 많이 포함되었다. 이 작품의 바탕은 고전이나 낭만주의에 기초를 두나 표현기법은 현대적으로서, 물의 흐름과 같은 움직임을 특징으로 하고 있는데, 간단하면서도 새로운 구조방식으로 작곡된 곡이다. 연주가들은 이런 간단한 Sonata를 연주함에 있어서도 기교뿐 아니라 작곡가의 작품과 작곡기법에 대한 이해를 갖는다면 좀 더 깊이 있는 훌륭한 연주에 도움이 되리라 믿는다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 본론 = 3 A. Hindemith의 생애와 주요작품 = 3 1. Hindemith의 생애 = 3 2. Hindemith의 주요작품 = 4 B. Hindemith의 음악철학 = 7 C. Hindemith의 음악양식 = 11 D. Hindemith Piano Sonata 2번 분석 = 13 1. 용어의 정의 = 13 2. 악보 분석 = 20 3. 분석 내용 = 43 E. Hindemith Piano Sonata 2번과 고전 Sonata의 차잇점 = 46 Ⅲ. 결론 = 48 참고문헌 = 50 영문초록 = 51-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1576294 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectPaul Hindemith-
dc.subjectpiano-
dc.subjectsonata-
dc.titlePaul Hindemith piano sonata 2번 분석연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(An) analysis of Paul Hindemith's piano sonata no.2-
dc.format.pagePaul Hindemith piano sonata 2번 분석연구-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded1983. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE