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韓國 大企業의 企業像

Title
韓國 大企業의 企業像
Other Titles
Corporations and Corporate Social Responsibilities
Authors
趙成男
Issue Date
1979
Department/Major
대학원 사회학과
Keywords
한국대기업기업상사회적 책임사회학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Ⅰ. Research Objective The study is aimed at investigating the perception and evaluations of national opinion leaders toward the country's big corporations with focus on the role and responsibilities of the corporations in modern Korean society. Ⅱ. Methods of Research In the first stage, a two-pronged literature review was taken to explore the relations between corporations and society and clarify the various dimensions of corporate social responsibilities on the one hand and to trace back the history of the emergence of corporations in Korea and the social circumstances of such corporate development. An opinion survey was carried out next to measure the attitude of the national opinion leaders using standardized questionaire constructed along the various dimensions of corporate social roles. The questionaire was designed in such a way that responses to the items in it would constitute ordinal or interval scale as often as possible. By national opinion leaders we meant the members of influential occupational groups which in this case include government officials, journalists, corporate menagers, professors, university students, consumer protection movement and leaders. The selection of these groups were based also on their familiarity and interests in corporate activities. Lacking reliable sampling frame of the groups, we decided on quota sampling method. Ⅲ. Areas of Investigation Information was gathered in the following topical areas. 1. Evaluation of product and after service 2. Business ethics 3. Business contribution to community service 4. Business contribution to national economic development 5. Personnel management 6. Corporate image Ⅳ. Collection and Processing of Data Data collection was done between October 13 and November 5, 1978. The final sample included 313 respondents. A CDC Cyber 73 located at Korea Institute of Science and Technology was used to process, store, and analyze the data. SPSS program was used in these. Ⅴ. Maj or Findings 1. overall, most respondents had a very negative attitude toward big corporations. Business contribution to society or lack of it were being severely criticized. 2. It was recognized that big corporations played an important role for the past 20 years in the nation's economic progress and made a substantial improvement in employee welfare. But even in these areas, their activities were considered to have been motivated almost exclusively by self-interest. 3. The majority of the sample opined that many businessmen have amassed their fortune unethically or even illegally and their wealth must be returned to society. 4. Most people including businessmen agreed that corporations have a duty to contribute to the cause of public welfare. 5. The New Community Movement Leaders held more positive opinions of the corporations than any other group in the sample. Writers, professors, and students were most critical groups. The findings in general indicate a strong public sentiment against the excessive accumulation of wealth in a handful of big corporations. Time appears to have come for the government to initiate strict measures to control excessive corporate profits. Also, business leaders must begin devote more of their resource and time for public interest activities.;現代産業社會에서는 企業의 利潤 極大化를 통한 經濟的인 機能의 遂行뿐만아니라, 企業이 社會的 責任을 履行할것을 要求하게 되었고, 國家 經濟 發展과 함께 급속히 成長해 온 韓國의 大企業에 對해서도, 이제는 보다 많은 社會的責任을 遂行해 줄 것을 要求하는 國民들의 期待가 增大되고 있다고 볼 수 있다. 이리하여 오늘날 國家 經濟와 國民 生活에 重要한 役割을 담당하고 있는 大企業들이 社會的 要求와 國民들의 輿望에 부응하도록 企業 活動을 하기 위해서는, 우선 국민들의 期待와 輿望을 밝히는것이 基本的이라 할 것이다. 이에 本 硏究는, 現在 企業에 對해 가지고 있는 국민들의 認識과 評價를 把握하여 그 基礎 資料를 提供하고자 하였다. 本 論文은, 企業에 對한 認識과 評價를 設文 調査한 資料의 分析 結果를 提示하는 것을 中心으로 構成되어 있다. 그리하여 調査의 對象集團으로는, 政治, 經濟, 社會, 文化 各 方面의 社會指導層으로서 公務員, 言論界, 産業界, 學界, 消費者, 文人과 農村 指導層을 選定하였다. 農村 活動에 對한 評價 基準으로는 '企業의 社會的 責任'이라는 視角을 통해 韓國 大企業의 社會的 責任의 具體的 內容을 살피고, 그러한 여러 내용 가운데서 가장 基本的이고 重要하다고 생각되는 점과, 實際 調査를 통해 밝혀볼 수 있는 점을 택하였는데 企業評價의 諸側面의 具體的 測定 指標로는 ① 製品에 對한 認識 및 評價 ② 企業活動의 倫理性에 對한 評價 ③ 國民經濟에의 寄與度 ④ 社會事業에 對한 認識 및 評價 ⑤ 企業人에 對한 認識 및 評價 ⑥ 職員處遇에 對한 關心度 ⑦ 企業 印象 등을 選定하였다. 資料 蒐集은 說問紙를 郵送하거나, 直接 應答者에게 配布하여, 回收하는 方法을 써서, 1978年10月13日부터 11月5日까지 實施하였고, 資料의 處理는 韓國科學技術硏究所(K.I.S.T.) 컴퓨터(computer)를 利用하였다. 資料의 分析은 SPSS(Statistical Package for the Social Science)를 使用한 프로그램(program)으로 多變數 分析을 하였다. 이러한 過程을 통해, 資料로부터 結果的으로 發見할 수 있었던 것을 要約하면 다음과 같다. 첫째, 全般的으로 大企業에 對한 國民들의 印像은 대체로 否定的이라 볼 수 있다. 이것은 傳統的으로 지녀왔던 富에 對한 價値觀과 近代社會의 企業 發展에 따른 歷史的與件을 背景으로 形成된 反企業觀이 作用한 것으로, 現在의 企業 評價에서도 批判的인 見解로 나타나고 있는 것이라 생각된다. 둘째, 大企業에 對한 각 評價 側面에서 볼 때는 비교적 肯定的인 評價와 否定的인 評價로 區分되어 태도가 나타나고 있다. 즉 職員處遇와 國民經濟 寄與度에 對한 認識은 肯定的 態度이고 企業活動의 合法性, 倫理性과 社會事業의 側面에서는 否定的인 評價를 하고 있다. 이러한 결과는, 大企業이 그동안 經濟活動을 통해, 國家 經濟 發展과 國民生活 向上에 對해 實際로 寄與하여온 바는 認定하지만, 이와 더불어 企業은 바람직한 企業 倫理로 그 社會的 責任을 다 하여야 한다는 것을 기대하고 있는 것이라 할 수 있다. 셋째, 企業 活動의 評價에 있어, 대체로 能力에 對한 評價보다, 德에 의한 判斷을 重視하고, 行動보다 動機를 重視하며, 感情的인 反應이 先行하므로 비교적 倫理的인 判斷이 支配的인 價値觀이 되고 있다고 볼 수 있다. 넷째, 否定的 態度는 全 調査對象 集團에서 비슷한 水準으로 나타나고 있는데, 특히 文人, 大學生, 敎授의 境遇, 모든 評價 側面에 대해 더욱 批判的인 反應을 보였고, 農村 새마을 指導者의 境遇는 他集團에 비해 相對的으로 가장 肯定的인 態度를 取하였다. 이와같이 社會 主要集團들이 現在 가지고 있는 企業에 對한 認識 및 評價를 調査하여, 現 企業像의 性格을 把握하고, 企業에 對한 期待를 分析하는 것을 기초로하여 앞으로 大企業들이 國民들의 期待에 부응한 企業 政策을 수립하여, 國民生活과 國家發展에 效果的으로 寄與하도록하는 것은, 國家나 國民 뿐만 아니라, 大企業 自體의 存續과 成長을 위해서 반드시 고려하여야 할 問題임을 생각해 볼 때 이러한 기초적 연구의 중요성이 더 한다고 볼 것이다.
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