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Shakespeare 후기 作品 연구

Title
Shakespeare 후기 作品 연구
Other Titles
(A) Study on Shakespeare's "Last plays" : Cymbeline, The winger's tale & The tempest
Authors
沈美炫.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
세익스피어후기작품The Winters tale
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
William Shakespeare는 그의 창작경력의 만년에 "tragi-comedy", "repentance play" "comedy of forgiveness"라고 불리우는 네 편의 작품인 Pericles(1608), Cymbeline(1610), The Winter's Tale(1611) 및 The Tempest(1611)를 썼다. 본 논문에서는 Cymbeline과 The Winter's Tale, The Tempest의 세 작품을 택하여 Shakespeare의 "Last Plays"에 일관되게 나타나는 용서와 화해의 주제를 고찰하고, 아울러 이성을 잃은 "passion"이 극복된 후의 회개와 자기인식, 그리고 희망찬 젊은 세대의 사랑의 신념과 용기가 지니고 있는 재생의 힘을 분석하였다. Cymbeline에서는 Cymbeline의 분노와 Posthumus의 질투심이 야기시킨 "destructive force"와 그 결과, 그리고 Posthumus의 회개와 고통, Cymbeline의 두 아들 Arviragus와 Guiderius의 "regenerative force"를 살펴보고 종국적으로 성취되는 용서와 화해의 세계를 고찰한다. The Winter's Tale에서는 Leontes의 이성을 상실한 질투심과 그 결과, 그의 16년간의 참회를 통한 거듭남, 그리고 Perdita와 Florizel의 사랑이 지닌 신념의 "regenerative force"를 살펴보고 Leontes, Perdita, Hermione의 화해와 함께 성취되는 조화의 분위기를 고찰한다. The Tempest에서는 Antonio의 야심과 Prospero의 지나친 미술에의 몰두가 야기시킨 "destructive force"와 더불어 용서라는 인간 미덕의 귀중함을 인식한 Prospero와 그의 딸 Miranda와 Ferdinand와의 사랑이 지닌 재생의 힘을 살펴보고 Prospero와 Alonso와의 화해를 통한 "brave new world"를 고찰한다. "Last Play"에서 이성을 잃은 "passion"에 의해 조화로운 상황을 파괴시킨 자들이 죽음이 아닌 용서의 자비를 받고, 파괴와 혼돈으로부터 진척된, 조화와 질서의 화해된 세계에로 받아들여지는 데는 두가지 "regenerative force"가 작용한다. 첫째 그들 자신의 진정한 회개와 자기 인식, 그리고 비극적인 경험과 고통을 통한 거듭남이며 둘째, 역경과 시련속에서 살아남아 성숙할 때 까지 보존된 순수한 젊은 세대들의 신념이다. 인간의 삶은 각 세대의 순환을 통해 자기 성찰로 인한 거듭남과 화해, 그리고 젊은 세대의 순수성을 유지함으로써, 보다 의미있고 희망적인 세계를 창조할 수 있는 가능성을 제시한다. 본 논문에서는 세 편의 작품을 통해 공통적으로 나타나는 격렬한 "passion"이 야기시킨 파괴적 결과를 알아보고, 그 파괴를 회복하고 치유 할 수 있는 재생의 힘을 살펴보았다. 최종적으로 성취되는 용서와 화해의 세계는 "regenerative force"의 승리로 분석하여, 복수보다 자비의 미덕이 강조되고 삶의 가능성을 제시한 "Last Play"의 세계를 살펴보았다. 그 세계는 인간의 절망을 넘어선 구원과 재생의 세계이며, 구 세대에서 젊은 세대로의 순환을 통해 더 큰 희망을 암시해 준다.;Four "Last Plays" which William Shakespeare wrote at the end of his career - Pericles(1608), Cymbeline(1610), The Winter's Tale(1611) and The Tempest(1611) - are called "tragi-comedy," "repentance play" or "comedy of forgiveness." In this thesis I have analyzed Cymbeline, The Winter's Tale, and The Tempest focusing on the theme of regenerative force & reconciliation. The love and the faith of the hopeful young generation as well as the repentance and the self-recognition of the passionate old generation have the regenerative force, In Cymbeline the tragic events are caused by Cymbeline's wrath and Posthumus' jealousy. As a result of their violent passions, Cymbeline lost his two sons and Posthumus suffers from his guilty conscience because he thinks that he killed Imogen. Later, Cymbeline is rescued from the captivity by his lost sons. Posthumus is forgiven by Imogen who has endured his infidelity. In the end, they all become reconciled with each other. In The Winter's Tale the unfounded jealousy of Leontes causes the apparent death of Hermoine as well as the real death of Mamillius and Antinonus and even the desertion of Perdita. However, Leontes' repentance for sixteen years and the love between Perdita and Florizel make the reunion of Leontes and Perdita accomplished. At last Hermione is restored to life, and is reconciled with Leontes and Perdita. In The Tempest Antonio's ambition and Prospero's excessive devotion to magic cause the banishment of Prospero. Later on, when all his enemies are at the mercy of Prospero, he subdues his wrath for revenge, reconizing the value of human virtue. Accordingly, Prospero forgives them all and is reconciled with them. Especially, the love between Miranda and Ferdinand is the decisive motive for Prospero's forgiveness. In the "Last Plays" all the passionate men who have destroyed the harmonious world are forgiven. The reward for their true repentance and self-recognition is given through their tragic experience and suffering. By the love and faith of pure young generation survived in hardship and adversity, the old generation can participate in the final reconciliation. Order and harmony are recovered from disorder and destruction by the fulfillment of the final reconciliation, and the newly created future seems to be promising by youth. Human life will be more meaningful and hopeful if the capacity for self-recognition of the old can be reenacted, and also the purity of the youth sustained by each generation. This thesis is an attempt to study how the final reconciliation of "Last Plays" is fulfilled. As the regenerative force, the repentance and the self-recognition of the passionate men as well as the love of hopeful youth overcome the destruction by the uncontrolled violent human passion. In "Last Plays" the virtue of forgiveness and mercy is emphasized, and the possibility of human life is suggeested. I have concluded that the world of "Last Plays" is that of redemption and rebirth beyond despair, in which we can hope the bright future of young generation.
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