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事實婚에 관한 硏究

Title
事實婚에 관한 硏究
Other Titles
(A )study of de facto marriage
Authors
秋京姙.
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 법률학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 論文은 社會的으로는 正當視되는 事實上의 夫婦關係이면서도 法律이 定하는 바에 따른 婚姻申告를 하지 았아서 法律上의 婚姻으로 認定을 받지 못하는 事實婚에 관한 硏究이다. 우리나라는 1923年 7月 1日부터 朝鮮民事令中 改正의 件에 의해 法律婚主義를 採擇하였고 現行民法에서도 法律婚主義를 固守하고 있다. 事實婚이란 法律婚主義의 副産物로서 身分關係의 事實先行의 原則으로 말대암아 自然發生하게 되는데, 事實婚이 法律婚으로 成熱하지 못하고 破棄됐을 경우의 相對方保護問題, 事實婚의 子女保護問題, 事實婚當事者의 一方이 死亡했을 경우의 配偶者保護問題 等 많은 重要한 問題를 惹起시킨다. 事實婚이 申告가 되어 있지 않은 法律上의 婚姻이 아니라 하여 法의 保護밖에 둔다는 것은 正義나 法의 理念에도 어긋나는 것으로 그 保護의 限界가 問題된다. 우리나라의 判例나 學說은 모두 事實婚을 準婚關係로 보고 法律婚과 抵觸되지 않는 限度內에서 法律上의 婚姻에 準하는 效果를 附與하려 하고 있다. 民法에는 事實婚에 관한 規定이 없고 家事審判法에 事實上婚姻關係存否 確認請求制度를 두어 事實婚當事者 一方이 婚姻申告에 應하지 않을 경우 調停이나 審判에 의해 事實婚關係를 確認하여 婚姻申告를 할 수 있게 함으로써 事實婚을 保護하려 하고 있다. 또 特別法에는 配偶者에 事實上의 配偶者도 包含한다는 規定을 두어 事實婚關係에 있는 當事者를 保護하고 있다. 그러나 이러한 程度로는 事實婚이 保護된다고 볼 수 없으며 보다 重要한 問題는 事實婚이 發生하지 않도록 미리 防止하는 것이다. 그러기 위해서는 婚姻을 하면 곧 申告한다는 認識을 全國民이 할 수 있도록 積極的이고 繼續的인 啓蒙을 國家的으로 해나가야 할 것이며 法律上의 配偶者에는 事實上의 配偶者도 包合된다는 條項을 넣는 立法的 措置가 되어야 할 것이며 더 나아가 婚姻한 後 3個月 以內에 事實婚當事者 一方이 婚姻申告에 應하지 않을 경우 他方이 市, □, 面의 長의 確認을 얻어 婚姻申告를 할 수 있는 等의 立法措置가 이루어져 事實婚을 最少限으로 줄이는데 힘써야 할 것이다. 이렇게 하여 事實婚을 防止하고, 事實婚을 保護하는 것이 婚姻의 尊嚴性과 社會의 正義 및 法의 理念에도 合致 할 것이다.;The Civil Law now in force in our country adopts the legislative principle concerning the arrangement of marriage. De facto marriage is a by-product of the legal marriage principle produced spontaneously since the legal marriage principle was adopted. The adoption of the legal marriage principle for the arrangement of marriage in the Civil Law is intended to clarify the commencement and existence of marital status and further prevent beforehand such marriage that may not satisfy the standard required by the state and society. However, apart from a good deal of criticisms on the legal marriage principle, it is an undeniable fact that there are numerous cases in which the matrimonial relation that may be regarded as wedlock in the present social circumstances can not be treated as legal marriage only because of non-performance of the legal procedure or the marriage report. With respect to whether de facto marriage is regarded as a simple fact from the nonlegal point of view and left as it is without legal protection or protected with legal effect to some extent, the theories and leading cases in Korea and Japan admitted legal protection within a certain limit not contrary to the order of the marriage law. As a means of prompting de facto marriage to legal marriage, the system of application for confirmation of de facto marriage is adopted in the Arbitration Law concerning Family Matters for the protection of de facto marriage, and even the system of provisional disposition for the performance of the former system is provied for in the law. Such application for confirmation of de facto marriage is a problem to be recognized to any extent by the Civil Law based on the monogamous system. Therefore if the report of marriage of any one of the spouses concerned being married to a third person is filed, the other party, even though he or she is in the status of do facto marriage, is not qualified to apply the system. In the various social legislations, the effect applying correspondingly to the legal marriage is given to not only a legal spouse but a de facto spouse. However, from view of the fact that there is available no specific provision concerning the protection of a suffer due to the revocation of de facto marriage, the system and legislation refferred to above are nothing but a secondary measure. Accordingly, the legislative revision is imperative to eradicate the occurrence of de facto marriage.;국 영문초록 수록
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