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소나타-론도 형식의 구조에 관한 연구

Title
소나타-론도 형식의 구조에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of structural feature of sonata-rondo form
Authors
정상란.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
론도형식소나타형식sonata-rondo form
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis deals with the structural characteristics of sonata-rondo form which had been developed during the classical period. The sonata-rondo is a hybrid form which is a combination of two separate forms, Sonata and rondo forms. The sonata-rondo form was used by Wolfgang A. Mozart (1756-1791), Joseph Haydn (1732-1809) and Ludwig Van Beethoven (1770-1827) during the classical period. This study is mainly concerned with the structure of the sonata-rondo form which had frequently been used by Mozart among those composers. By studying the characteristics of the structure of sonata-rondo form, it seems that the most important characteristics of the form lie in its developmental character in the second episode. In order to study its structural characteristics, a brief review of the formal structures of the rondo form and the Sonata form was included. The format of the thesis is laid out as follows: The first chapter, as an introduction, presents the names of the theorist who for the first time treated the sonata-rondo form, and briefly explains the content of the thesis. The second chapter makes a historical study of rondo form. It shows, namely, how the rondo form developed in the Medieval period (XII-XIII century), Baroque period (XVII-mid-eighteenth century), and Classic period (mid-eighteenth century - the early part of nineteenth century). It indicates also the characteristics of rondo form in each period and the mutual relations existing in these periods. In the third chapter, the characteristic organization of sonata form is described according to its large sectional divisions-exposition, development, recapitulation and coda. Finally, the general structure and characteristics of the sonata-rondo form and especially the characters and the materials used in the C section which is the second episode of sonata-rondo form are described in the fourth chapter. Besides, a comparative analysis of Mozart's piano Sonata (3rd movement of K 576, D major) which has well represented the developmental character of the sonata-rondo form and Beethoven's A major piano Sonata (Op.2, last movement of N.2) as a seven-part rondo form which has entirely contrasting materials in the 2nd episode, is given at the end of the fourth chapter in order to clarify the characteristic features on the sonata-rondo form and the seven-part Rondo form. As conclusion of this study, it can be said that the distinct character of the sonata-rondo form lies in the use of the materials of the rondo theme and of the first episode in the C section, not just in the formal pattern as some theorists think.;이 논문은 고전 시기(1750-1825)에 중요한 형식이었던 소나타-론도(sonata-rondo)형식의 구조적인 특징에 관한 연구이다. 필자가 소나타-론도 형식에 관해 관심을 갖게 된 것은 이 용어 자체가 우리에게 잘 알려진 소나타(sonata)와 론도(rondo)라는 두 용어가 복합되어서 소나타-론도라는 하나의 새로운 형식을 형성하고 있는데 기인한 것이다. 소나타-론도 형식은 고전시기에 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart ; 1756-1791), 하이든(Joseph Haydn ; 1732-1809) 그리고 베토벤(Ludwig Van Beethoven ; 1770-1827)에 의해서 많이 사용되었으며 이 논문에서는 이들 작곡가 중에 모차르트가 즐겨 사용한 소나타-론도 형식의 구조를 알아보았다. 또한 소나타-론도 형식의 구조적인 특징을 알아봄으로써 이 형식의 가장 중요한 특성이 발전부적인 성격임을 알게 되었다. 이와 같은 소나타-론도 형식과 연관성을 가지고 있는 론도 형식과 소나타 형식을 알아보기위해 다음과 같이 연구하였다. 서론에서는 소타나-론도 형식에 대한 최초의 이론적인 제시를 한 이론가와 연도를 제시하였으며 더불어서 본 논문에서 연구하고자 하는 내용을 간단히 제시하였다. 제2장에서는 론도 형식의 역사적인 고찰과 특징을 알아보았으며 론도 형식의 발달을 중세 시대 (Medieval peiod l 12세기-13세기), 바로크 시대(Baroque period ; 17세기-18세기 중엽), 그리고 고전 시대(Classic period ; 18세기 중엽-19세기 초엽)별로 각 특징과 서로의 연관성을 알아보았다. 제3장에서는 소나타 형식의 구성을 제시부, 발전부, 재현부, 종지부등으로 나누어 그 특징을 간단히 정리하였으며 이어서 제4장에서는 소나타-론도 형식의 구조와 조성 및 특징을 알아봄으로써 특히 소나타 형식과의 연관성을 알아보았고 작품 분석에서는 소나타-론도 형식의 발전부적인 성격이 잘 나타나 있는 모짜르트의 피아노 소나타 D장조 K.576의 3악장과, 내조적인 성격을 가지고있는 7부분 론도 형식인 베토벤의 피아노 소나타 A장조 op.2, no.2의 종악장을 비교 분석함으로써 소나타-론도 형식의 특징과 7부분 론도 형식의 특징을 비교하여 제시해 주었다. 결론에서는 소나타-론도 형식의 구조와 조성등을 다시 한번 제시 하였으며 또한 소나타와의 연관성 및 론도 형식과의 구분점을 제시해 줌으로써 소나타-론도 형식의 위치를 확실히 언급해 주었다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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