View : 15 Download: 0

Bela Bartok의 song cycle "Dorfszenen" 에 關한 分析 硏究

Title
Bela Bartok의 song cycle "Dorfszenen" 에 關한 分析 硏究
Other Titles
(An) Analytical study on Bela Bartok's Song Cycle "Dorfszenen"
Authors
金瓊淑
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
성악음악특징기법민속음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Be´la Barto´k은 1881年 Hungary에서 出生하여, 그나라 固有의 民俗音樂을 硏究하고, 그것을 自身의 作品속에 基本이 되는 理念으로 表現한 現代作曲家이다. 그는 生涯中 상당히 不安한 社會的 背景, 즉 一, 二次 世界大戰을 겪었는데, 이러한 社會變化로 因하여 그 時代 音樂의 樣相도 急激하게 變化하여 갔다. 즉 새로운 形式들이 傳統的인 形式에 反旗를 들거나, 또는 結合 融化되면서 從來에 使用되지 않던 많은 技法들이 생겨나게 되었다. Barto´k은 이러한 當代의 技法들을 그 自身의 個性的인 民俗語法에 導入시킴으로써, 旋律, 리듬, 和聲, 調性, 形式等 音樂의 모든 要素에 獨創的인 새로운 技法들을 創出해 내었다. 이를 簡單히 要約해 보면, 旋律에서는 從來의 長短音階를 벗어난 五音音階(Pentatonic Scale), 旋法(Mode). Hungary 音階의 使用, 좁은 音城, 頻繁한 動機의 反復等이 보이며, 리듬은 大部分 原始的이고 生動感있는 것이 特徵이며 自由리듬(Fee Rhythm), 變拍子(Changing Meter), 不均衡拍子(Asymetric Meter), 混合拍子表(Compound Signature) 等이 나타난다. 한편 和聲에서는 協, 不協和音을 自由롭게 使用하고 음괴(Tone Cluster). 附加和音(Added Chord)等이 代表的으로 나타나며, 調性面에서 살펴보면 比較的 調性的인 것과 無調性(Atonality), 多調性(Poly tonality)을 볼 수 있다. 形式에서는 合性動機, 對稱形態(Arch Form)等이 보이며, 特異한 音響으로는 Piano의 打樂器的 處理, Glissando를 代表로 들 수 있다. 그리고 Barto´k의 音樂이 그 以後 다른 音樂에 貢獻한 바로는, 旣存의 和聲的인 縱的音樂에서, 音하나 하나를 똑같이 가락으로서 重視하는 橫的音樂으로 變貌시켰으며, 또한 傳統的인 長短調의 調性體系에서 벗어나게 하는데 重要役割을 하였다. 本 論文에서는 이러한 그의 特徵들을 보다 確實하게 硏究해 보기 爲해, Barto´k의 民俗音樂에 對한 것과, 民俗資料에서 얻은 聲樂曲들을 살펴 보았다. 아울러 Song Cycle 「Dorfszenen」(農村風景)을 採擇하여 分析해 본 結果, 앞에서 說明한 그의 特徵的인 技法 및 民俗的인 要素들을 많이 찾아볼 수 있었다. 筆者는 Barto´k의 硏究를 通하여 廣範圍한 20世紀 現代音樂을 다소나마 理解하려는 데에 그 目的을 두었으며, 또한 그의 音樂中, 民謠의 蒐集과 그 分析節次에 關하여는 아직도 完全한 硏究가 이루어져 있지 않는 만큼, 앞으로 繼續 더 硏究해야 할 課題라 생각한다.;Be´la Bartok was born in Hungary on 1881, and studied Hungarian folk music which was represented in the basic idea of his works of modern music. In his life, he experienced serious restless social changes of World War I and Ⅱ, that caused a sudden revolution of musical pattern at that time. With this new style opposed to traditional one, or mixed and harmonized with that, many techniques rarely used in the past arised from this situation. Introducing those contemporary techniques to his own, he created unique techniques in all elements of music such as melody, rhythm, harmony, tonality and form. To sum up, in melody he used pentatonic scale, mode, Hungarian scale, narrow range of melody and frequent repetition of motives. In rhythm he showed native vital free rhythm, changing meter, asymetric meter and compound meter. In harmony he freely used consonant and dissonant chords, tone cluster and added chords. Concerning on tonality he employed tonal, atonal and polytonal techniques. In form he used compound motives, arch form, and pounding treatment of piano as unique sound. In my view, among all his contributions to modern music, followings are specially important. First, he replaced harmonic vertical music with horizontal music. Secondly, he led the role of getting out of tonal system of traditional Major - Minor scale. In this thesis I analized Be´la Barto´k's song cycle, Dorfszenen, to study his folk music as well as vocal music. During that time I met frequently his own unique techniques and elements of folk music as explained above. Through study of Be´la Barto´k's music, I tried to understand some characteristics of vast-ranged modern music of twentieth century. Following to this paper, I expect that additional study about the collecting and analyzing procedure of Be´la Barto´k's folk music be made when the time arrives.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE