View : 640 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author노공순-
dc.creator노공순-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:22Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:22Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000033614-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/183303-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000033614-
dc.description.abstract본 논문은 탈북 청소년들이 남한사회에 적응하여 정직하고 성실하며, 책임감 있는 민주시민으로서 자기의 삶의 주역이 되어 행복하게 살아갈 수 있도록 돕기 위한 교육방안에 대한 연구이다. 이를 위하여 선행연구의 검토와 북한이탈 청소년들과 이들을 지도하는 지도자들과의 심층면접을 통해 부적응의 원인을 분석하고 문제점을 찾아보았다. 그리고 이를 토대로 북한이탈 청소년들의 적응을 돕기 위한 효율적인 교육방안으로 돈보스코의 예방교육 이론을 적용하였다. 본 연구는 질적 연구로 기존의 선행논문 10편을 검토하고 북한이탈 청소년들과 지도자들과의 심층면접을 통해 이들의 적응 실태를 다양한 측면에서 파악하고 공통된 문제점과 제안점을 찾아보았다. 심층면접 대상자인 북한이탈 청소년들은 위탁시설에서 지도자들과 함께 생활을 하고 있는 연고가 없는 청소년 8명(남: 2, 여: 6)과 가족과 함께 살고 있는 4명(남)등 총 12명을 대상으로 하였다. 이들의 제3국에서의 체류기간은 1주일 내지 5년이며, 남한에서의 체류기간은 4개월 내지 2년 6개월로 다양하였다. 그리고 지도자 심층면접 대상자는 북한이탈 청소년들이 있는 위탁시설 4곳의 지도자 6명과 정부의 제도적인 지원을 근간으로 하여 탈북아동ㆍ청소년 대상의 학습지도 등 폭 넓은 접근을 통해 사회복지서비스를 제공하고 있는 서울 소재의 종합사회복지관 교육 담당자 3명, 하나원의 청소년 종교지도위원 1명 등 총 10명이며, 이들이 북한이탈 청소년들과 함께 한 기간은 2개월 내지 4년까지 다양하였다. 북한이탈 청소년들의 적응상황 분석을 토대로 이들의 남한사회 적응을 종합적으로 평가해 본 결과 다음과 같은 문제점이 제기 되었다. 첫째, 심리적 불안, 대인관계의 어려움, 신뢰관계 형성의 어려움을 가지고 있다. 둘째, 새로운 체제와 사고, 가치에 대한 무지로 인해 분별력이 없어 남한사회에 대한 인식이 피상적이며, 적응에 대한 인식과 동기, 욕구가 매우 낮게 나타났다. 이들은 앞으로의 삶을 설계하면서 꿈을 이루고 싶은 욕구는 있으나 꿈을 이루기 위해 따르는 어려움을 받아들이고 이를 위해 노력해야 한다는 것을 수용하지 못하고 있었다. 남한사회에서 탈북청소년들에게 물질적인 지원과 인력 지원을 충분히 하고 있음에도 불구하고 이들은 적응과정에서 어려움을 겪고 있어 적응의 어려움은 물질적인 도움만으로 해결되지 않음을 알 수 있었다. 북한이탈 청소년들의 남한사회 적응에 가장 필요한 요소는 정체성에 대한 확신과 사람에 대한 신뢰를 갖도록 하는 것이다. 따라서 북한이탈 청소년들의 초기적응을 위한 교육방안으로 예방교육의 최고 원리이자 기본 패러다임인 '사랑'을 통해 이들이 사랑받고 있음을 느끼게 하는 것이 필요하다. 청소년들이 존재자체로 받아들여졌다고 느낄 때 인정받지 못한다는 불안에서 벗어나 자존감을 가질 수 있으며 또한 타인과의 관계에서도 신뢰감을 형성할 수 있다. 북한이탈 청소년들이 자신이 남에게 인정받고 있다고 느낄 때 타인에 대해서도 관심을 가지게 될 것이며, 타인의 의견도 존중하고 받아들이는 노력 속에서 상호신뢰가 형성될 것이다. 인간은 사랑받고 있다고 느낄 때 어떠한 변화도 가능하며 또한 성장할 수 있기 때문이다. 존재자체로 이해와 사랑을 받고 있다는 확신감과 신뢰는 비록 새로운 체제와 가치관, 사회ㆍ문화생활 속에서 오는 어려움이 있다 하더라도 피해의식에서 벗어나 심리적 안정을 얻게 될 것이다. 그리고 이러한 심리적 안정감은 현실을 올바로 볼 수 있는 안목을 갖게 하고 이에 따라 원만한 대인관계를 형성할 수 있게 될 것이다. 이러한 과정을 통해 남한사회의 문화와 가치를 자연스럽게 습득할 수 있고 사회구성원들과의 관계능력도 향상되어 자기 삶의 주역으로서 책임감 있는 민주시민으로 살아갈 수 있을 것이다. ;This is a study on an educational method to help North Korean young refugees to adapt to the South Korean society and live with honesty, sincerity, and with happiness as responsible democratic citizens who lead their own life. Preceding studies were looked through and depth interviews were carried with North Korean young refugees and their protectors, whereupon Don Bosco's Preventive Education System was adopted to help the young people to adapt to the South Korean society. This study, as a study of quality, found North Korean young refugees' common problems and gives suggestion to solve them, by examining 10 preceding theses and by having depth interviews with North Korean young refugees and their protectors. The depth interviews were carried with total 12 North Korean young refugees. 8(two boys and six girls having no relatives) of them live in social welfare houses with their protectors, and 4(all boys) of them live with their family. The time of their stay in other countries before arriving at South Korea ranged from one week to five years, and in South Korea from four months to two years and a half. 10 protectors were also interviewed. The subjects of an interview in depths are 10 people: the 6 leaders of the 4 welfare facilities for young people refugees of North Korea, and 3 educators from the welfare centers where is located in Seoul offer an opportunity of learning to the North Korean children and young people refugees and they work in various social welfares with the systemic support from government, and 1 youth leader of religious person from the Hana One. They have accompanied by North Korean refugees within different period of time from 2 months to 4 years. Following problems were found from the analysis of the state of North Korean young refugees' adaptation to South Korean society. Firstly, they have psychological unstability, difficulties in relationship with other people and lack of confidence in human relationship. Secondly because of their ignorance of the South Korean social structure, way of thinking and value, their recognition of South Korean sociey is superficial, and their recognition, motivation and desire for adaptation is very low. They design their future life and have desire to realize their dreams, but they don't accept the fact that they should face difficulties and try hard to overcome them. South Korean sociey offers sufficiently in material and human aspects. Nevertheless, they have difficulties in their adaptation process. This shows material support can't solve the problems of their adaptation. The most importatant factor for their adaptation is having confidence in their identity and trust in other people. Preventive Education System, whose principle and basic paradigm is love, is adopted as an educational method to help North Korean young refugees's early adaptation. When young people feel accepted as their own self, they can be free from unstability and improve their self-esteem, and have trust in human relationship. If North Korean young refugees feel accepted by other people, they will have interest in them, and respect and accept their opinion, which results in mutual trust. For human beings can be changed and grow when they feel loved. If they are sure of being understood and loved as their own self, they can have psychological stability free from being underdogs even when they meet difficulties from a new social structure, value, and socio-cultural life. This psychological stability will give them an eye for reality, which will help them keep harmonious relationship with other people. As such, North Korean young refugees will be accustomed to South Korean culture and value, which will improve their ability to have harmonious relationship with other members of the society, and they will lead their own life as a responsible democratic citizen.-
dc.description.tableofcontents<논문개요> = 7 Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구 목적 = 1 B. 연구 방법 = 6 C. 선행연구 검토 = 8 Ⅱ. 북한이탈 청소년의 특징 = 11 A. 청소년의 일반적 특성 = 11 B. 북한 청소년의 일반적 특성 = 13 1. 북한 청소년 인성의 특징 = 14 2. 가치관 = 16 3. 북한청소년 문화 및 일탈행위 = 18 C. 북한이탈 청소년의 일반적 특성 = 20 Ⅲ. 북한이탈 청소년의 적응상황 = 22 A. 자료 분석 = 22 1. 학교(학원)생활 = 29 2. 사회생활 적응 = 33 3. 심리적인 적응 = 40 B. 심리·사회적 특성 = 43 1. 심리적 특성 = 43 2. 사회적 특성 = 45 C. 일탈행위 = 48 1. 일탈행위의 유형 = 48 2. 일탈행위의 원인 = 50 D. 남한사회 적응에 나타난 문제점 = 51 1. 북한이탈 청소년 자신의 적응문제 = 51 2. 북한이탈 청소년들의 적응을 위한 교육적 여건 = 53 E. 남한사회 적응에 대한 종합적 평가 = 55 Ⅳ. 북한이탈 청소년들의 초기적응을 위한 교육방안 = 58 A. 청소년 교육방법의 특성 = 58 B. 돈보스코 예방교육 이론 = 61 1. 교육자 돈보스코 = 62 2. 예방교육의 핵심내용 = 63 가. 사랑 받는 존재임을 인식하는 교육 = 64 나. 판단(합리성)능력을 키워주는 교육 = 66 다. 의미 추구를 돕는 교육 = 67 C. 예방교육의 북한이탈 청소년 교육 적용 = 68 1. 예방교육 적용의 가능성 = 68 2. 예방교육의 북한이탈 청소년 교육 적용 = 69 가. 심리적인 안정감 획득 = 70 나. 현실에 대한 재고 = 72 다. 원만한 대인관계 형성 = 74 Ⅴ. 결론 = 77 <참고문헌> = 79 <Abstract> = 84-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent867486 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title북한이탈 청소년들의 남한사회 초기적응을 위한 교육방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevii, 87 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 북한학협동과정-
dc.date.awarded2004. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 북한학협동과정 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE