View : 544 Download: 0

유아교육프로그램 유형분석에 관한 연구

Title
유아교육프로그램 유형분석에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the analysis of the early childhood education program models
Authors
이기원.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아교육프로그램유치원활동상호작용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 현재 유치원에서 실시되고 있는 프로그램을 비교·분석하고 그 차이점과 효과를 알아 보는데 그 목적이 있다. 본 연구목적을 위한 연구문제는 3개 유치원에서의 활동의 형태, 교사·아동·교구간의 상호작용빈도, 교사와 아동의 행동이 어떻게 이루어지고 있는가를 알아보고 이에 덧붙여 3개 유치원아동의 창의적 언어표현력의 차이를 분석하는 것이다. 연구대상은 3개 유치원 즉, 일반사립 유치원(A), 몬테소리식 유치원(B), 대학부설 유치원(C)을 각각 선정하여 각 유치원에서 한 학급을 무작위표집하였다. 대상아동은 나이, 지능, 부모의 교육정도를 고려하여 한 유치원에서 남·여 아동 각각 10명씩 총 20명을 선택하여 전체 60명의 아동을 대상으로 관찰과 창의적 언어표현력 검사를 실시하였다. 본 연구의 결론을 요약하면 다음과 같아. 1. A 유치원은 단일활동과 교사주도의 대집단을 중심으로 하는 구조적 프로그램이며 C유치원은 단일활동과 선택·자유활동을 반반으로 하는 반구조적 프로그램으로 나타났다. B유치원은 자유활동을 중심으로 하는 비구조적 프로그램으로 나타났다. 그러나 3개 유치원의 활동이 모두 대집단으로서, 아동·교사 상호작용이 높으므로 아동과 교사의 비율 및 교사의 질적 향상의 중요성을 인식하게 된다. 2. 몬테소리식 유치원(B)은 자유활동시간의 비율이 이론적인 기대보다 낮고 아동-교구상호작용이 아동-아동, 아동-교사 상호작용정도보다 낮게 나타났다. 즉, B유치원은 원래의 몬테소리 프로그램에 대하여 스스로 주관적인 입장을 취하여 단일활동을 어느정도 포함하는 반구조적인 성격을 혼합한 프로그램을 실시한다고 볼 수 있다. 3. 반구조·비구조적 유치원(B·C)과 구조적인 유치원(A)에서의 자유활동의 성격은 B·C유치원에서 아동의 흥미와 능력에 따라 자유롭게 이루어지는 반면에 A유치원에서는 교사가 지시한 학습활동으로 이루어지고 있어 자유활동 역할 방향이 새로이 정립 되어야 할 필요성을 제시하고 있다. 4. 아동의 행동과 참여도에서 소극적으로 나타나는 것은 교사의 통제·지시적인 행동과 밀접한 관계를 갖고 있음이 나타났다. 5. 창의적 언어표현력검사결과 구조적인 유치원(A)이 다른 두 유치원에 비해 점수가 낮았다.(P<.05) 이것은 구조적인(A)유치원 프로그램성격에서 그 요인을 찾아볼 수 있었다. 즉, 학습활동시 아동이 자신의 의견을 표현할 기회가 적고 교사의 활동에서 통제적이고, 지시적 행동으로 아동에게 많은 격려를 못 주며 폐쇄적인 대화형태의 영향이 큰 것으로 분석되고 있다.;The purpose of this thesis is to identify the effects of and the differences among the early childhood education programs conducted currently in the kindergartens through the comparative analysis. To serve this purpose, an analysis was conducted about the type of activity, frequency of the teacher-child-material interaction, and teacher's and children's activity in the three kindergartens selected as samples. Those are private kindergarten(A), Montessori kindergarten(B) and college-attached kindergarten(C). In addition, the differences of the creative linguistic expression ability of these three kindergartens' children were analysed and identified. In each kindergarten, one class, which consisted of 20 children (the ratio of male and female is 1:1), was selected as the research object by the random sampling method. As conclusions, followings are suggested: First, it was shown that the program conducted in the private kindergarten(A) was the structured program centered on the whole group activity and the large group initiated by the teacher, whereas in the college-attached kindergarten(B) there domimated the semi-structured program which emphasized the whole group activity and the optional activity and free activity. Montessori kindergarten(B) provided non-structured program centered on the free activity. Second, Montessori kindergarten(B) was shown not to conduct the pure Montessori program because the ratio of the free activity time was found to be lower than the expected one and the degree of the child-material interaction was below that of teacherchild interaction. Third, in the structured kindergarten (A), free activity was done with the learning activity dictated by the teacher. Fourth, in the structered kindergarten(A), there appeared a high frequency of the controlled and directive activity of teachers, which seems to be related to that of the negative activity of children. And, there, compared with two other kindergartens, conversation activity was done by the closed-ended conversation, not be the open-ended conversation. Fifth, the test of the creative linguistic expression ability showed that the structured kindergarten(A) had a lower point than the others.(p<.05) This result is derived from the fact that the structured kindergarten(A) gives less chance of expressing their own opinion in the children's learning activity and the dominated type of controlled, directive and close-ended conversation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE