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(The) Catcher in the Rye와 Franny and Zooey에 나타난 精神的 開眼의 問題

Title
(The) Catcher in the Rye와 Franny and Zooey에 나타난 精神的 開眼의 問題
Other Titles
(The) Problem of spiritual enlightenment in the catcher in the Rye and Franny and Zooey
Authors
鄭榮嬉.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
자아실현자아의식자아발견
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
J.D. Salinger, one of the post-World War the Second writers, has built his literary world of romantic optimism in spite of the post-war desperate situation. While he usually deals with a social conflict between a helpless individual and the omnipotent society in terms of the inner life, Salinger presents the conviction that a man can cope with the trouble caused by his society self-perfection. Therefore the self has an important meaning in Salinger's literary works. Salinger's characters of the two works studied in this thesis go through a similar process of the spiritual development. Finding their own selves intrinsic, they come to undergo not only the social conflict - rebellion against a mass society for keeping then preserved and realized, but also the psychological conflicts - guilt and self-hatred one feels in the face of his true self by self-criticism. It is by their spiritual enlightenment that Salinger's heroes, confronted by the limits of human condition in the process of self-pursuit, overcome the urge to avoid reality and in effectuality. It is the stage of attaining the universal love beyond the self, and at its moment the self makes dramatic reconcilation with the society and perfects itself. Thus the course of pursuing the self can be seen as that of the moral, spiritual pilgrimage toward the spiritual enlightenment. This thesis, focused on the problem of the spiritual enlightenment which is said to be the aim of Salinger's works, draws the conclusion that the stage of the spiritual enlightenment progresses from that of Holden's vague human love through self-diffusion in The Catcher in the Rye to that of Franny's universal love through self-perfection in Franny and Zooey.;2차대전 후의 작가 J. D. Salinger는 전후의 절망적인 상황 속에서도 인간정신을 긍정하는 낭만적인 낙관주의의 문학 세계를 구축해 내었다. 그는 거대한 사회속의 무력한 개인이 겪는 사회적 갈등을 내면적 경지에서 다루면서, 인간은 사회와의 마찰을 자아의 완성으로 극복할 수 있다는 신념을 피력하고 있다. 따라서 그의 작품 세계에서는 자아가 중요한 의미를 갖는다. 본 논문 에세 다루는 Salinger의 두 작품속의 주인공들은 일련의 유사한 정신발달 과정을 겪고 있다. 그들은 자신의 고유한 자아를 발견하고 이를 대중사회에서 유지하고 실현시키기 위해 사회에 반항하는 사회적 갈등뿐 아니라, 자기비판에 의해 자신의 참 모습과 직면하는데서 오는 죄의식과 자기증오라는 심리적 갈등을 겪는다. 이렇게 자아를 추구해 나가는 가운데 자신을 포함한 모든 인간 조건의 한계성과 만나게 된 Salinger의 주인공들이 무력감과 현실도피의 충동을 극복하게 되는 것은 정신적인 새로운 각성에 의한다. 그것은 자아를 초월한 인간애의 경지로서 이 순간 자아와 사회의 극적인 화해가 이루어지고 자아는 완전을 향해 나아가게 되는 것이다. 따라서 그들의 자아추구 과정은 정신적 각성에 도달하기까지의 도덕적, 정신적 순례의 과정으로 볼 수 있다. 본 논문은 Salinger 작품 세계의 목표라 할 수 있는 정신적 개안의 문제를 다루면서 그 단계가 The Catcher in the Rye에서는 Holden의 자아가 확산된 막연한 인간애에서, Franny and Zooey에서는 Franny의 자아완성을 통한 우주애로 구체화하여 발전되어 있다고 보았다.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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