View : 603 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author吳今子.-
dc.creator吳今子.-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:48Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:48Z-
dc.date.issued1982-
dc.identifier.otherOAK-000000034950-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/183433-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034950-
dc.description.abstractPlay is a fundamental of development and learning of the human organism. Play by itself, then, is an integral part of the child's being, and it has a vital role in the whole educational process. That is, the children learn self-discovery, development of language, development of social relationships through play; advancement of human knowledge, and learning mathematical concept's through play, are aims and ideals of the educational system. But parents or adults as facilitators of play think that the child's play is of no use; as a result, they sometimes deprive the children of their play or disturb the children in their play. Accordingly, this study aims to provide the fundamental approach that will help the parents understand and assist in a decisive role of such play in relation to development and education of children, and to provide results of investigating and analyzing the cognitive value and role of parents for children's play. The subjects of this study are four-hundred-eighty parents chosen from 6 different Kindergartens in Seoul. Return rate of the questinare is 73.8%, 354 subjects. These are processed and analyzing by use of statistical techniques, frequency (percent) and significant text(X^(2)). The results of the study and discussions are as follows: 1. The necessity of child's play is counted for much, however, in the light of the aspect of educational value, the physical value tends to be ignored while the intellectual, emotional, and social value is recognized highly. Therefore, the physical value should be recognized as just as important as the other values. 2. The preparation for enough play time, and offer of various materials for play, and the importance of mutual reaction as an object of play must be recognized through each home provides the children with a place (room) for play. 3. The attitude of parents toward free activities of play of children appeared to be allowed, but there still remain some problems as to whether the practical attitude will be in accord with this or not. In additon, the role of parents for children's behaviors in play should assist the children by encouraging and supporting in the play scene as in the problem scene. 4. The lack of place for play, diverse kinds of materials for play, and instruction method for play was brought out as the major cause of many problems in the child's play. In order to solve such problems in the future, enough places for play and facilities in the community must be offered, and the manufacture of diverse and solid materials for play is demanded. Futhermore, a concrete content for parents instructing them in child's play and how to carry out their role should be provided through the distribution of educational programs for parents in an educational institute (for children) and some professional books for child's play and education through the mass media for a chance to acquire more know-how.;놀이는 인간유기체의 발달과 학습에 결정적인 기초가 된다고 한다. 놀이자체가 유아의 통합된 부분이며, 전 교육과정에서 가장 중요한 역할을 한다고 볼 수 있다. 즉, 유아는 놀이를 통해서 자아발견, 언어발달, 사회성발달, 인지발달, 수학적개념 등을 배우고 놀이를 통한 자아표현의 발달은 교육의 목표이고 이상이라 하겠다. 그러나 놀이의 촉진자라고 할 수 있는 부모 및 성인들은 유아의 놀이를 쓸모없는 일이라고 생각하며, 때로는 방해하기도 하고, 박탈하기도 한다. 이에 본 연구는 유아에게 최초의 교사라고 할 수 있는 부모들의 놀이에 대한 가치인식 및 역할을 조사하고 분석하여 부모로 하여금 유아의 발달과 교육과의 관계에서 놀이의 결정적인 역할을 이해하도록 돕기 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구방법은 설문지를 통한 조사연구를 실시하였다. 연구대상은 서울시내 유치원 6곳의 480명의 부모를 대상으로 설정하여 조사를 실시하였다. 그 중 질문지가 회수된 354명(73.8%)을 대상으로 분석하였고, 자료처리는 백분율과 x^(2) 검증법(5% 수준에서 유의도 검증)을 사용 하였다. 연구결과 및 제언은 다음과 같다. 1. 유아기 놀이의 필요성은 높게 인식되어 있으나, 교육적인 가치측면으로서 보면, 지적, 정서적 사회적 가치는 인식하고 있는 반면에 신체적 가치를 소홀히 하는 경향이므로 신체적 가치도 다른 가치들과 못지않게 중요함을 인식해야 할 것이다. 2. 각 가정에서 유아를 위한 놀이장소(방)은 대부분이 마련해 주고 있으나 충분한 놀이시간의 배려와 다양한 놀이감의 제공 및 놀이대상으로서 상호작용의 중요성을 인식해야 하겠다. 3. 유아의 자유스런 놀이활동에 대한 부모의 태도는 허용적으로 나타났으나 실질적인 태도와 어느정도 일치하는지는 좀 더 연구해야 할 과제이다. 또한 유아의 놀이행동에 대한 부모의 역할은 문제장면에서와 마찬가지로 놀이장면에서도 격려와 지지로 도와주는 역할이 되어져야 되겠다. 4. 유아놀이에서의 문제점은 놀이장소, 다양한 종류의 놀이감 및 놀이지도방법의 부족이 주요요인으로 나타났다. 앞으로 이러한 문제를 해결하기 위해서 지역사회에서 놀이장소 및 시설의 충분한 제공이 시도되어져야 할 것이다. 또한 다양하고 견고한 놀이감의 제작이 요청되며 유아놀이에 대한 부모들의 지도 및 역할을 수행해 나가기 위한 구체적인 내용이 유아교육기관을 통한 부모교육프로그램이나 유아놀이에 대한 전문서적 보급 또는 대중매체를 통해서 더 많은 지식습득을 위한 기회가 마련되어져야 하겠다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 의의 = 1 B. 연구의 문제 = 3 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 유아놀이와 교육 = 4 1. 놀이의 기능 = 4 2. 놀이의 교육적 가치 = 7 B. 유아놀이와 환경 = 14 1. 놀이환경 = 14 2. 부모의 역할 = 21 C. 선행연구의 개관 = 27 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 31 A. 연구방법 = 31 B. 연구대상 = 31 C. 자료 처리 방법 = 32 Ⅳ. 결과 및 분석 = 33 A. 유아기 놀이의 필요성과 가치의 인식 = 33 B. 놀이환경 = 35 C. 유아의 놀이행동에 대한 부모의 태도 및 역할 = 41 D. 유아놀이의 문제점 = 47 Ⅴ. 요약 및 결론 = 49 A. 요약 = 49 B. 결론 및 제언 = 51 참고문헌 = 53 부록 = 56 영문초록 = 63-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2013366 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject유아기-
dc.subject부모인식-
dc.subject놀이행동-
dc.title幼兒놀이에 對한 父母들의 認識 및 役割에 關한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) study on the parents cognitive role in child's play-
dc.format.pageiv, 66 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1983. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE