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유아교육 프로그램의 비교, 분석

Title
유아교육 프로그램의 비교, 분석
Other Titles
(An) Analysis on the early childhood education programs
Authors
沈聖京.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
문교부유치원교육과정부모교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to present the basic data useful for the development of early childhood education programs in Korea. The study was primarily dependent upon document analysis for its methodology. Resources and Information related to ten programs Namii-deVries program, Weikart program, Lavatelli program, Bereiter-englemann program, Montessori program, Bank-street program, DARCEE program, Florida program, Human Development program, and The Kindergarten curriculum of the Ministry of Education of Korea (revised in 1981) - were gathered for the study. Each program was analyzed and compared one another, being divided into five dimensions; the theoretical foundation for program development, goals and objectives, contents, methods and parent involvement. At the end of each dimension, summaries of analysis and comparison are presented in the graphic format. Through the analysis of these programs, it was shown that those programs have disagreements not only in the theoretical foundation but also in the purposes, contents, and methods. Instead of such disagreements, however, it was found that these programs have several tendencies in common. Basing upon that, what are suggestible to development of early childhood education programs in Korea can be discussed as follows. 1) Each program has consistent flow in the purposes, contents, and methods according to it's explicit viewpoint about the learning process and child development. 2) As the theoretical foundation, Piaget's Cognitive Development theory has influences on the programs. 3) Although cognitive development is emphasized in the purpose and objectives, socio emotional development is considered simultaneously with that. 4) As the basis to the teaching method education must begin from the child's present level. - individualized teaching approach' Therefore individual learning and small group teaching are emphasized. 5) There are differences not in the kinds of Actions and experiences presented in the programs but in the implementation process of that. In other worlds, the same kind of activity or experience is provided for the different objectives in the different programs. 6) Recognizing the importance of the parents and home in the child development and education, active parent education and involvement are implemented for maximizing and sustaining the effect of the program. 7) The importance of educational environment in early childhood is recognized and the teacher is regarded as the most important factor. 8) The attention is paid for the Disadvantaged Children and their home. Public financial support and constant estimating study are following so as to develop programs and early childhood education should be considered as the expansion to the primary grades of Elementary School. 9) The kindergarten curriculum of the Ministry of Education of Korea (revised in 1981) was by the expansion movement of early childhood education. In terms of being one of the efforts to provide the opportunities for the Disadvantaged Children, it can be related to the basic position of early childhood education programs of U.S.A. developed after 1960. It can be said to be categorized into the Child-Development program model. But it does not provide the concrete contents or methods. It provides the principles only. So, the development of various kinds of program models based upon the explicit theoretical rationales is needed.;본 연구는 우리나라 유아교육 발달의 핵심 과제인 다양한 유아교육프로그램의 개발을 위해 도움이 될 수 있는 기초 자료를 제공하기 위한 문헌 연구이다. 이에 본 연구에서는 1960년대 이후 개발된 미국의 프로그램 중 대표적이라고 할 수 있는 프로그램을 중심으로 9개의 프로그램을 선정하였으며 1981년 개정된 우리나라 문교부 교육과정까지 모두 10개의 프로그램을 대상으로 그에 관한 문헌을 수집하여 그 이론적 근거 및 목적, 내용과 방법에 관해 분석, 비교해 보았다. 분석 기준으로는 파커(Parker)와 데이(Day), 스포덱(Spodek), 데이(Day)의 분석기준을 기초로 연구자가 수정, 고안한 것을 사용하였다. 먼저 각 프로그램들의 기본적인 입장, 특성들을 각각 개략적으로 살펴보았으며 그 다음, 분석기준에 따라 이론적 근거, 목적과 목표, 내용, 방법, 그리고 부모교육 및 참여의 순으로 분석, 비교 하였으며 각 분석차원마다 도표로 요약, 정리하였다. 그 결과 각 프로그램들은 각각의 이론적 근거에 있어서 차이가 있을 뿐 아니라 그에 따라 목적과 내용, 방법에 있어서도 다양하게 구성되고 있음을 알 수 있었다. 그러나 그러한 다양성에도 불구하고 프로그램들의 일반적인 공통되는 특징 및 경향을 찾을 수 있었으며 그를 바탕으로 다음과 같이 우리나라 유아교육 프로그램의 개발을 위해 시사점이 될 수 있는 점들을 논해 볼 수 있었다. 1) 유아교육 프로그램은 각각 아동발달과 교육, 학습과정에 대한 뚜렷한 견해에 기초하여 그에 따라 일관된 흐름을 가진 목적 및 내용, 방법으로 구성된다. 2) 유아교육 프로그램의 이론적 근거로서 특히 Piaget의 인지발달 이론이 많은 영향을 주고 있다. 3) 유아교육 프로그램의 목적 및 목표에 있어서 인지적인 발달이 강조되고 있으나 사회 정서적 발달에 대한 관심도 함께 고려되고 있다. 4) 유아교육 프로그램의 교수방법은 아동의 현재 수준에서 시작하는 것을 기본으로 한다. 즉 개별화된 교수접근을 강조하며 나아가서는 소집단 학습을 강조한다. 5) 유아교육 프로그램은 제시하고 있는 활동과 경험의 종류는 서로 유사하나 다만 수행과정에 있어서 차이가 있다. 따라서 같은 내용의 활동과 경험이라도 여러 가지 목표를 위해서 다양하게 제공되고 있다. 6) 유아교육 프로그램들은 아동 발달과 교육에 있어서 가정 - 부모의 중요성을 인정하며 부모교육의 효과를 강조한다. 즉 유아교육의 효과를 극대화하고 지속시키기 위해 적극적인 부모교육 및 참여를 실시한다. 7) 유아교육 프로그램들은 유아기 교육환경의 중요성을 인정하며 교사를 교육환경의 가장 중요한 요인으로 본다. 8) 유아교육 프로그램들은 혜택 받지 못한 아동과 그 가정에 관심을 두며 프로그램의 개발을 위한 국가적 차원의 행정적, 재정적 지원을 받고 있고 계속적인 평가를 통해 지속적으로 연구, 개발되고 있다. 또한 프로그램의 지속적인 효과를 위해 국민 학교 저학년까지의 연계성을 고려하고 있다. 9) 81년 개정된 우리나라의 문교부 교육과정은 최근의 정부 주도에 의한 유아교육 확장 운동에 따른 것으로 혜택 받지 못한 아동에게 유아교육의 기회를 제공하려는 노력이라는 점에서 미국의 60년대 이후 유아교육 프로그램들의 공통적인 입장과 연결된다고 볼 수 있다. 또한 현대 유아교육 프로그램의 4가지 유형분류에 의하면 아동발달 프로그램 모형에 가깝다고 불 수 있다. 그러나 구체적인 내용이나 방법을 제시하고 있는 것이 아니라 다만 원칙을 제시하고 있을 뿐이다. 따라서 뚜렷한 기본 입장에 따른 다양한 프로그램 모형의 개발이 시급하다고 하겠다.
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