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熱河日記의 敍述形態 考察

Title
熱河日記의 敍述形態 考察
Other Titles
(The) Study on the narrative gestalt of yulha diary
Authors
金銀美.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
열하일기서술형태고찰서술양상
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Park, Ji-Won was the most great writer of the 18th century, Young Jung jo period. Yulha diary is the record of his travel to china. It has been evaluated master piece representing Korean travel description. The travel description in the Korean literary history had vigorously continued from 9th century in the Shinra dynasty to early 20th century. Never the less Yulha diary has always been excluded from the objects of literary study. It is since modern literature because western conception about literary genres has surged and dimensions of literary genres has been restricted to liric, epic and drama. So Yulha diary can't escape to be disjointed. It's inner works, Hojil and Hasang only take much attension on the grounds of novel. Therefore the aim of this study is to revive totality of Yulha diary as the literary work and to make aspects of its literary existence clear through narrative gestalt. To grasp narrative gestalt, this essay analysise the work's formation narrative aspects, narrative structure and narrative genres. The conclusion is as follows: Yulha diary's formation has loose form which involves many inner works in one work without the process of narrative development. Narrative aspect variably comes out accoding to each inner work. Then narrative aspect result from the mixture of many narrative types. Narrative structure is built by crossing two axes in the narrative space of the work. One axis retains perspectives manifest and profound as poles. The other retains perspectives fictive and actual as poles. Narrative genres can be situated in the divided space of the narrative structure. They are miscellenious reports, story, parable and discourse. As a result, the narrative gestalt of Yulha diary prove to have collecting mode pointing to structual openess.;熱河日記는 英正祖 時代의 文豪, 燕巖 朴 趾源의 淸나라 旅行記다. 그런데 熱河日記는 燕巖의 意中에서, 그리고 當代人이 보여준 非常한 反響을 통해서 一世를 風靡했던, 燕巖의 代表作이 되었다. 燕巖은 熱河日記만을 남기고 小說類인 九傳을 燒却해 버리려고도 했으며, 熱河日記는 채 完成을 보기도 前에 世上에 流轉되기 시작하여 正祖의 文體反正에서는 그의 動囚으로 지목받기도 하였다. 그리고 熱河日記는 燕行錄의 底本으로 後代 燕行錄의 模範이 되는 등, 文學史에 持續的인 影響力을 끼쳐 왔다. 그러므로 本考는 熱河日記의 뛰어난 文學性과 文學史的 意義를 해명하기 위한 출발점으로, 作品의 敍述型態를 통해 熱河日記가 文學으로 存在하는 樣相을 파악하고자 했다. 그리하여 Ⅱ章에서는 作品의 編制가 고찰된다. 그런데 熱河日記의 編制는 作品全體를 統括하는 敍事的 展開過程이 없이, 수많은 斷片的 內部作品들을 集錄하는 構成形式을 취하고 있다. Ⅲ章에서는 熱河日記의 敍述樣相을 드러내기 위해, 敍述類型이 分類된다. 敍述類型은 描寫, 報告, 對話, 論議로 敍述機能을 形態化하는 敍述法에 의해 略述, 詳述, 曲寫, 言說, 對話, 述懷, 論述, 辨證, 談論, 評言으로 分類될 수 있다. Ⅳ章에서는 熱河日記의 敍述構造가, 相稱的 관계를 이루는 記事와 談理의 敍述空問에 顯一徵, 示一 託의 敍述方位를 가진 構造軸을 세움으로써, 얻어짐을 살펴보았다. Ⅴ章에서는 敍述構造와 敍述樣式의 統合으로 熱河日記의 敍述形態를 추출하고자 하였다. 즉 構造軸에 의해 분할된 敍述構造의 空間에는 雜記, 話, 論辨, 寓言의 敍述樣式이 實現된다. 그리하며 각 敍述樣式은 敍述方位에 따라 本質的인 樣式槪念을 보유하게 된다. 이와같이 熱河日記의 敍述形態는 構造的인 開方性을 지향하게 되어, 集體樣式으로 제기되는 바다.
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일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
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